ההסתדרות הלאומית ומשרד התחבורה הודיעו אמש (חמישי) שהם קרובים להסכם, לפיו שכרם של נהגי האוטובוס יעלה ל-50 שקלים לשעה. כעת נותר רק ארגון הנהגים של כוח לעובדים במשא ומתן עם משרד התחבורה.
על פי הודעת ההסתדרות, ההסכם שייכנס לפועל ב-2023 יחול על כל נהגי חברות האוטובוסים ולא רק אלו המאוגדים עמם. בהודעה נכתב כי ההסתדרות הלאומית וארגון נהגי האוטובוסים הגיעו לסיכום עם משרדי התחבורה והאוצר להעלות את שכר הנהגים והנהגות ל-50 שקלים לשעה. בכך התקבלו דרישות ההסתדרות הלאומית, ונסללה הדרך להפסקת המחאה והשביתות.
ביום ראשון הקרוב ידונו הצדדים בזמני העלאת שכר הנהגים, ויוחלט האם יועלה בפעימה אחת באוקטובר, או במספר פעימות החל מאוגוסט, כשבינואר 2023 הוא צפוי להגיע ל-50 שקלים לשעה. הנהגים מרוויחים כיום שכר שנע בין 43 ל-46 שקלים לשעה.
3 צפייה בגלריה
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
יקבלו העלאה משמעותית בשכר. הפגנת נהגי האוטובוס באשדוד לפני כשבועיים
(צילום: ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)
3 צפייה בגלריה
החליפו את מספרי הקווים בנתונים על תקיפות נהגי אוטובוס
החליפו את מספרי הקווים בנתונים על תקיפות נהגי אוטובוס
המחאה נגד שרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: ההסתדרות הלאומית)
כזכור, ארגון נהגי האוטובוסים של ההסתדרות הלאומית הוביל בשבועות האחרונות קמפיין מחאה רחב היקף ואישי כנגד שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי. זאת לצד מחאה שקטה יותר של ארגון הנהגים של "כוח לעובדים". במהלך הקמפיין שבתו נהגי שני הארגונים למספר שעות מוסכם עם בית המשפט, שגרם לראשי המשרדים להעלות דרמטית את שכר הנהגים.
"הצלחנו להקצות מתקציב המשרד עשרות מיליוני שקלים לטובת שיפור השירות לצד שיפור תנאי ההעסקה הכוללים של הנהגים, ואני שמחה על ההסכמות המתגבשות שצפויות להיסגר סופית כבר בשבוע הבא", אמרה השרה מרב מיכאלי. "במהלך התקופה האחרונה היו רעשי רקע רבים, בהם קמפיין מכוער שאינו מייצג את כלל הנהגים. אמשיך להיות מחויבת לנהגות ולנהגים ולפעול לטובתם".
"תודה לכל הנהגים על המאבק הנחוש והעיקש על מעמדם", אמר אמש יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית. "תודה למשרד האוצר ומשרד התחבורה שהוכיחו שבאמצעות שיח והידברות ניתן להגיע להישגים הוגנים. הבטחנו שלא ידרסו את הנהגים - וקיימנו. עדכון שכר הנהגים ל-50 שקלים לשעה הוא אבן דרך משמעותית בדרך לפתרון מצוקת כוח האדם בתחבורה הציבורית".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
הגיעה להסכם עם הארגונים. שרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: עמית שאבי )
ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי התחבורה הציבורית, הוסיף כי שכר הנהגים "מתחיל להתקדם למקום הראוי", והבטיח כי לקראת דיוני התקציב לשנת 2023 ימשיכו הארגונים במאבק להכרה במקצוע ובוותק הענפי. "הוכחנו כי כאשר הנהגים מגובשים אפשר לקדם דברים ש-50 שנה היו מקובעים ומוזנחים".
בארגון "כוח לעובדים" בירכו על ההתפתחויות המסתמנות: "נהיה חכמים יותר לגבי משמעויות התקציב הנוסף וגובה השכר המוצע לאחר סיום פגישת המשא ומתן. על כן, מוקדם לברך על המוגמר. אם לא תושג הסכמה, נחזור לשבות כבר בשבוע הבא. אנו גאים בנהגים המאוגדים אצלנו על חמש שביתות אפקטיביות, ומודים לשרה על התגייסותה לפתרון המשבר".
השביתות היו לשיא המאבק של נהגי התחבורה הציבורית זה שנים, בין השאר בצל העלייה בכמות מקרי האלימות נגדם. על פי נתוני הארגונים, מתחילת השנה התרחשו יותר מ-300 מקרי אלימות נגד נהגים. במסגרת המשא ומתן, דורשים הנהגים מהמדינה לחייב את החברות לשפר את שכר הנהגים שעומד על כ-8,000 שקל עבור 180 שעות. חלק מהנהגים לעיתים יושבים מאחורי ההגה 240 שעות כדי להגיע לסכומים גבוהים מ-12 אלף שקל.
מרכיב נוסף שעליו נלחמו הנהגים הוא הצבת חדרי מנוחה לנהגים במסופים עם חדרי שירותים. בארגונים טוענים כי מרבית חדרי המנוחה כיום מוזנחים במקרה הטוב ונעולים במקרה הרע, דבר המוביל נהגים לעשות את צרכיהם בבקבוקי שתייה.
פורסם לראשונה: 22:59, 30.06.22