ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום (שני) דיון מעקב אחר יישום התיקון לפקודת התעבורה שחייב גבייה בחניונים לפי דקות, זאת על רקע זינוק במחירי החנייה בחניונים עם כניסת התיקון לתוקף בתחילת החודש.
בפתח הישיבה הזכיר היו"ר ביטן כי בגלל שניתנה לשר הפנים, בהסכמת שרת התחבורה ובאישור הוועדה, אפשרות להחריג חניונים מסוימים הוא לא ראה בעיה בעת החקיקה. לטענתו, הממשלה היא שלא השתמשה בסמכות ולא נערכה, כדי למנוע תרחיש של התייקרות המחירים בצורה כה דרמטית.
נזכיר כי בשבוע שעבר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע אחרי פגישה עם בעלי החניונים הגדולים, כי הוא פועל לביטול החוק ושסיכם עמם שישיבו את המצב לקדמותו לאחר שהחוק יעבור בכנסת. אלא שכעת, יו"ר ועדת הכלכלה ביטן לא ממהר למלא את הנחיות השר ודורש תשובות. "החוק הזה עבר ועדת שרים, שרי הממשלה היו צריכים לעשות את העבודה שלהם ואז אולי היינו בפחות בעיות. אני לא מקבל את הביקורת של שר האוצר, צרכנית החוק הזה טוב. היו צריכים לעשות פיקוח שנה-שנתיים לראות שהמחירים לא יעלו, חבל שלא עשו את זה", אמר ביטן וציין כי המחיר עלה בעיקר בחניונים הפרטיים, ואותם ציפה ששר הפנים יחריג.
ח"כ נעמה לזימי, מיוזמות ההצעה, הוסיפה כי ניתנה שנה להיערכות וההיערכות לא יושמה. ח"כ לזימי הוסיפה כי היא לוקחת אחריות וגם אם צריך לתקן זה חלק מתפקידה, אך שאלה איפה כל חברי הקואליציה שלא הגיעו לישיבה.
נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, התייחס לכך ואמר כי התיקון נכנס לתוקף לא מזמן ועדיין אין הערכה מה שיעור העלייה. הוא אף הודה כי "הממשלה תמכה בהצעה". עם זאת הוא ציין: "אנחנו עובדים על הצעת חוק שתבטל את התיקון הזה".
"החוק נתן לשר הפנים לקבוע סכומים"
מנכ"ל חניוני סנטרל פארק, עמית קדם, אמר כי החברה העבירה חוות דעת למשרד הפנים מיד לאחר החקיקה. הוא התייחס לעלייה במחיר ואמר כי זה תלוי עיר. "לפי סקרים שלנו זה עלה בסביבות 20%", אמר. אלא שהמציאות בשטח הראתה מחירים שהכפילו ואף שילשו את עצמם. ח"כ לזימי ציינה כי יש מקומות שהעלו את המחיר אפילו פי שניים. היו"ר ביטן הוסיף כי "20% זאת לא עלייה דרמטית, בעוד שבתקשורת עשו מזה סרט קולנוע, אבל בסוף האזרח הרוויח כי הוא משלם לפי דקות".
אך, כאמור, לא רק שהאזרח לא הרוויח - העלויות בחניונים הגיעו לשיאים שלא היו טרם נכנס החוק לתוקף. עמית קדם סתר את דברי ח"כ ביטן ואמר כי מעטים האזרחים שהרוויחו, מאחר שמי שחונה פחות משעה הם קומץ. כך שהמחיר הכולל ששילמו הגיע לסכומים גדולים יותר ממה ששילמו קודם לכן באותם חניונים.
נציגת משרד התחבורה, סיגלית ברקאי ואקיל, התנערה מאחריות ואמרה כי היה שיח לגבי הפטורים לחניונים פרטיים, אבל משרד התחבורה הוא לא הקובע אלא הגורם המייעץ והוא העביר התייחסות למשרד הפנים לפני מספר חודשים. נציג משרד הפנים, נדב לחמן לזר, ציין כי ביולי קיבל המשרד פנייה מנציגי החניונים עם בקשה להחרגה והפנה אותה למשרד התחבורה. כך שנראה כי באמת המשרדים הממשלתיים לא ביצעו שום היערכות לקראת כניסת החוק לתוקף ובכך לא מנעו את ההתייקרות.
"החוק קבע את העיקרון אבל נתן לשר הפנים לעשות כל מיני החרגות וגם לקבוע סכומים. אם הייתם עושים את זה אז אני מאמין שהרבה לא היו מעלים את המחירים. עובדה שעיריית תל אביב לא העלתה את המחירים, אז אם היא יכולה לספוג את השינוי במחירים, כל עיר יכולה״, אמר ח"כ ביטן לנציגי משרד הפנים והתחבורה.
היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי יכנס את הוועדה לישיבת המשך בעוד כחודש. הוא ביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לבחון בכמה עלה המחיר, ואמר כי אם שר האוצר רוצה לבטל את החוק שיסביר את הסיבה לכך. "אם הוא נותן גיבוי לחברות שניצלו את המצב להעלאת מחיר באופן מופרז רק בגלל שיש חוק אז זה לא מקובל עליי", אמר.








