1 צפייה בגלריה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בפתח תקווה הכריע לאחרונה בתביעה שהגישה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שדרשה כ-1.6 מיליון שקל משני אחים ואשתו של אחד מהם, שהשתמשו במשק חקלאי בנווה ימין למטרות מסחר ומגורים. השופטת מירב כפיר דחתה את מרבית הטענות לגבי תקופת השימוש, והתשלום נקבע על פחות מ-600 אלף שקל.
רמ"י טענה שבביקור שערך במקום מפקח ב-2018 הוא גילה בחלקה החקלאית מבנים למגורים, מכולות, פנסיון כלבים, משרדים, אורווה ועסק מסחר בברזל. נטען כי המבנים הוקמו בשנים 2016-2010, ולפיכך התביעה נגד בני המשפחה ב-2019 דרשה דמי שימוש של כ-1.6 מיליון שקל עבור השנים שלפני הגשת התביעה.
אחד האחים ואשתו הודו בשימוש בחלק מהמבנים, פינו אותם וביקשו הקלה בתשלום. האח האחר, אסיר בשיקום, טען כי הוא משתמש באחד המבנים ברשות המועצה שאפשרה לו לגור במקום עם שלושת ילדיו, שאותם הוא מגדל לבדו. לדבריו, במבנים האחרים ניסה מדי פעם להקים עסקים לתקופה קצרה בלבד וודאי שלא השתמש בהם במשך שבע שנים.
השופטת מרב כפיר קבעה כי רמ"י לא הוכיחה את תקופות השימוש שנטענו על ידה, ומתחה ביקורת בקשר להתנהלות שלה כלפי האסיר המשוקם. היא ציינה שרמ"י לא שלחה לו התראות לאורך השנים וכשפנתה אליו ב-2019 הוא פינה את המבנים מיידית, למעט את ביתו, שבו התגורר באישור המועצה.
עו"ד ללה דגןעו"ד ללה דגן
"לא מדובר במי שבחר במודע במשך שנים לעשות עסקים בשטח החקלאי", כתבה. "לא מדובר במי שעשה רווח כלכלי על חשבון התובעת במקרקעין אלא במי שניסה להתפרנס מספר חודשים מעסקים שונים וכאשר נדרש לפנותם פעל בהתאם".
השופטת קבעה כי יש מקום להתחשב בנתבע מטעמי צדק. היא ציינה כי אמנם המועצה לא הייתה רשאית לאפשר לו לגור בשטח, אבל אין ספק שהוא סבר בתום לב שהוא מתגורר שם כדין. בנסיבות אלה נקבע שאי אפשר לחייב אותו בסכום שתבעה רמ"י, שיביא אותו לריסוק כלכלי.
לפיכך נקבע שהנתבע ישלם דמי שימוש רק עבור 2019 וחודשיים ב-2020, בסכום כולל של כ-83 אלף שקל בלבד. בנוסף, ניתנה לו אורכה של שנה לפינוי בית המגורים בהתחשב בנסיבותיו, ועד אז ישלם לרמ"י 5,103 שקל בחודש.
באשר לאח הנוסף ואשתו נקבע כי עליהם לשלם לרמ"י כ-483 אלף שקל עבור השימוש הלא חוקי במבנים. עוד הוציאה השופטת צווי פינוי והריסה למבנים, שחלים גם על האגודה. הנתבעים לא חויבו בהוצאות בהתחשב בכך שרוב המבנים פונו לאחר הגשת התביעה ורוב התביעה הכספית נדחתה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד ללה דגן עוסקת בדיני מקרקעין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין