"אנחנו מאוד מקווים שאנשים לא ייקחו הלוואות מהשוק האפור. אנחנו עוקבים אחרי זה, אך אין לנו סמכות כלשהי שיכולה למנוע זאת, אנחנו לא שולטים עליו". כך אמר היום (חמישי) ד"ר גולן בניטה, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, בריאיון לאולפן ynet ימים ספורים לאחר החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית שוב בשיעור חד של 0.75% - מה שמייקר חלק גדול מהחזרי ההלוואות של הציבור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פרסום מעקב ynet לפיו מרבית הבנקים שוב לא גלגלו את מלוא העלאת הריבית לפיקדונות האזרחים, אמר בניטה: "אין לנו דרך לכפות על הבנקים להעלות את הריביות על הפיקדונות. אנחנו גם לא רוצים לחיות במדינה בה הבנק המרכזי קובע לעסקים מה הריביות שהם יכולים לתת. אנחנו פועלים כדי להגדיל את כוחו של הלקוח".
1 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)
בכך, התייחס בניטה לכך שבנק ישראל החל לפרסם החודש השוואת ריביות חודשית בבנקים, שמטרתה לסייע ללקוחות להשוות בין התנאים שמציעים בבנקים השונים ובמקרה הצורך להתמקח ואף לעבור בנק. "אנחנו רוצים לייצר רמת שקיפות גבוהה, כמו שעשינו ברפורמת המשכנתאות. הנגשת נתוני הריבית יכול לתת אפשרות ללקוחות להתמקח עם הבנקים", אמר והוסיף: "אנחנו מניחים שברגע שיתחיל איזשהו תחרות על הלקוחות, הריביות שהבנקים ייתנו יהיו טובות יותר. אנחנו כבר רואים את זה קורה בחודש האחרון".
עוד טען בניטה, כי "זו תופעה כלל עולמית. הריבית על הפיקדונות לא מתכנסת בקצב מספק ביחס לריביות של הבנקים המרכזיים. אנחנו בהחלט לא מרוצים מזה. מה שעשינו כרגע זה הנגשה של נתוני הריביות של כל הבנקים. זה תהליך חדש שלא נעשה עד כה".
יחד עם זאת, יצויין כי ההשוואה של בנק ישראל עדיין ראשונית מאוד וחסרים בה פרטים רבים ומשמעותיים כדי לספק ללקוח תמונת מצב מלאה. כך למשל, הנתונים כיום אינם מחולקים לפי גובה הסכום בפיקדון או גובה האשראי - מה שעשוי כמובן לשנות מאוד הריבית המוצעת ללקוח (למשל, אדם שהפקיד מיליון שקל בפיקדון יקבל לרוב ריבית גבוהה יותר ממי שהפקיד 10,000 שקל לאותה תקופת זמן).
באשר לחששות ממיתון בשל העלאות הריבית החדות של התקופה האחרונה, אמר בניטה כי "כרגע הנתונים לא מראים זאת. המשק הישראלי מתפקד היטב, הכלכלה בצמיחה גבוהה, שיעור התעסוקה בגילי העבודה בשיא של כל הזמנים, שיעור האבטלה נמוך מאוד, רמת המשרות הפנויות גבוהה מאוד ולכל מובטל יש לפחות משרה אחת פנויה. כלומר, אנחנו במצב בו השוק יכול לסבול את העלאות הריבית".
באשר ללחץ המופעל על שוק המשכנתאות, אמר כי "אנחנו מאוד רחוקים מקריסה משמעותית של השוק, אך אנחנו נמצאים עם יד על הדופק. באופן כללי, מדינת ישראל הרבה יותר שמרנית ממה שקורה בכל העולם בנושא. יש מגבלות הדוקות, בעיקר ביחס בין ההחזר החודשי לבין ההכנסה של משק הבית. אנחנו כן מבינים שלנוטלי המשכנתאות יש קושי, אך אנחנו לא נמצאים בסכנה".
עוד אמר מנהל חטיבת השווקים כי "אין לנו צפי מתי תתהפך מגמת הריבית. כרגע אנחנו קרובים לריבית שאנחנו חושבים שתתחיל להשפיע על הביקושים. ההערכה שלנו היא שהריביות יעלו מעל ל-3%. היינו בעשור שלם של ריביות כמעט אפסיות, ולכן התהליך הזה הוא קשה. לפני המשבר של 2008, הריביות בישראל נעו סביב 4%. כשנתחיל לראות סימנים של האטה בביקושים שמשפיעים על האינפלציה, בהחלט נאט את העלאות הריבית".
באשר להיחלשות השקל מול הדולר, אמר בניטה: "הדולר מתחזק בכל העולם. השקל לא בולט בהשוואה למטבעות אחרים. צריך לזכור גם ששער השקל הוא מאוד תנודתי. היינו בתקופה מסוימת במהלך השנה ב-3.5 שקלים, ירדנו ל-3.2 שקלים ועכשיו חזרנו ל-3.5 שקלים לדולר. אין לנו שום הערכה בנוגע לשער חליפין, פשוט עוקבים מקרוב ומגיבים בהתאם".