1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב
פשיטת רגל חובות חייב חוב
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה הוציא לאחרונה צו שיקום כלכלי לבן 48 שנקלע לחובות של כ-400 אלף שקל ופתח בהליכי חדלות פירעון. השופטת איילת הוך טל אישרה תוכנית שלפיה במקום למכור את ביתו לצורך כיסוי החובות, הוא ישלם 250 אלף שקל מכספי הפנסיה שצבר, ואת היתרה יכסה ב-60 תשלומים של 2,666 שקל.
החייב פתח בהליך חדלות הפירעון לפני כשנתיים והחל תשלום חודשי של 1,700 שקל. 13 נושים הגישו נגדו תביעות חוב בסכום כולל של כ-522 אלף שקל אבל הנאמן שמונה בתיק אישר רק חלק מתוכן, ובסופו של דבר כלל החובות של החייב בהליך עמדו על כ-390 אלף שקל.
כעבור כחצי שנה ביטלה השופטת איילת הוך-טל את ההליך מאחר שהנאמן הודיע שהחייב צובר מחדלים, לא ממציא מסמכים ולא מגיש דוחות. אבל לאחר שהחייב התעשת ההליך חודש והנאמן המליץ על תוכנית שיקום שבסופה יכוסו מלוא החובות כולל הוצאות ההליך ושכר טרחת בעלי התפקידים.
עו"ד יוסף שאביעו"ד יוסף שאבידוד סופר
התוכנית שהוצעה כללה תשלום של 4,200 שקלים למשך 50 חודשים ומכירת זכויותיו של החייב בבית שבו הוא מתגורר. אבל החייב, שביקש להישאר בביתו, הצליח לגבש עם הנאמן והממונה על הליכי חדלות פירעון תוכנית אחרת, שלא תכלול את מימוש ביתו. לפי התוכנית החדשה, הוא עדיין יכסה את מלוא חובותיו אבל באמצעות מימוש כספי פנסיה בסך 250 אלף שקל ותוספת של 160 אלף שקל ב-60 תשלומים של 2,666 שקל בחודש.
השופטת הוך-טל קבעה כי אף שמדובר בתוכנית שכוללת מימוש זכויות פנסיוניות שמטרתן להבטיח קיום בכבוד לאחר הפרישה, היא מוכנה לאשר אותה. זאת, בהתחשב בכך שהחייב עדיין צעיר יחסית, הכנסתו החודשית גבוהה והבית שלו יישאר ברשותו. היא הוסיפה כי אף אחד מהנושים לא הביע התנגדות והיא סבורה שהתוכנית תוביל לגביית חלק משמעותי מהחובות תוך פרק זמן סביר.
לפיכך, השופטת הוציאה לחייב צו לשיקום כלכלי בהתאם לתוכנית, תוך שהדגישה שהוא מבוסס על הנחת מוצא שהחייב יוכל לממש מכספי הפנסיה את הסכום שסוכם. אם לא, הוא יצטרך לבצע התאמות כך שהחוב יכוסה בתקופת הזמן שנקבעה.
השופטת הבהירה כי הבית של החייב יהיה מוגן מפני מימוש כל עוד יעמוד בהחזרי המשכנתה ובתוכנית הפירעון. כמו כן, ובהתאם להמלצת הנאמן, נשלח החייב לתוכנית הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה. לאחר שימלא אחר הוראות התוכנית ויפקיד את כל התשלומים הוא יקבל הפטר מחובותיו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • הנאמן: עו"ד גיא וייס • שמות ב"כ נוספים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד ומגשר יוסף שאבי עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין