התקדמות בפרויקט התחדשות עירונית בבת ים: חברת אלמוגים דיווחה לבורסה כי זכתה במכרז שערכו דיירים במתחם הממוקם בצפון העיר. מדובר במתחם שמהווה חלק מתוכנית גדולה להתחדשות עירונית, אותה מקדמת העירייה יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשם "המבואה הצפונית".
על פי דיווח החברה לבורסה, במסגרת התוכנית ייהרסו 48 דירות ישנות במתחם לטובת בנייה של 144 דירות חדשות, לצד שטח מסחרי. "מיקום הפרויקט בכניסה הצפונית של בת ים, במרחק של כ-500 מטר מקו החוף, עם מבט מערבי, צפוני ודרומי", נכתב בדיווח החברה לבורסה, "הערכות החברה בדבר מספר יחידות הדיור בפרויקט בבת ים מתבססות, בין היתר, על מדיניות הוועדה המקומית בקשר עם פרויקטים של התחדשות עירונית, וכן על בדיקות אדריכל ושמאי מטעם החברה".
עוד ציינה החברה כי עם הזכייה במכרז הדיירים, היא פועלת כעת לגיבוש הסכם פינוי בינוי מחייב מול בעלי הזכויות במתחם. עם זאת, מדובר בתחילת הדרך וגם בחברה מעריכים כי "היתר בנייה צפוי להתקבל בעוד כ-3 שנים ממועד דיווח זה".
1 צפייה בגלריה
פרויקט אלמוגים בבת ים. פינוי בינוי במתחם המבואה הצפונית
פרויקט אלמוגים בבת ים. פינוי בינוי במתחם המבואה הצפונית
פרויקט אלמוגים בבת ים. פינוי בינוי במתחם המבואה הצפונית
(הדמיה: EYE VIEW)
תוכנית המבואה הצפונית ממוקמת על שטח של כ-160 דונם בכניסה הצפונית של העיר מכיוון תל אביב ולאורך הקו האדום של הרכבת הקלה. מטרתה היא התחדשות עירונית תוך מתן מענה להיבטי תשתית, תנועה ושטחים לצרכי ציבור בנויים ופתוחים. מדובר בתוכנית מפורטת, אשר מכוחה ניתן יהיה להוציא היתרים למקטעי התכנון השונים.
החברה מקדמת כיום 3 פרויקטים נוספים בבת ים ברחובות דניאל, דקר וברזילי עם היצע כולל של למעלה מ-1,000 יחידות דיור חדשות. בחברה דיווחו כי הפרויקט עשוי להגדיל את צבר הדירות שלה בתחום ההתחדשות העירונית בעיר.
נוי דותן, סמנכ"לית פיתוח עסקי והתחדשות עירונית בחברת אלמוגים, מסרה: "בת ים היא אחת הערים עם המיקום האסטרטגי ביותר במרכז גוש דן, לצד היותה אחת מהערים עם היקף השכונות הוותיקות הגדול ביותר מבין ערי המרכז. הזכייה תואמת את האסטרטגיה העסקית של החברה בתחום ההתחדשות העירונית בהשקעה בפרויקטים רחבי היקף בלב אזורי הביקוש, לצד חיפוש אחר הזדמנויות גם באזורי הפריפריה".

התחדשות עירונית גם בקרית ים

במקביל לפרויקט בבת ים, התקדמות נוספת נרשמה גם בתוכנית התחדשות עירונית אחרת בקריות. הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), בראשות הרב נתן אלנתן, אישרה בשבוע שעבר תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת יוספטל בקריית ים. שטח התוכנית מתייחס לכ-115 דונם, והיא ממוקמת בקו ראשון לים, במתחם הרחובות שדרות פנחס ספיר מהצד המערבי, לבין הרחובות יוספטל ויששכר מהצד המזרחי.
ממינהל התכנון נמסר כי התוכנית כוללת תוספת של 1,424 יחידות דיור שיוקמו בכ-35 בנייני מגורים בני 10-30 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-380 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות עד 80 מ"ר ו-188 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות מאוד עד 55 מ"ר. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה כ-13 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר לאורך שדרות פנחס ספיר, מול רצועת החוף לרווחת התושבים. ברחובותיה הפנימיים של התוכנית היא מציעה כ- 3,800 מ"ר עבור מבני ציבור שישולבו בקומות הקרקע של מבני המגורים, וכן שטח ייעודי לטובת מוסדות חינוך, קהילה ורווחה. כיום מצויים במתחם 14 מבני מגורים בני 3-5 קומות, בהם 452 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. התוכנית קודמה ביוזמת רשות מקרקעי ישראל והרשות המקומית ונערכה על ידי עמוס ברנדייס.
יו"ר הוותמ"ל וראש מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן: "התוכנית מציעה התחדשות של מתחם מרכזי בקרית ים ומהווה נדבך חשוב לתהליכי הפיתוח של העיר. אני מברך על אישור התוכנית ביוזמת העירייה ורשות מקרקעי ישראל, אשר מציעה חידוש למרקם הקיים בהתאם לצרכי התושבים, בייחוד ביצירת שטחים ציבוריים מיטיבים תוך יצירת תוספת משמעותית של יחידות דיור".
מתכננת הוותמ"ל במינהל התכנון, אדריכל סיגי בארי: "התוכנית בקריית ים מצטרפת לשורה של תוכניות המקודמות בתקופת המלחמה, בשימת דגש על פיתוח המרקם העירוני ושדרוג המרחב הציבורי. התוכנית מציעה פריסה חדשה המבוססת על רשת רחובות, שבילים ושבילי אופניים ובכך משפרת את הנגישות לתחבורה ציבורית ומייצרת חיבור מיטבי בין העיר לחוף הים".