התקדמות משמעותית נוספת בפרויקט הענק ברובע שדה דב בתל אביב: הובשלו התנאים להפקדת התוכנית השנייה מתוך שלוש תוכניות להקמת רובע המגורים על שטח נמל התעופה שדה דב שפונה בצפון-מערב העיר. זאת כשנה לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה אותה להפקדה. מדובר בתוכנית של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקמה של כ-7,120 יחידות דיור במרכז הרובע, מתוך 16 אלף דירות בסך הכול.
המשמעות היא שהתוכנית פורסמה להפקדה ברשומות, ועם השלמת הליכי ההפקדה, הציבור יוכל להגיש התנגדויות לתקופה של 60 יום, ולאחר מכן ניתן יהיה לדון בהן ולהתקדם לקראת אישור סופי לצורך הגשת בקשות להיתרי בנייה. בחודש הבא צפויה הוועדה המקומית להפקיד בפועל להתנגדויות את התוכנית השלישית בצפון הרובע, שגם היא אושרה להפקדה לפני כשנה.
2 צפייה בגלריה
מתחם 2 בשדה דב
מתחם 2 בשדה דב
מתחם 2 בשדה דב
(הדמיה: ארי כהן מיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים)
תוכנית "מתחם 2 – מרכז הרובע" משתרעת על פני שטח כולל בהיקף של כ-770 אלף מ"ר בנוי. 983 יחידות דיור יוקצו לטובת דיור בהישג יד (דיור להשכרה/מעונות סטודנטים/מוגן) ועוד 300 דירות יוקצו לטובת יחידות דיור מיוחד (בבעלות העירייה). לצד שימושי המגורים, כוללת התוכנית כ-65 אלף מ"ר למסחר, כ-147 אלף מ"ר לתעסוקה, כ-87 אלף מ"ר למלונאות וכן שטחים למוסדות חינוך וציבור.
גילי טסלר, מתכננת מרחב עסקי מחוז תל אביב ברמ"יגילי טסלר, מתכננת מרחב עסקי מחוז תל אביב ברמ"יצילום: שירן כרמל
תמהיל הדיור יהיה מגוון ויכלול בנייה מרקמית עד לגובה של 9 קומות סביב חצר משותפת וחזית מסחרית, לצד בנייה לגובה של מגדלים בני 18-20 קומות ו-25-45 קומות. 25% מכלל הדירות יהיו קטנות. את התוכנית ערכו אדריכלים ארי כהן ומיכאל וינד ממשרד ארי כהן-מיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים. את תוכנית המתאר המקומית של שדה דב והתוכניות המפורטות מכוחה מקדמת גילי טסלר, מתכננת מרחב עסקי מחוז תל אביב ברמ"י.
תוכנית המתאר המקומית להקמת רובע שדה דב אושרה באוגוסט 2020. לפני כ-3 שנים אושרה תוכנית מתחם אשכול בחלקו הדרומי של הרובע, הכוללת 4,884 דירות, ובשנה שעברה אושרה תוכנית העיצוב שהגישו היזמים עבורה. בסך הכול, כאמור, צפוי לכלול רובע המגורים החדש 16 אלף דירות, מהן כ-6,900 יחידות לדיור מיוחד. מטעם העירייה יוקצו 4,908 יחידות דיור במסגרת דב"י (דיור בהישג יד), בהן 3,354 דירות לשכירות במחיר מופחת, 1,254 דירות בשכירות במחיר מפוקח ו-300 דירות ציבוריות לקשישים. שאר יחידות הדיור המיוחד יוקצו על ידי היזמים.
2 צפייה בגלריה
מתחם 2 בשדה דב
מתחם 2 בשדה דב
מתחם 2 בשדה דב
(הדמיה: ארי כהן מיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים)
התוכנית השלישית, המכונה "מתחם 3 – צפון הרובע" וצפויה, כאמור, להיות מופקדת בחודש הבא, חלה על שטח של כ-393 דונם וכוללת 4,028 יחידות דיור, מתוכן יוקצו כ-450 יחידות דיור לטובת דיור בהישג יד ועוד 300 יחידות דיור מוגן. עוד כוללת התוכנית כ-29 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה, כ-23 אלף מ"ר לשטחי מסחר וכ-166.7 דונם לטובת פארקים עירוניים ושטחים פתוחים.
במתחם הראשון בחלק הדרומי של הרובע (מתחם אשכול) שכבר אושר, ובו רוב הקרקעות היו שייכות למדינה, שיווקה רמ"י את הקרקעות וחלק מהחברות היזמיות כבר החלו לשווק בו דירות, כמו למשל חברת ישראל קנדה, שדיווחה במאי אשתקד כי הזמרת נועה קירל רכשה דירה בפרויקט שלה. גם קבוצת חנן מור שנקלעה לקשיים כלכליים זכתה במכרז להקמת פרויקט במתחם אשכול וכרגע קיימת מחלוקת בין הנושים של מור על הקרקע. דוגמא נוספת היא של חברת אביסרור משה ובניו, שרק השבוע דיווחה על תחילת השיווק של הפרויקט שלה במתחם, במסגרתו מחיר דירת 2 חדרים יתחיל ב-3.9 מיליון שקל במכירה מוקדמת.
עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות'עו"ד נעמה שיףצילום: סטודיו תומס
עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד עוה"ד שוב ושות, מסבירה כי כעת, עם הפקדת התוכנית המפורטת למתחם השני (מתחם מרכז הרובע), בעלי הקרקעות הפרטיים, שמחזיקים בזכויות בקרקע, מתקרבים צעד נוסף למימושה. "בעלי הקרקעות מחזיקים בזכויות בקרקע בחלקה הידועה כחלקה 204 בגוש הגדול. באמצעות מנהלי הגוש הגדול לאחר פינוי שדה דב, ואישור תוכנית שדה דב שאפשרה את הגדלת הזכויות באזור ובנייה לגובה, בית המשפט קבע שבעלי הזכויות בחלקה יוכלו לקבל את הזכויות שלהם גם במתחם אשכול וגם במתחם מרכז הרובע. עם הפקדת התוכנית, נפתחת הדרך לחלוקת הזכויות על ידי מנהלי הגוש הגדול בין הבעלים. קבוצות של בעלי קרקעות שיתאגדו יחד לקבלת זכויותיהם יקדמו את המימוש וישביחו נכסיהם".