הורים לנער בעל צרכים מיוחדים ממעלה אדומים עתרו לאחרונה לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים בטענה שהעירייה ומשרד החינוך מטייחים אלימות חמורה שהופנתה כלפי בנם מצד צוות בית הספר, מה שגרם לו לפגיעה נפשית עד שבשלב מסוים ניסה לשים קץ לחייו. לדבריהם בנם לא לומד מזה כחודשיים, והם דורשים להעביר אותו באופן מיידי למסגרת חינוכית בעיר שתתאים לצרכיו.
בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד יעל ניסן הובאו קורות חייו הקשים של הנער בן ה-15. לדברי הוריו, הוא חווה שתי אפיזודות קשות של התעללות בהיותו תלמיד בית ספר, כשהראשונה בהן החלה כאשר מורה מחליף בכיתה ג' הכה והשפיל אותו לעיני חבריו.
1 צפייה בגלריה
גיל ההתבגרות
גיל ההתבגרות
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתקופה זו, נטען, החל הילד לסבול מחרם כיתתי, ומאוחר יותר אובחן כסובל משלל בעיות כמו הפרעת קשב והיפראקטיביות, תסמונת טורט המלווה ב"טיקים", הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), אסטמה קשה, חרדות ודיכאון. בשלב מסוים הוא הוכר כסובל מנכות של 100% בביטוח הלאומי.
ההורים סיפרו כי לאחר החוויה שעבר התגלגל בנם בין כמה מסגרות חינוכיות עד שבינואר 2022 הוצב בבית ספר לחינוך מיוחד בעיר. אלא שציפייתם שהמעבר יספק לו את התנאים המתאימים ללמידה הופרכה עד מהרה. בדיעבד התברר להם שהילד עבר מסכת התעללות קשה שכללה מספר אירועי "אחיזה" שבמסגרתם אנשי צוות בית הספר כפתו את ידיו וישבו עליו תוך הפעלת כוח רב והטחת אמירות קשות כמו "ילד חרא" ו"תלך כבר, אין כוח אליך".
נטען כי חודשיים בלבד לאחר המעבר לבית הספר, שהיה אמור להוות חממה לבנם, הוא חווה התקף זעם שבמסגרתו רץ על מעקה המרפסת בביתו ואיים לקפוץ מקומה שלישית, כאשר רק בעקבות התערבות המשטרה הוא נרגע. בעקבות ניסיון ההתאבדות פונה הנער לחדר מיון.
לדברי ההורים, לאחר שגילו על האלימות שהופנתה לבנם הם פנו לגורמים הרלוונטיים בעירייה ובמשרד החינוך בבקשה להעבירו למסגרת המותאמת לצרכיו, אך נתקלו ביחס אטום ומזלזל ובחוסר נכונות לבדוק את הטענות.
העירייה, לטענתם, קיבלה החלטה חד-צדדית בעניין שיבוצו מחדש, מבלי לשתף אותם ומבלי לנמק וללא התחשבות בצרכיו. אחת ההצעות שהעלתה העירייה הייתה להעביר אותו לבית ספר מותאם בירושלים. לטענת ההורים מדובר בהצעה אבסורדית שמהווה סימן לאוזלת ידו של אגף החינוך בעיר. הם הבהירו שלא מדובר באופציה ריאלית מבחינתם שכן בנם מתאמן בנבחרת הכדורגל של מעלה אדומים, כך שהיעתרות להצעה תנתק אותו מעוגן חשוב ומרכזי בחייו.
ההורים טענו שמשרד החינוך נמנע מלערוך בירור מעמיק לגבי הטענות לאלימות כלפי בנם. לדבריהם, כל שנמסר להם מהמשרד הוא כי הפרקטיקה של "אחיזה מרסנת" נהוגה במוסדות החינוך המיוחד, אלא שלצד זאת לא קיים נוהל המסדיר את אותה פרקטיקה, ואף לא מתקיים לגביה פיקוח ראוי.
יוצא, לדבריהם, שאותם נערים הסובלים מבעיות התנהגות כמו בנם נמצאים במצב בלתי אפשרי, שכן כל מקרה של אלימות כלפיהם – אפילו כזה מובהק שחרג ממתחם הסבירות – יכול להיות מתורץ כ"אחיזה מרסנת" כאשר האירועים לא מתועדים ולא מדווחים להורים.
ההורים דורשים מבית המשפט להורות למשיבים לפעול מיידית להשמת בנם, שמזה כחודשיים אינו לומד, במסגרת חינוכית מתאימה בעירו, וכן להורות להם לערוך בדיקה מקיפה על מקרי אלימות שיטתיים בבית הספר, על מנת למנוע פגיעה נוספת בקטינים חסרי ישע.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד ייתן את תשובתו לבית המשפט כמקובל". מעיריית מעלה אדומים לא נמסרה תגובה נכון למועד פרסום הכתבה.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העותרים: עו"ד יעל ניסן ממשרד עורכי הדין ניסן-אלון • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין