3 צפייה בגלריה
שטח שדה דב
שטח שדה דב
שטח שדה דב, כיום
(צילום: רשות מקרקעי ישראל)
התקדמות בפרויקט הענק ברובע שדה דב בתל אביב: ל-ynet ו"ממון" נודע כי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה צפויה לאשר היום (ד') להפקדה שתי תוכניות של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבניית כ-11 אלף דירות על שטח נמל התעופה שהתפנה בצפון-מערב העיר. בשעות אחר הצהריים התוכניות אושרו להפקדה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
התוכניות מתוכננות לאורך רחוב אבן גבירול ובין הרחובות לוי אשכול, מרק שאגאל ותחנת הכוח רידינג, ומשתרעות על פני שטח כולל של כ-963 דונם. כ-1,675 דירות יוקצו לטובת דיור להשכרה ארוכת טווח. מדובר בשתיים מתוך שלוש תוכניות לשכונות ברובע שדה דב, המפרטות את תוכנית המתאר המקומית לרובע שאושרה באוגוסט 2020. מתוך שלוש התוכניות, אושרה לפני כשנתיים תוכנית מתחם אשכול, הכוללת 4,884 דירות. היום דנה הוועדה בתוכנית העיצוב שהגישו היזמים למתחם זה, וגם היא אושרה.
בסך הכול צפוי לכלול הרובע 16 אלף דירות, מהן כ-6,900 יחידות לדיור מיוחד. מטעם העירייה יוקצו 4,908 יחידות דיור במסגרת דב"י (דיור בהישג יד), בהן 3,354 דירות לשכירות במחיר מופחת, 1,254 דירות בשכירות במחיר מפוקח ו-300 דירות ציבוריות לקשישים. שאר יחידות הדיור המיוחד יוקצו על ידי היזמים.
התוכנית הראשונה שאושרה היום להפקדה היא תוכנית "מתחם 2 – מרכז הרובע", הכוללת 7,120 דירות בהיקף של כ-770 אלף מ"ר בנוי, מתוכן 983 יחידות דיור יוקצו לטובת דיור בהישג יד (דיור להשכרה/מעונות סטודנטים/מוגן) ועוד 300 דירות יוקצו לטובת יחידות דיור מיוחד (בבעלות העירייה). לצד שימושי המגורים, כוללת התוכנית כ-65 אלף מ"ר למסחר, כ-147 אלף מ"ר לתעסוקה, כ-87 אלף מ"ר למלונאות וכן שטחים למוסדות חינוך וציבור.
3 צפייה בגלריה
מתחם 2 בשדה דב
מתחם 2 בשדה דב
מתחם 2 בשדה דב
(הדמיה: ארי כהן מיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים)
תמהיל הדיור יהיה מגוון ויכלול בנייה מרקמית עד לגובה של 9 קומות סביב חצר משותפת וחזית מסחרית, לצד בנייה לגובה של מגדלים בני 18-20 קומות ו-25-45 קומות. 25% מכלל הדירות יהיו קטנות. את התוכנית ערכו אדריכלים ארי כהן ומיכאל וינד ממשרד ארי כהן-מיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים.
התוכנית השנייה, המכונה "מתחם 3 – צפון הרובע", חלה על שטח של כ-393 דונם וכוללת 4,028 יחידות דיור, מתוכן יוקצו כ-450 יחידות דיור לטובת דיור בהישג יד ועוד 300 יחידות דיור מוגן. עוד כוללת התוכנית כ-29 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה, כ-23 אלף מ"ר לשטחי מסחר וכ-166.7 דונם לטובת פארקים עירוניים ושטחים פתוחים. את התוכנית ערכו אדריכלים יאיר אביגדור ורונן כינורי ממשרד מנעד אדריכלים והיא מנוהלת על ידי מירב לוי והילה פרסר.
3 צפייה בגלריה
רובע שדה דב מתחם 3
רובע שדה דב מתחם 3
רובע שדה דב מתחם 3
(הדמיה: - מנעד אדריכלים)

פארק במקום מסלול טיסה

בשיחה עם ynet אמרה גילי טסלר, מנהלת התכנון במרחב תל אביב ברמ"י, כי "תכנון השכונות החדשות מכוון למימוש מספר יעדים שנכללו בתוכנית המתאר, בהם חיבור המרקם הקיים והמתוכנן, כך שייווצר רצף עירוני חי ונגיש מחוף הים לשכונות הקיימות והמתוכננות ממזרח; וכן עירוב שימושים שיאפשר מגורים בהיקפים משמעותיים, תעסוקה, שטחי ציבור בנויים ופתוחים שיאפשרו רובע עירוני חיוני ונעים". טסלר הוסיפה כי יעדים נוספים שמגשימות התוכניות הן יישום עקרונות פיתוח בר קיימא ורגישות סביבתית וכן יצירת מגוון דירות עבור מגוון אוכלוסיות".
גילי טסלר, מנהלת התכנון במרחב תל אביב ברמ"יגילי טסלרצילום: עופר וקנין
"אחד הפארקים המעניינים שיוקם במסגרת תוכניות אלה הוא 'פארק המסלול' בתוואי מסלול הטיסה שפעל בשדה התעופה", המשיכה טסלר. "לאורך פארק המסלול ימוקמו מבני ציבור של השכונה הצפונית (צפון הרובע), כך שהפארק יתגבש ויהווה לב קהילתי של השכונה. בין השכונות לחוף הים ממוקם 'הפארק החופי' - פארק רחב ידיים המהווה חלק מרצף חוף הים והשטחים הפתוחים שלאורכו. רצף זה מתווסף להמשכיות הפארקים וחופי הרחצה לאורך קו החוף של העיר והמחוז בכלל".
לדבריה, "לאורך הדרך נעשו מאמצים משותפים של העירייה ורמ"י בקידום, תכנון ופיתוח הרובע, מאמצים שמוכיחים את עצמם שוב ושוב. יצירת השכונה החדשה מהווה נדבך עירוני חשוב כחלק משלים ומקשר לאורך החוף, המכיל היצע מגורים גדול ומגוון וכן שטחים רבים פתוחים ובנויים לטובת הציבור".
לאחר אישור התוכניות אמרה ל-ynet עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות' המייצגת את בעלי הקרקעות הפרטיים בחלק מהשטח, כי "הפקדת התוכנית לשני המתחמים הנוספים בשדה דב מהווה בשורה גם לכ-1,700 בעלי קרקעות המחזיקים בקרקע בחלקה 204 בשטחי המתחם. בעלי הזכויות זכאים לזכויות בנייה בשלושה מתחמים שונים. שניים מהם ברובע שדה דב המתוכנן, בשטח התוכניות שאושרו להפקדה היום, והשלישי בתוכנית תא/3700. על פי החלטת בית המשפט, החלוקה תתבצע באמצעות הגרלה".
היא הוסיפה כי "גם תוכנית העיצוב של מתחם אשכול, המתחם הראשון של שדה דה שתוכניתו אושרה בשנת 2021, אושרה. אישור תוכנית העיצוב והפקדת התוכניות המפורטות במתחם השני והשלישי יאפשרו את חלוקת הזכויות בין בעלי הקרקע בקרוב, מה שיאפשר להם לממש את הקרקע באמצעות בנייה עצמית או באמצעות עסקאות קומבינציה עם יזמים. חלק גדול מהם מאוגדים ולכן יקבלו את הזכויות במאוחד, שכן במסגרת התוכנית הוקצו בניינים בשלמות לקבוצות מאוגדות - מה שיאפשר להם לממש את הבנייה מהר יותר. לבעלי קרקע שטרם התאגדו מומלץ להתאגד בהקדם, על מנת שיוקצו להם זכויות במשותף".
פורסם לראשונה: 08:04, 10.05.23