האם העלאת דמי התפעול פגעה בעסקי וולט? שליחי האפליקציה להזמנה ממסעדות ורשתות הסעדה מדווחים על ירידה בהזמנות ואפליקציית משלוחה עלתה למקום הראשון בהורדות באייפון בקטגוריית המשלוחים, עם עלייה של 100% בהזמנות. ועדיין, לעומת וולט הפופולרית, חלקם של המתחרים קטן. האם המחאה נגד וולט תימשך ותחליש אותה, או שהסבלנות של החברה תשתלם והלקוחות הרעבים ייכנעו?
מאז ההודעה של וולט על העלאת דמי התפעול (והורדתם בהזמנות של 60-50 שקל), והשקת מנוי וולט פלוס בעלות של 49 שקל לחודש עם הגבלת מרחק הזמנה והעלאת גובה ההזמנה, לקוחות העלו ברשתות החברתיות צילומי מסך המעידים על הסרת האפליקציה והודעה על כך לשירות הלקוחות – עד שוולט תחזור בה מההתייקרויות.
העלאת מחירי התפריטים ברוב רשתות ההסעדה, בתי הקפה והמסעדות בשקלים בודדים עד עשרות שקלים, העובדה שהמחירים שלהם גבוהים יותר דרך וולט, וזינוק של קרוב ל-150% בדמי התפעול של וולט (מ-2 שקלים ל-5.90 שקלים בהזמנות של מ-118 שקל ומעלה, היו אלה ששברו הצרכנים. אבל מי יישבר קודם? האם וולט, ששייכת לתאגיד האמריקני דורדאש, תחזור בה מהמהלך? או שהצרכנים ייכנעו?
שליחים טוענים: יש ירידה בהזמנות
בדקנו מה אומרים השליחים. נראה שיש לא מעט שליחים שכועסים על וולט אבל חלקם אופטימים. אחד מהם אמר ל-ynet: "הערב שבו התפרסמו הכתבות על העלייה המטורפת בדמי התפעול של וולט היה ערב צרצרים. מאז יש עדיין פחות עבודה, אבל לדעתי זה זמני. ישראלים אוהבים את וולט. אני כן חושב שזה יפגע לי בטיפים. אני כבר רואה את זה. אנשים לא ישלמו 5.90 שקלים דמי תפעול ועוד 12 שקל משלוח ואז גם טיפ, על משלוח שממילא עולה 100 שקל ומעלה. לפחות אני לא מסתמך על טיפים".
שליח נוסף אמר ל-ynet: "זה פגע בעבודה בטירוף. הרבה שליחים בודקים מעבר למשלוחה ותן ביס. נראה. אנחנו רגילים לוולט, אבל היא סוג של מונופול. המסעדות כועסות עליה כבר הרבה זמן, השליחים כועסים כי התמחור למשלוח ירד בכ-30% מ-22 שקל ל-18-15 שקל. עכשיו גם הצרכנים כועסים עליה".
גם בדיונים בקבוצות וואטסאפ ופייסבוק של שליחי וולט ניכרת התחושה שיש ירידה במשלוחים: "הרבה זמן לא היה כזה מוות קליני בחוץ", טוענים שם. אבל יש גם קולות אופטימיים. "תל אביב מכורה לוולט. יש ירידה עכשיו, אבל אנשים יעשו חושבים, יבדקו כמה שילמו דמי משלוח וכמה ישלמו עם המנוי, יקפצו על המנוי וכמות העבודה תכפיל את עצמה".
"במחאת הקוטג' אנשים יצאו להפגין ומחו, וזה החזיק רק מספר חודשים. אנשים שוכחים זה רק עניין של זמן עד שהעבודה תחזור (נזכיר שמחיר גביע גבינת קוטג' לא חזר למחירו לפני המחאה: 8 שקלים - מ.ק)", כתב אחד השליחים.
שליח אחר אמר באחד הדיונים: "לפי דעתי וולט מנסה להטיב עם לקוחות שמזמינים מינימום פעם בשבוע והם מקור ההכנסה הדומיננטי שלה. אני לא חושב שזה יפגע בהם באזור תל אביב, אבל סביר להניח שפחות לקוחות יזמינו מהם ולדעתי מחוץ לעיר העבודה תרד משמעותית".
"הצרכן הוא זה שנותן לוולט את הכוח שלה"
חלק מהשליחים הכריזו על מעבר לאפליקציות מתחרות שנתח השוק שלהן זעיר לעומת זה של וולט. בטח לנוכח העבודה שוולט הציעה קידום לעסקים שהבטיחו לה בלעדיות – נוהל שהחברה נקנסה עליו בכ-8 מיליון שקל.
המנכ"ל של משלוחה דניאל רחמים אמר ל-ynet: "הכפלנו את מספר ההורדות והמשלוחים. לפני כן היתה עלייה של 20%-30% ובימים האחרונים זה היה ממש משוגע ונראה לנו שזה ימשיך".
לא בטוח. השירות בוולט סביר והאפליקציה נוחה מאוד. גם יש להם היצע גדול יותר של מסעדות
"הממשק שלנו לא פחות נוח משל וולט. יש לנו 100 עובדים ואלפי שליחים. חלקם של המסעדות בעיקר מחוץ לתל אביב, וחלקם שלנו. אנחנו מציעים תפריטים זהים לתפריטי המסעדות עם המחירים המקוריים שיש במסעדה ולא יקרים יותר כמו בוולט.
"יש אצלנו גם קאשבק. בכל חודש מממשים אצלנו נקודות במאות אלפי שקלים ברוב המסעדות. ב-2024 החזרנו מעל 7 מיליון שקל קאשבק ללקוחות שלנו. השנה נייצר השוואות מחירים ומשלוחים של ירקות ופירות מהחקלאי לצרכן.
"אז אנחנו לא פחות טובים מוולט. הצרכן נותן לוולט את הכוח שלה. איפה שהצרכן נמצא - העסקים נמצאים וככל שהצרכנים יתנו לנו רוח גבית נוכל לתת יותר היצע ומסעדות. יש מסעדות שבוולט ולא במשלוחה כמו מקדונלד'ס אבל יש לנו גם לא מעט מסעדות שנמצאות אצלנו ולא אצלם".
איך אתם מצליחים לתת קאשבק בתקופה של עליות מחירים?
"וולט לוקחת מהמסעדות 30% מההזמנה ועכשיו עוד כ-4 שקלים למשלוחי מינויים. אצלנו זה 20%".
מתחרה נוספת שלוטשת עין אל לקוחות וולט היא יאנגו דלי, אפליקציה שפעילה כבר 4 שנים בנושא קניות השלמה של מוצרי סופר. היא מאפשרת קנייה מהירה דרך 16 חנויות שחורות (מחסנים לוגיסטיים) שמשרתות 30 ערים, שמכילות 4,500 מוצרים כולל מוצרים בוטיקיים שקשה למצוא בסופר. המחירים שם לא תמיד נמוכים אבל זריזות המשלוח היא הייתרון שלה: קוויק קומרס קוראים לזה. וולט מובילה את התחום בארץ עד רמת המונופול, לכאורה, כולל משלוחים מרשתות מזון מוויקטורי ועד am:pm, ויאנגו דלי רוצה לנגוס בה ולשמש חנות נוחות אונליין.
"האפליקציה שלנו סופר ידידותית, נוחה ומתקדמת", מנסה לשכנע מנכ"ל החברה טל בטיטו."אנחנו חברה טכנולוגית עם ניהול מלאי ב-AI בשביל להבטיח יעילות תפעולית, כולל ניהול מוצרים עם תוקף של 24 שעות. אנחנו מציעים מוצרים תוך 25-20 דקות ומתחרים בוולט מרקט אני לא נותן שירות למסעדות ולאף אחד אחר - אני משרת רק את עצמי".
יש לכם דמי משלוח ודמי תפעול?
"יש דמי משלוח בטווח של 10-5 שקלים ויש גם מינימום הזמנה של 70 שקל בלבד. אין לנו כמובן שום דמי תפעול. אנחנו מרגישים את האפקט של השבוע האחרון יש גידול בביקושים ובהזמנות של עשרות אחוזים ומנסים לעמוד בלחץ הזה".
אתה חושב שצרכנים יתמידו במעבר אליכם מוולט או שזאת מחאה זמנית כי הם רגילים לממשק המאוד נוח של וולט?
"יש אלטרנטיבה לוולט מרקט. היינו שם ארבע שנים לפניהם. זה עניין צרכני בלבד. אם צרכנים יעשו את המעבר הזה לאפליקציות אחרות, הם יוכלו להתנסות בחוויה טובה לא פחות. זה עניין של הרגל אבל יש אפליקציות בתחום המסעדות שנותנות מוצר טוב וזאת ההזדמנות שלהם לזרוח".
מוולט נמסר: "תכנית המנויים של וולט פלוס היא בשורה משתלמת עבור הצרכנים ועבור בתי העסק כאחד. תוכנית וולט פלוס מגדילה את מספר ההזמנות והרווח לעסקים בעשרות מדינות בעולם, לצד חיסכון משמעותי לצרכנים, ואנו מאמינים כי כך גם יהיה בישראל".
פורסם לראשונה: 19:40, 22.01.25