בדרך כלל אנשים שוכרים עורך דין רק אחרי שקרה להם משהו. בין אם מדובר בתאונת דרכים, תאונת עבודה או הפרת חוזה, הטלפון אליו יבוא רק בדיעבד. ואולם ישנה פנייה חשובה ביותר שרצוי לעשות מראש וגם מבלי שקרה לכם משהו מיוחד: כדי לבקש לערוך ייפוי כוח מתמשך. מדובר במסמך מהפכני שנכנס לחיינו בשנים האחרונות ומאפשר לאדם להחליט – כשהוא בריא וצלול בדעתו – מיהו יהיה זה שידאג לצרכיו השוטפים בעתיד אם וכאשר יאבד מכשירותו.
לפני עידן ייפוי הכוח המתמשך, אם אדם איבד מכושרו הקוגניטיבי היה צריך לנהל בעניינו הליך משפטי ארוך ומסורבל לצורך מינוי אפוטרופוס. כיום הבחירה היא בידיו של האדם, ובכמה פעולות פשוטות ביותר ביכולתו לחסוך לו ולמשפחתו זמן, כסף ועוגמת נפש רבים אם כשירותו תישלל.
1 צפייה בגלריה
ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח מתמשך
אילוסטרציה
(Shutterstock)
מלבד היכולת לבחור מי בדיוק ידאג לו בעתיד, רשאי הממנה לצרף לייפוי הכוח המתמשך נספח הנחיות מקדימות שמכיל מידע קונקרטי לגבי הדרך שבה הוא מעוניין כי יתייחסו אליו אם כשירותו תאבד. כך למשל, הוא רשאי לצוות על הממונה להותיר אותו לגור בבית ולא להעביר אותו למוסד סיעודי.
שתי התכונות הללו של ייפוי הכוח המתמשך – היכולת למנות גורם ספציפי שידאג לחיי בשילוב האפשרות לבחור איך בדיוק הוא ישתמש בסמכותו זו – הופכות אותו לאטרקטיבי ביותר שכן הוא שומר על הכבוד והאוטונומיה של הממנה, בעוד שבעבר ניתן היה לרמוס אותם בקלות באמצעות מינוי אפוטרופוס "קר ומנוכר" אשר ינהל את חייו.

מי רשאי למנות ולהתמנות?

תנאי הכרחי במסגרת ייפוי כוח מתמשך הוא שהן הממנה והן הממונה הינם בגירים ובעלי כשירות משפטית. תנאי נוסף בקשר לממונה הוא שאין לגביו נסיבות שבגינן לא ראוי למנותו כמיופה כוח.
עו"ד מיטל שמיע יוסףעו"ד מיטל שמיע יוסףרמי זרנגר
כך למשל, אם הוא הוכרז כפושט רגל אין באפשרותו להתמנות כמיופה כוח בעניינים רכושיים, מטעמים מובנים. דוגמה נוספת היא איסור להתמנות ביותר משלושה ייפויי כוח מתמשכים. הרציונל לכך ברור: על מיופה הכוח מוטלת משימה קדושה שעליו להיות מפוקס בה, ולפיכך ישנו אינטרס שהוא ידאג לחוג מצומצם ביותר של אנשים, אם לא אחד בלבד.

בררו לגבי הכשרת עורך הדין

החלטתם לחתום על ייפוי כוח מתמשך? החלטה נבונה. עם זאת חשוב שתדעו כי לא ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך אצל כל עורך דין. בהתאם לחוק, רק אלה שעברו הכשרה ייעודית מטעם האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים רשאים לערוך ייפוי כוח מתמשך ללקוחותיהם. מומלץ שתעיינו ברשימת המוסמכים באתר לשכת עורכי דין.

למה חשוב לשים לב?

היות ותפקידו של מיופה הכוח דורש המון השקעה וזמינות, מומלץ למנות את האדם שהממנה מאמין בלב שלם כי יש לו את היכולת והזמינות לשמש כמיופה כוח שלו. על כן, מומלץ תמיד למנות יותר מאדם אחד ולתת לכל אחד ממיופי הכוח את החופש לפעול ביחד או לחוד על מנת לאפשר טיפול ראוי בעת הצורך בממנה.
לדוגמה, כאשר נדרשת הסכמת מיופי הכוח על הליך רפואי אותו הממנה צריך לעבור ואחד מהם אינו נמצא בארץ בזמנים הרלוונטים, יוכל מיופה הכוח הנוסף, אם הוסמך לכך, לפעול לבדו ולא לעכב את הטיפול בממנה.
בנוסף, הקפידו לכתוב באופן מפורש כל הוראה שחשוב לכם כי יבצעו עבורכם גם במקרה שלא תהיו כשירים וצלולים, אף אם אותה הוראה נראית לכם סתמית, כגון הקפדה על טיפוח, תרומה שאתה נוהגים לתרום לבית כנסת או לכל גוף אחר וכן כל העולה על רוחכם.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד מיטל שמיע יוסף עוסקת בייפוי כוח מתמשך • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין