האם שביתות נהגי האוטובוסים יחזרו? איגוד התחבורה בכוח לעובדים פרסם הבוקר (א׳) כי הוא רואה בחומרה את האיום האפשרי על שכר הנהגים, שעלה רק לאחר חמש שביתות שערכו, והודיע כי אם האיום ימומש בכוונת נהגי הארגון לשוב ולהשבית את תנועת האוטובוסים כפי שעשו לפני עשרה חודשים. "ידענו מראש כי עצם הצבת תוספת השכר כמענק ולא כתוספת תקציבית מציב את ההעלאת השכר על כרעי תרנגולת. עתה האיום מומש".
התגובה מגיעה לאחר פרסום ב"כלכליסט" על כך שייתכן שבעוד חודש שכר הנהגים העומד כיום על כ-50 שקלים לשעה יירד משמעותית. הסיבה לכך היא שמשרד התחבורה הוא המשרד היחיד שעדיין לא הגיע לסיכום תקציבי לשנים 2023 ו-2024 עם האוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אוטובוסים של חברת דן בתל אביב
אוטובוסים של חברת דן בתל אביב
אוטובוסים של חברת דן בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
גורמים בענף התחבורה הציבורית והאוצר אמנם טענו היום כי על אף שהסיכום טרם הושג - הוא בדרך, אך נכון לכתיבת שורות אלו אין עדיין סיכומים בין שני הצדדים ולכן ייתכן שמשכורת הנהגים תרד בעוד כחודש.
כזכור, בחודש יוני האחרון הקצה משרד התחבורה 120 מיליון שקלים לטובת העלאה זמנית של שכר נהגי האוטובוס לאחר רצף של מחאות ושביתות מצד הנהגים. במשרד התחבורה תחת מרב מיכאלי החליטו על העלאה חד פעמית מפני שהממשלה התפרקה ולא הייתה יכולת להעביר תקצוב קבוע לטובת העניין.
ההסכם הזמני איפשר את העלאת השכר עד לסוף החודש הנוכחי, והחל מחודש מאי למפעילות אין תקציב להמשיך לשלם את השכר הזה לנהגים. בכדי להסדיר את העניין, נשלח לפני כשבועיים מכתב לממלא מקום המשנה למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן מצד פורום התחבורה הציבורית שמייצג את אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, תנופה, אקסטרה, נתיב אקספרס ודן בדרום. במכתב שנוסח ע"י משרד עורכי הדין סלומון ליפשיץ, מבקשות החברות מתן מענה מיידי לצורך הדחוף ליצור המשכיות למתווה מעודכן הנוגע לשכר הנהגים.
מספר ימים לאחר מכן, נשלח מטעם הפורום מכתב נוסף למנהל רשות התחבורה הציבורית היוצא רן שדמי ולסגן הממונה על התקציבים איליה כץ בנושא ואף נקבעה פגישה בנושא בין ראשי הפורום למנכ"ל המשרד בפועל משה בן זקן בנושא, אך זו בוטלה לבינתיים.
בכוח לעובדים פנו הבוקר לשרת התחבורה רגב וטענו כי "לא זו בלבד שאת הקיים יש לשמר, עליך לעמוד בהבטחתך להעלות את שכר הנהגים ל 60 ש"ח לשעה. השכר הנמוך הוא הגורם המוביל למחסור של למעלה מ-6,000 נהגים ובהצבת התחבורה הציבורית על פי תהום. לצידם - יש להכיר בוותק שצברו הנהגים במעבר בין זכיינים, ולסיים את המעמד המחפיר שבו עובדי התחבורה הציבורית לא מוכרים כעובדי ציבור, ונהג אוטובוס לא מוכר כמקצוע. עד להבטחת שיפור שכר נמשיך במאבק לשיפור ממשי בשכר הנהגים לרבות חזרה לכלי השביתה, אשר הובילה להעלאות השכר הקודמות".
מנגד, בארגון נהגי האוטובוסים מטעם ההסתדרות הלאומית טענו כי הם לא מכירים בעיה שכזו ואף סיפרו כי אנשי הארגון נפגשו עם שרת התחבורה מספר פעמים בנושא. ״לא ידוע על שום שינוי בסגירות מול משרד התחבורה ומשרד האוצר המצביע על שינוי בהסכמים שנחתמו. ההסתדרות הלאומית וארגון הנהגים פועלים וימשיכו לפעול לקידום מעמד הנהג וההכרה במקצוע ולא יאפשרו נסיגה מהסכמות. ככל ויהיה שינוי, ולו הקל ביותר, נפעל בכל דרך שנראה לנכון".
תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה פועל בימים אלה להארכת תוקף ההסכם המאפשר לחברות התחבורה הציבורית לשלם לנהגיהם שכר בגובה של 50 שקלים לשעה. הארכת תוקף ההסכם מבוצעת במסגרת דיוני התקציב של משרד התחבורה עם משרד האוצר וצפויה להיות מאושרת עם אישור תקציב המדינה".
תגובת משרד האוצר: "הסוגיה היא לפתחו של משרד התחבורה".