חברת דירוג האשראי פיץ' (Fitch) החליטה היום (ה') להשאיר את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ עם תחזית יציבה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה מציינת כי ההתאוששות המהירה של כלכלת ישראל נובעת בעיקרה מתעשיית ההייטק וממבצע החיסונים המוקדם, וצופה כי צמיחת התוצר תסתכם בכ-5.1% ב- 2021 ו-5.7% ב-2022, שיעורים גבוהים לעומת מדינות הייחוס.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
(צילום: ניב קנטור)
על פי החברה, החוזקות העיקריות של ישראל בדירוג האשראי הן כלכלה מגוונת, חשבונות חיצוניים ומבנה מוסדי חזק. מנגד, המגבלות העיקריות על דירוג האשראי הינן סיכונים גיאו-פוליטיים ונטל חוב גבוה יחסית.
בהתייחסותה למסגרת הפיסקלית, החברה מעריכה כי הגירעון התקציבי בשנת 2021 יעמוד על כ-7% מהתוצר, לעומת 11.6% אשתקד. החברה צופה כי לקראת סוף השנה יאושר תקציב המדינה לשנים 2021-2022, ויחס החוב לתוצר יתייצב החל משנת 2022. כמו כן, החברה חוזה כי הגירעון התקציבי יירד באופן הדרגתי בשנים קרובות.
החברה מסבירה כי שיפור בדירוג האשראי ייתכן במקרה שמגמת הפחתת יחס החוב לתוצר תתחדש ותימשך לאורך זמן, כמו גם במידה ותירשם הפחתה קבועה של הסיכונים הגיאו-פוליטיים. לחילופין, אם תירשם עלייה מתמדת ביחס החוב לתוצר, או אם יתממשו סיכונים ביטחוניים עם השפעה כלכלית חמורה ארוכת טווח, תיתכן פעולת דירוג שלילית.

"הנושא של התקציב יהיה כאג'נדה עבור חברות הדירוג"

בדיון שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת בחודש שעבר התייחס לנושא החשב הכללי של מדינת ישראל, רו"ח יהלי רוטנברג, ואמר כי "נתנו לנו קרדיט במהלך המשבר. הדירוג של מדינת ישראל נותר יציב, חברות הדירוג מסתכלות עלינו בצורה השוואתית, כמו על יתר מדינות העולם, בין היתר, וזה מאוד חשוב, הן מסתכלות על הצד התקציבי, על הוודאות, על היכולת שלנו לייצר וודאות תקציבית.
"הנושא של התקציב יהיה כאג'נדה עבור חברות הדירוג, האם נהייה מסוגלים או לא להעביר הפעם תקציב. לאורך זמן אם יראה שאנחנו לא מסוגלים ליצור תקציב מדינה שמייצר תקציב משמעותי, בהתחלה יוציאו לנו כרטיס צהוב, יגידו לנו שיש בעיה. אני חושב שזה עוד לא שם, אנחנו צריכים לדאוג שזה לא יהיה שם".
שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר בתגובה להודעת החברה: "חברת הדירוג שבה ומכירה בפוטנציאל הצמיחה של כלכלת ישראל ובמיוחד בתקופה מורכבת זו של משבר הקורונה. בימים אלה אנחנו עובדים במלוא המרץ על גיבוש תקציב אחראי ומאוזן פיסקלית המעודד השקעות תומכות צמיחה ואשר מכיל רפורמות נדרשות לטובת המשק ואזרחי ישראל".