בעקבות תלונות הציבור וקופות החולים, המפקח על הביטוח ורשות שוק ההון הכניסו שינויים, חלקם מקלים וחלקם מרעים, בהצעה של המפקח על הביטוח מחודש אוגוסט האחרון, שהרעה משמעותית את התנאים בביטוחי הסיעוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
נזכיר, כי לפני כחודשיים פרסם המפקח להערות הציבור תקנות חדשות הנוגעות לחולים סיעודיים השוהים בביתם וקיבלו סיוע מהביטוח הסעודי. אלה כללו הארכת תקופת ההמתנה לזכאות מחודשיים לשישה חודשים והפחתת דמי התגמול החודשים לנזקק מ-6,100 שקל בחודש ל-5,500 שקל.
1 צפייה בגלריה
חולה סיעודי
חולה סיעודי
חולה סיעודי
(צילום: Shutterstock)
כעת הודיעה רשות שוק ההון שהיא חזרה בה מהארכת תקופת ההמתנה לזכאות - כלומר תקופת ההמתנה תישאר חודשיים. זאת לדברי הרשות "בגלל התגובות שקיבלה מגורמים רבים בדבר הפגיעה המשמעותית שמסב רכיב זה למבוטחים סעודיים".
כנגד ההקלה, הרשות מרעה בסעיף אחר: במקום הפחתת דמי התגמול למבוטח מ- 6,100 שקל בחודש כיום ל-5,500 שקל בחודש, בגרסה הנוכחית התגמול יעמוד רק על 5,000 שקל בחודש בלבד (למבוטח שהצטרף עד גיל 49). הרעה נוספת נוגעת לילדים: כיום הביטוח על אירוע סיעודי חל רק אם הוא התרחש לאחר 36 החודשים הראשונים של חיי המבוטח. בגרסה הנוכחית מוצע להכיר באירוע רק לאחר 60 חודשי חייו הראשונים.
מאידך נוספה הקלה לקופות החולים בדמות ביטול הרף המינימלי לנטילת סיכון של המבטח על מנת לאפשר להן גמישות לקבוע את גובה הסיכון שתיטול חברת הביטוח בהתאם למאפיינים הייחודיים של תוכנית הביטוח בקופות השונות, ובכך להגדיל את ההיתכנות להמשך קיומן.
כיום מבטחים כ-4.6 מיליון אזרחים בביטוח הסעודי של קופות החולים והם משלמים בין 60 שקל בחודש ל-280 שקל, תלוי בגילם. במסגרת ביטוחים אלה משולמים מידי שנה 3 מיליארד שקל למבוטחים במצב סיעודי, שמצידן רוכשות את הביטוח מחברות הביטוח וקיים חשש נוסף כי האחרונות יעלו את הפרמיות של הביטוחים הללו עקב ריבוי התביעות.
הרעת התנאים שהיא צעד נדיר מסוגו נובעת מחשש ברשות שלא ניתן יהיה לעמוד בתשלומים לתביעות ההולכות וגוברות בעיקר בשל העלייה המשמעותית בתוחלת החיים בישראל בשני העשורים האחרונים.