התוכנית השלישית והאחרונה ברובע שדב דב בתל אביב, שכוללת הקמה של כ-4,000 יחידות דיור חדשות בחלקה הצפוני של שכונת המגורים החדשה, הופקדה השבוע בפועל להתנגדויות הציבור. זאת כשנה לאחר שאושרה להפקדה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. מדובר בהתקדמות משמעותית בפרויקט הענק שצפוי להיבנות על שטח שדה התעופה שפונה בצפון-מערב העיר ולכלול כ-16 אלף דירות חדשות.
המשמעות היא שהתוכנית, שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), פורסמה להפקדה ברשומות, והציבור יוכל להגיש התנגדויות לתקופה של 60 יום, ולאחר מכן ניתן יהיה לדון בהן ולהתקדם לקראת אישור סופי לצורך הגשת בקשות להיתרי בנייה. בחודש שעבר הופקדה התוכנית השנייה, הכוללת הקמה של כ-7,120 יחידות דיור במרכז הרובע.
1 צפייה בגלריה
רובע שדה דב מתחם 3
רובע שדה דב מתחם 3
רובע שדה דב מתחם 3
(הדמיה: - מנעד אדריכלים)
התוכנית, שנקראת "מתחם 3 – צפון הרובע", משתרעת על פני שטח של כ-393 דונם. מתוך 4,028 הדירות המתוכננות, 449 יחידות יוקצו לטובת דיור בהישג יד (דיור להשכרה/מעונות סטודנטים/דיור מוגן) ועוד 300 דירות יוקצו לטובת דיור מוגן פרטי. לצד שימושי המגורים, התוכנית כוללת כ-23 אלף מ"ר למסחר, כ-29,100 מ"ר לתעסוקה, כ-83 אלף מ"ר למלונאות, כ-166.7 דונם לטובת פארקים עירוניים ושטחים פתוחים, וכן שטחים למוסדות חינוך וציבור.
תמהיל הדיור יכלול בנייה מרקמית עד לגובה של 9 קומות סביב חצר משותפת וחזית מסחרית, לצד בנייה לגובה של מגדלים בני 20-40 קומות. 25% מכלל הדירות יהיו קטנות. כמו כן, מסלול ההמראה ההיסטורי יהפוך לרצועת פארק החוצה את המתחם לאורכו. התוכנית נערכה על ידי אדריכלים יאיר אביגדור ורונן כינורי ממשרד מנעד אדריכלים ומנוהלת על ידי מירב לוי והילה פרסר.

דירות "על הנייר" במיליונים

תוכנית המתאר המקומית להקמת רובע שדה דב (תא/4444) אושרה באוגוסט 2020. לפני כ-3 שנים אושרה התוכנית הראשונה (מתחם אשכול) בחלקו הדרומי של הרובע, הכוללת 4,884 דירות, ובשנה שעברה אושרה תוכנית העיצוב שהגישו היזמים עבורה. רוב הקרקעות במתחם כבר שווקו על ידי המדינה, וחלק מהחברות היזמיות כבר החלו למכור בו דירות "על הנייר".
כך למשל, חברת ישראל קנדה דיווחה במאי אשתקד כי הזמרת נועה קירל רכשה דירה בפרויקט שלה ב-10 מיליון שקל, וחברת אביסרור משה ובניו דיווחה לפני כחודש כי השחקן יהודה לוי רכש גם הוא דירה בפרויקט שהיא משווקת תמורת כ-8 מיליון שקל. גם קבוצת חנן מור זכתה במכרז להקמת פרויקט במתחם, אולם לאחר שנקלעה לקשיים כלכליים היא נאלצת למכור את הקרקע וכרגע יש מחלוקת בין הנושים בעניין. השבוע דווח ב"כלכליסט" כי יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, פנה לנושי החברה בהצעה לרכוש את הקרקע תמורת עד 1.5 מיליארד שקל.
התוכנית השנייה, המכונה "מתחם 2 – מרכז הרובע", פורסמה להפקדה בחודש שעבר. התוכנית חלה על שטח של כ-569 דונם וכוללת 7,128 יחידות דיור, מתוכן יוקצו כ-983 יחידות דיור לטובת דיור בהישג יד ועוד 300 יחידות לדיור מיוחד עירוני. עוד כוללת התוכנית כ-147,555 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה, כ-65,143 אלף מ"ר לשטחי מסחר וכ-87,600 מ"ר למלונאות, לצד שטחים לטובת פארקים עירוניים ושטחים פתוחים, וכן שטחים למוסדות חינוך וציבור.
גילי טסלרגילי טסלרצילום: שירן כרמל
לדברי גילי טסלר, מתכננת מרחב עסקי מחוז תל אביב ברמ"י שקידמה את תוכנית המתאר המקומית של שדה דב ואת התוכניות המפורטות מכוחה, "תוכנית המתחם הצפוני שהופקדה מהווה חלק ממצרף תוכניות גדולות אותן הובלנו עם עיריית תל אביב במסגרת רובע שדה דב. היא מהווה את ההשלמה התכנונית במערך פריסת שימושי הקרקע ברובע וברציפות הנדרשת לאזור זה לאורך חוף ימה של תל אביב. כלל מרכיבי הרובע הייחודיים שולבו במסגרת השכונה הצפונית בתכנון בר קיימא נגיש, הכולל ירידות אל הים, שטחים ירוקים וציבוריים רבים, הליכתיות וקישוריות ומרכיבים נוספים המאפיינים את הרובע ההולך ומתהווה".