1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בצעד חריג ועל רקע המלחמה בעזה קיבל לאחרונה בית המשפט לתעבורה בנוף-הגליל בקשה של נהג משאית שהיה מעורב בתאונת דרכים קשה לביטול פסילת הרישיון שלו. השופטת ג'ידא עספור שאהין קבעה כי באיזון שבין שמירת הציבור מפני מסוכנותו לבין התועלת שתצמח מעבודתו הביטחונית, המחייבת רישיון בתוקף, גוברת התועלת.
התאונה אירעה בספטמבר האחרון בסמוך למחלף זרזיר. הנהג, עובד בתעשייה הביטחונית, פגע עם חזית משאיתו ברוכב אופניים שהשתלב בנתיב נסיעתו ופצע אותו באורח אנוש. כיום הוא נמצא בעיצומו של הליך שיקומי. בעקבות התאונה, ועל רקע הרשעות תעבורה קודמות, הוחלט לפסול את רישיונו של הנהג ל-60 ימים.
בבקשה שהגיש לבית המשפט הוא טען כי קצין המשטרה שפסל את רישיונו טעה בהחלטתו, שכן הוא נתן משקל יתר לעברו התעבורתי והתעלם מרשלנותו התורמת של רוכב האופניים. הנהג הסביר שהרוכב "חתך" אותו כך שהפגיעה בו הייתה בלתי נמנעת.
הוא הוסיף שהוא עובד כסייר בשמירה על אתרים אסטרטגיים של מדינת ישראל, כאשר רבים מעובדי החברה גויסו בצו 8 וקיים צורך ממשי להחזיר לו את רישיונו על-מנת שיוכל למלא את תפקידו הביטחוני החשוב לנוכח מצב החירום. הוא הביע צער על פציעתו של הרוכב, אך לצד זאת ביקש התחשבות לנוכח היותו מפרנס שלושה ילדים קטנים.
עו"ד מילנה סדיקובעו"ד מילנה סדיקוב
המדינה, מנגד, טענה נוכח תוצאות התאונה הקשות, שמעידות לכאורה על אחריות הנהג לתאונה, בד בבד עם הרשעותיו הקודמות, שנשקפת ממנו מסוכנות רבה ואין מקום להחזירו לכביש בשלב זה.
השופטת עספור שאהין קבעה שקיימות ראיות לכאורה המבססות את אשמתו של הנהג בתאונה, כך שעל פניו אין מקום לקיצור הפסילה. ממצאי החקירה העלו שהוא כנראה לא שמר מספיק מרחק מרוכב האופניים, מה שגרם להתנגשות כשהאחרון ניסה להשתלב בנתיב הנסיעה. כמו כן צוין כי מדובר במקטע כביש תקין כשמזג האוויר היה נוח והראות הייתה טובה.
עוד נמצא שהרוכב לא "חתך" את הנהג אלא השתלב במתינות בנתיב נסיעתו. יתרה מכך, בהודעה שמסר הנהג תחת אזהרה כמה ימים לאחר התאונה, הוא הודה ש"לא זוכר כלום" וכי רק שמע בום ועצר. יוצא, לכאורה, שאין הסבר אחר לתאונה מלבד חוסר זהירותו. השופטת אף ציינה שנשקפת מנהג המשאית מסוכנות מסוימת לנוכח נסיבות התאונה הקשות ובהתחשב בעברו התעבורתי שכולל 16 הרשעות קודמות, מהן 6 במהלך בשנתיים האחרונות.
עם זאת, היא החליטה ש"לאור המצב החריג השורר במדינה וכאשר עסקינן בעובד חיוני למטרות ביטחוניות" יש מקום – מבלי לקבוע תקדים בעניין – להיעתר לבקשת נהג המשאית ולקצר את תקופת הפסילה בכך שתסתיים לאלתר. בהתאם לכך, היא חייבה את המשטרה להחזיר למבקש את רישיונו באופן מיידי.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ נהג המשאית: עו"ד סופי גרניט • ב"כ המדינה: עו"ד סלים אבו דיבה • עו"ד מילנה סדיקוב עוסקת בתעבורה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין