אחרי שספג פגיעה קשה בתקופת הקורונה, נתונים של המחצית הראשונה לשנת 2022 מצביעים על המשך התאוששות בענף המלונאות, בכל הנוגע לבניית מלונות ומתחמי הארחה חדשים. ניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מגלה כי בששת החודשים הראשונים של השנה נרשמה עלייה בבנייה בייעוד זה, לאחר שבתקופה זו החלו להיבנות כ-90 אלף מ"ר של שטחי מלונאות והארחה – נתון המשקף אומדן בנייה שנתי של כ-180 אלף מ"ר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי שמאי המקרקעין ירון ספקטור, בעלים ומנכ"ל משרד ירון ספקטור שמאות ומקרקעין שביצע את ניתוח הנתונים עבור ynet, מדובר בעלייה בקצב הבנייה של שטחי מלונאות והארחה לעומת שנת 2021, אז נבנו בסך הכל כ-153 אלף מ"ר בייעוד זה. יצוין כי בשנה שעברה נרשם שיא של 5 שנים בהתחלות בנייה של מלונאות והארחה, לאחר שבשנת 2017 החלה בנייה של כ-177 אלף מ"ר.
1 צפייה בגלריה
פרויקט SEA SIDE של קבוצת יוסי אברהמי באילת, בתהליך בנייה
פרויקט SEA SIDE של קבוצת יוסי אברהמי באילת, בתהליך בנייה
מלון אקויה של קבוצת יוסי אברהמי באילת
( צילום: יח"צ)
נזכיר כי בשנת 2020 הוקפאו התחלות הבנייה של שטחי מלונאות והארחה בעקבות השלכות המגפה - והגיעו להיקף של קרוב ל-54 אלף מ"ר בלבד. ספקטור מציין כי הבנייה למלונאות במחצית הראשונה היוותה פחות מ-1% מכלל התחלות הבנייה בתקופה זו, אולם מדובר בנתון התואם לממוצע בעשור האחרון. לדבריו, עד כה רק בשנת 2012 נרשם שיא בשיעור הבנייה למלונאות מתוך מכלל התחלות הבנייה - של 1.7%.
ירון ספקטור, בעלים ומנכ"ל משרד ירון ספקטור שמאות ומקרקעיןירון ספקטור, בעלים ומנכ"ל משרד ירון ספקטור שמאות ומקרקעיןצילום: יח"צ
על פי הנתונים, חיפה מובילה בהתחלות בנייה למלונאות והארחה במחצית הראשונה של 2022, לאחר שהחלו להיבנות בה כ-47 אלף מ"ר בייעוד זה. מדובר בזינוק ביחס לאשתקד, אז החלה בנייתם של 3,000 מ"ר בלבד. אחריה נמצאת אילת, שם החלו להיבנות 28.5 אלף מ"ר למלונאות לעומת 816 מ"ר בלבד בכל השנה שעברה. גם בצפון הארץ נרשמה עלייה בבנייה לשטחי הארחה מאז תחילת השנה: במושב גבעת יואב בדרום רמת הגולן החלו להיבנות כ-3,650 מ"ר. לשם השוואה, ב-2021 לא נרשמה כל בנייה של שטחי הארחה ביישוב, וב-2020 כולה החלה בנייה של 35 מ"ר בלבד.
ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, הסביר את הממצאים בעיר הנופש הדרומית: "בסך הכול מתוכננים להיבנות כאן כ-8,700 חדרי מלון חדשים, שמצויים בתוכניות מאושרות או בתוכניות בהפקדה, מהן כ-6,000 חדרים שכבר אושרו בתוכנית המתאר לעיר לשנת 2030, אחרי שלא נבנו מלונות בעיר במשך שנים ארוכות". לדבריו, "בימים אלו נבנים 1,200 חדרים שישרתו 3 מיליון תיירים. הגדלת ההיצע, תוך יצירת אפשרויות לינה מגוונות וזולות, צפויה להשפיע על השוק כולו".
אלי לנקריאלי לנקרי, ראש עיריית אילתצילום: עיריית אילת
היזם יוסי אברהמי, יו"ר ובעלים קבוצת יוסי אברהמי, הבונה בין היתר את מלון אקויה מרשת YHotels על קו החוף באילת הכולל כ-100 חדרי אירוח, הוסיף כי "הזינוק בבנייה בעיר נובע מהבשלה של מיזמי מלונאות, שקידומם החל כבר לפני כשנתיים, והוא חלק מההתחזקות הכוללת של תיירות הפנים בישראל, שקפצה משמעותית מאז משבר הקורונה ופתיחת השמיים פוסט המשבר - שהחזירה לאילת גם את התיירים מחו"ל. בהתאם, יזמי הנדל"ן זיהו את התשואות שניתן להשיג מנכסים מלונאיים, וגם חברות שביקשו לפזר סיכונים חיפשו אפיקי השקעה חדשים - ופנו למלונאות. להערכתי, תחום המלונאות בכלל ובאילת בפרט ימשיך לצמוח גם בשנים הבאות, משום שהוא מהווה פוטנציאל גדול עבור יזמים ומשקיעים".
יוסי אברהמי, יו"ר ובעלים קבוצת יוסי אברהמייוסי אברהמי, יו"ר ובעלים קבוצת יוסי אברהמיצילום: יונתן בלום
בירושלים החלה בניית כ-3,200 מ"ר של שטחי מלונאות והארחה במחצית הראשונה של השנה. יש לציין שבבירה קיימת בנייה פעילה של לא פחות מ-31,621 מ"ר של שטחי מלונאות והארחה שהחלה בנייתם אשתקד. תל אביב נמצאת במקום החמישי ברשימת היישובים המובילים בבנייה של שטחי מלונאות והארחה, לאחר שבמחצית הראשונה השנה החלה בנייה של 1,200 מ"ר בייעוד מלונאות. בעיר ללא הפסקה קיימת בנייה פעילה מסיבית של שטחי מלונאות והארחה, לאחר שבשנת 2021 החלה בנייה של 76,225 מ"ר בייעוד זה.
"תל אביב מושכת מיליוני תיירים ומבקרים מדי שנה מבית ומחוץ ומציעה חדרי מלון מגוונים ברמות מחירים שונות", מסביר יוסי תורג'מן, מנכ"ל קבוצת YBOX נדל"ן, שצפויה להקים מלון עם 230 חדרי אירוח ליד פארק המסילה בעיר יחד עם רשת פתאל, במסגרת פרויקט עירוב שימושים שיכלול גם מגורים, מסחר ומשרדים. לדבריו, הירידה בהתחלות הבנייה לשטחי למלונאות השנה אינה מצביעה על מגמה אלא קשורה לעיתוי של קבלת היתרי הבנייה למלונות.
תורג'מן מוסיף כי בעיר קיימת פריחה של מלונות בוטיק קטנים, בין היתר בזכות הטכנולוגיה שבאה לעזרת יזמי המלונאות. "הכוונה לפלטפורמות שיווקיות כמו בוקינג למשל, ולכן יזמים לא צריכים להקים מערך שיווקי גדול", הוא אומר. "גם ניהול המלון לעתים יוצא לאאוטסורסינג וחוסך משאבים מהיזמים, מה שמאפשר להם לעסוק ביזמות ובנייה בלבד ומאפשר הקמה של יותר בתי מלון ברמת המאקרו".

"חזרה לרמות של טרום קורונה"

"העלייה בבנייה לשטחי הארחה משקפת את התאוששות תחום התיירות והמלונאות בשנתיים האחרונות", מסביר ספקטור את הממצאים. "בקורונה הענף ספג פגיעה קשה, הכול נעצר – גם הבנייה של מלונות חדשים, גם התפוסה בבתי המלון, ועכשיו אנו רואים התאוששות. מאז המחצית השנייה של 2021 ועד היום, בתי המלון בישראל בפריחה ויש חזרה לרמות של טרום הקורונה".
לדבריו, "ההתאוששות באה לידי ביטוי גם בהיקף הבנייה החדשה, גם בביקוש מצד התיירים והמבקרים ובשיעורי התפוסה בבתי המלון במוקדי התיירות המרכזיים של הארץ, וגם במחירים של מניות חברות התיירות שנסחרות בבורסה. כך למשל, מניית פתאל, שקרסה ברבעון הראשון של 2020, תיקנה והשלימה זינוק של 169% מאז מרץ 2020 ועד היום. מניית ישרוטל זינקה ב-140% בתקופה זו ומניית מלונות דן עלתה ב-32%".
רק לאחרונה פרסמו משרד התיירות ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כי עד סוף שנת 2023 ישווקו קרקעות לבנייה של כ-8,000 חדרי מלון ואירוח במכרזים פומביים ביישובים אשקלון, קריית שמונה, קריית מוצקין וקצרין. לפי הפרסום של המשרדים, בשנת 2022 שווקו עד כה קרקעות לבניית 3,100 חדרי מלון, כאשר עד סוף השנה צפוי שיווק קרקעות להקמה של עוד כ-1,300 חדרים, ועד סוף השנה הבאה צפוי שיווק של קרקעות לכ-4,000 חדרים נוספים.
מאז שנת 2015 משרד התיירות ורמ"י הוציאו לשיווק קרקעות לבנייה של כ-5,000 חדרים בלבד: ב-2015 שווקו חמישה מגרשים אך לא הייתה בהם זכייה; ב-2016 שווקו כ-2,100 חדרי מלון לאחר שהושלמו חמישה מכרזים מתוך שישה; ב-2017 שווקו כ-240 חדרי מלון במכרז אחד שהושלם; ב-2018 שווקו חמישה מגרשים מתוך תשעה, שכללו בסך הכול הקמה של 700 חדרים; ב-2019 שווקו שמונה מגרשים עם כ-1,500 חדרים, ב-2020 שווקו עוד כ-1,000 חדרים בשישה מגרשים; וב-2021 שווקו כ-250 חדרים בשלושה מגרשים.
השנה מצויים בתהליכי שיווק (כולל מכרזים שנסגרו או טרם נסגרו) מגרשים לבנייה של 770 חדרי מלון ביישובים בצפון הארץ, בהם עין הוד, קריית שמונה, קריית מוצקין וקצרין; 2,100 חדרים בדרום הארץ ביישובים אשקלון, מצפה רמון ואילת וכן 1,650 חדרי מלון בים המלח. במשרד התיירות ציינו כי קיימת עלייה בבקשות של יזמים להקמת חדרי לינה ואירוח באופן שבמכרזים המפורסמים מתחרים עשרות יזמים בהשוואה ל-2-5 הצעות של יזמים במכרזים קודמים.
"אני סבור שענף המלונאות ימשיך לחוות פריחה בשנים הקרובות, משום שזה ענף שמרוויח ועובד יפה. לראייה, הזינוק של מניות המלונאות בבורסה, והמחירים הגבוהים לחדרים במלונות בולטים. רק משבר עולמי כמו שהיה בקורונה יכול לעצור את ענף המלונאות, אבל בימי שגרה הישראלים אוהבים לנפוש והביקוש למלונות ימשיך להיות גבוה מאוד", מסכם ספקטור.

מחכים לתיירים

לא פלא שיש דרישה של יזמים להמשיך לפתח את ענף המלונאות: 2022 מסתמנת כשנת שיא בלינות ישראלים בבתי המלון בארץ. בתשעת החודשים הראשונים נרשמו 12.4 מיליון לינות של מקומיים, לעומת 10.7 מיליון לינות בתקופות המקבילות ב-2019 וב-2021.
עם זאת, בלינות תיירים נמשכת המגמה השלילית לעומת 2019, בעיקר על רקע העובדה שישראל טרם החלה לשווק את עצמה בעולם. בספטמבר הסתכמו לינות התיירים בכ-568 אלף, ירידה של 43% לעומת 2019.
ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, הסבירה ל-ynet כי "בשנים האחרונות חיפה עוברת תהליכי שינוי עמוקים במגוון רחב של תחומים, ומתוך ראייה אסטרטגית ומכוונת. השפעת התהליכים הללו מתבטאת, בין היתר, גם בגידול התיירים מהארץ ומחו"ל שמגיעים אליה בזכות הקולינריה, מרקם החיים המשותפים, מרכזי הבילוי, ההיסטוריה, חופי הים ואתרי הטבע. התוצאה: אחוז תפוסת חדרי המלון בעיר הוא מהגבוהים בארץ. בראש סדר העדיפויות: הפיכת שדה התעופה בחיפה לבינלאומי, צעד שיביא לכל המטרופולין הצפוני מיליוני תיירים בשנה".