1 צפייה בגלריה
טיפול שיניים רופאת שיניים
טיפול שיניים רופאת שיניים
אילוסטרציה
(אילוסטרציה: ShutterStock)
בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה שהגישה בת 60 נגד רופא השיניים שאצלו עברה טיפול כושל לשיקום חלל הפה, וקבע שהוא חרג מהפרקטיקה הרפואית המקובלת כשלא הזהיר אותה מפני ההשלכות של עישון על הצלחת ההליך. השופט מנחם (מריו) קליין חייב אותו לשאת בעלות הטיפולים המתקנים שלהם תזקק האישה ולפצותה על הכאב והסבל שנגרמו לה, ובסך הכל לשלם לה כ-370 אלף שקל.
ב-2017 פנתה האישה לרופא השיניים כדי לבצע טיפול בעלות של 40 אלף שקל. בתביעה שהגישה בנובמבר 2019 היא סיפרה שהוא עקר את כל שיניה והחדיר במקומן שתלים שעליהם הרכיב תותבות זמניות. לטענתה, בשלב מסוים היא החלה לסבול מדלקות סביב השתלים אך הרופא לא התייחס לכך. במקום זאת, לדבריה, הוא צעק עליה, התייחס אליה בגסות וסירב לטפל בה לפני שתשלם את כל הסכום.
לטענת האישה, בסופו של דבר כתוצאה מרשלנות הרופא היא נותרה עם פה מצולק שדורש טיפולים מתקנים בעלות של מאות אלפי שקלים. בתביעה היא דרשה פיצוי של 342 אלף שקל.
שרון בירון מרקוביץ'עו"ד שרון בירון מרקוביץ'שרון בירון מרקוביץ קובי ריכטר
לעומתה טען הרופא שהטיפול שניתן לה היה לעילא ולעילא, וכי עלות השלמתו מסתכמת ב-25 אלף שקל. לדבריו, כישלון השתלים נעוץ בין היתר בעובדה שהתובעת מעשנת כבדה ועם היגיינת פה ירודה. הוא הוסיף שבשלב מסוים חתמה המטופלת על מסמך ביטול עסקה, כך שאין לראותו כמי שגרם להפסקת הטיפול באמצע.
אבל השופט קליין קבע שיוזמת הפסקת הטיפול הייתה של הרופא, על רקע רצונו לקבל את מלוא התמורה הכספית בטרם ימשיך לטפל באישה. "לא ייתכן שרופא יתחיל טיפול כה מורכב בפיו של מטופל ויעצור אותו בשל כושר החזר של הלקוח", כתב. בפסק הדין הודגש שרופא שיניים שלוקח על עצמו טיפול מורכב ויקר צריך לוודא עם המטופל, לפני הטיפול, שבאפשרותו לעמוד בתשלום.
השופט אימץ את עמדת מומחה בית המשפט, שלפיה הרופא ערך רישום רפואי חלקי ביותר, שאינו מאפשר לקבוע ממצאים ביחס לגורם המרכזי לכישלון הטיפול. בין היתר ציין המומחה שלמרות הצהרת המטופלת על היותה מעשנת, הוא לא חקר אותה על כמות הסיגריות שהיא מעשנת. נקבע כי בהעדר רישום רפואי המלמד שניתנו לתובעת הסברים על ההשפעה השלילית של עישון והיגיינה לקויה על סיכויי הצלחת הטיפול, יש לראותם כאילו לא ניתנו.
מסקנת השופט הייתה כי הרופא לא נהג בהתאם לפרקטיקה הרפואית המקובלת ולא הסביר למטופלת את סיכויי וסיכוני הטיפול. האישה מצדה הוכיחה התרשלות, קשר סיבתי ואת הנזקים הנטענים. נקבע שעל הרופא לשלם לה פיצוי בסך 297,011 שקל עבור עלות הטיפולים שלהם תזדקק, וכן עבור הכאב והסבל שהיו מנת חלקה. בנוסף נפסקו לטובתה הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך כ-70 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא - לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד שרון בירון מרקוביץ' עוסקת ברשלנות רפואית • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין