רכבי השכרה הוצגו כרכבי ליסינג: הרשות להגנת הצרכן הטילה קנס בגובה 5,598,720 שקל על חברת דומיקאר בע"מ (באדג'ט Budget השכרת רכב) בגין הטעיית הצרכנים בנסיבות מחמירות: הסתרת פרט מהותי בעסקה.
נטען כי באדג'ט מכרה 93 כלי רכב ששימשו כרכבי השכרה, שאותם הציגה ככלי רכב ששימשו כרכבי ליסינג ל-93 צרכנים שונים. בנוסף, החברה פרסמה 28 מכוניות באתר החברה ובאתר פוקוס, תוך הצגתן כרכבי ליסינג, בעוד שבפועל שימשו כרכבי השכרה, ולעיתים אף כרכבי ליסינג.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חברות השכרת הרכבים במחסור גדול והציבור משלם על כך
חברות השכרת הרכבים במחסור גדול והציבור משלם על כך
מגרש השכרת רכבים
(shutterstock)

נוהג קלוקל בענף?

נראה שההטעיה הזאת לכאורה היא נוהג בקרב חברות להשכרת רכב, שכן מדובר בחברת השכרת הרכב השלישית שנקנסת על הטעיה כזאת: חברת אלבר נקנסה ביוני 2020 בכ-3.3 מיליון שקל על הטעיה במכירת 86 כלי רכב וחברת פרי ירוחם נקנסה באוקטובר 2021 ב-1.4 מיליון שקל על הטעיה ב-16 כלי רכב.
שתי החברות הגישו ערעור. הערעור של אלבר נסגר בפשרה: העיצום הופחת בכ-45% ל-1.8 מיליון, בהתאם לתקנות ההפחתה, בעיקר בעקבות פעולות שנקטה החברה למניעת הישנות ההפרות, והערעור של ירוחם פרי מתנהל בימים אלו, ודיון בו ייערך בשבוע הבא.
העיצום שהוגש נגד באדג'ט הוא הגבוה ביותר, שלכאורה מדגיש את חומרת והיקף ההפרות שנעשו על ידי החברה. גם היא רשאית לערער תוך 45 יום.
יש הבדל בין ייעוד של רכב להשכרה לבין ייעודו לליסינג (חכירה): רכבי השכרה מושכרים ליותר נהגים, כשכל נהג משתמש בו לפרק זמן קצר ועל כן הבלאי שלהם עלול להיות גדול יותר, לעומת רכבי ליסינג שמושכרים לרוב לטווח ארוך, לאדם אחד (ולנוסעיו). לכן, רכב השכרה אטרקטיבי פחות, כי הוא נתפס כמשומש מאוד וגם ירידת הערך של רכב השכרה משמעותית יותר.
לצרכנים כדאי להיזהר מהעמימות לגבי היות הרכב להשכרה או לליסינג ולדרוש מהחברות את דו"ח או יומן התנועות של הרכב ולראות כך כמה שוכרים או חוכרים נהגו בו. החברות שומרות דו"ח כזה על כל רכב שכן הן חייבות לדעת מי נהג ברכב בכל זמן נתון, בין היתר כיוון שאם יקבלו דו"ח על הרכב - הן יידעו על מי להשית את הדו"ח: על הנהג ששהה ברכב באותה עת.

הוסתרו פרטים מהותיים בעסקה אך הקנס הופחת

ברשות מדגישים כי הייתה כאן הסתרה או אי גילוי נאות מול הצרכן שכן עברו של הרכב, שימושו והעובדה ששימש כרכב השכרה, ולא רק כרכב ליסינג, הם פרטים מהותיים בעסקה, שכן הם עשויים להעיד על מצבו של הרכב, איכותו, בלייתו, ועל גורמים נוספים המשפיעים על החלטתו של צרכן באם לרכוש את הרכב או לא. אותן הפרות התקיימו בנסיבות מחמירות גם בפרסום באתרי אינטרנט.
הרשות כבר הטילה בעבר עיצום כספי על החברה, לכן זאת לא פעם ראשונה שהיא מפרה לכאורה את החוק והיה עליה לספוג קנס גבוה יותר. ברשות מסבירים כי באדג'ט לא הפרה את אותם סעיפי החוק בשלוש השנים שקדמו להפרה בהליך זה. לאור זאת הקנס שלה הופחת ב-10% מהסכום המקורי בהתאם לתקנות הגנת הצרכן מ-6,075,000 שקל.

הצרכנים חתמו על הסכם מכר ללא מלוא המידע

מהרשות נמסר כי: "החברה, בעלת פריסת סניפים ארצית, עוסקת במכירה, השכרה וליסינג של כלי רכב לצרכנים שונים. הליך המכירה החל בהגעתם של הצרכנים לסניפי החברה, נציגי החברה הציגו בפני הצרכנים כלי רכב שונים, אשר לדבריהם שימשו כרכבי ליסינג. לאחר שהצרכנים הביעו רצונם לרכוש את אחד מרכבי הליסינג שהוצגו בפניהם, הם חתמו הסכם מכר, אשר כלל את פרטי המכירה.
"דו"ח התנועות של כל רכב הראה כי היו תקופות בהן הרכב שימש גם כרכב השכרה, ולא ליסינג בלבד (ישנם כלי רכב ששימשו כרכבי השכרה בלבד). דבר זה לא נאמר לצרכנים השונים, על אף שחלקם שאלו את נציגי החברה אודות היותם של הרכבים רכבי השכרה או ליסינג, שכן ביקשו לרכוש רכב ליסינג בלבד.
"נציגי החברה הציגו בפני הצרכנים את כלי הרכב השונים כרכבי ליסינג, בעוד שרכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה. בנוסף לכך, מסרו נציגי החברה לצרכנים את טופס הגילוי בו נכתב כי מקוריות הרכב היא ליסינג, ואת רישיון הרכב בו נרשם בשדה 'רישום מקורי' – 'השכרה/החכר'. שני אלו תרמו והוסיפו להצגת המצג המטעה בפני הצרכנים לפיו שימש הרכב שהוצג בפניהם על ידי נציגי החברה כרכב ליסינג, ולא כרכב השכרה.
"באופן זה מכרה החברה 93 רכבים ששימשו כרכבי השכרה אותם הציגה כרכבים ששימשו כרכבי ליסינג ל-93 צרכנים שונים. דבר זה מהווה מעשה העלול להטעות צרכן בפרט מהותי בעסקה".

הפרות בפרסום באתרי אינטרנט בנסיבות מחמירות

ברשות מוסיפים כי נוסף על כך, ב-2021 פרסמה החברה למכירה 28 כלי רכב באתר החברה ובאתר פוקוס נט שם באדג'ט ציינה לגבי כלי הרכב שפורסמו כי הם: "מקוריות - ליסינג". באתר פוקוס ציינה החברה לגבי הרכבים שפורסמו: "בעלות נוכחית - ליסינג". אולם, דו"ח התנועות של כל רכב שפורסם, הראה כי כלי הרכב הללו שימשו לרוב כרכבי השכרה, ולעיתים כרכבי ליסינג והשכרה.
מהרשות נמסר כי: "במקרה זה, החברה פרסמה 16 כלי רכב באתר החברה, מתוכם 12 כלי רכב פרסמה גם באתר פוקוס, תוך הצגתם כרכבי ליסינג, בעוד שבפועל שימשו כרכבי השכרה ולעיתים אף כרכבי ליסינג. דבר זה מהווה מעשה העלול להטעות צרכן בפרט מהותי בפרסום, בנוגע לכל רכב ורכב שפורסם".
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "החברה הטעתה את הצרכנים באשר לשימוש הקודם שנעשה ברכב, זוהי הטעיה חמורה במיוחד כיוון שפרטים אלה יכולים להעיד על מצבו, איכותו ועל פרמטרים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב. רכישת כלי רכב היא מסוג העסקאות היקרות יותר והמורכבות יותר שמבצע צרכן. מדובר בפער מידע משמעותי בין העוסק לצרכן ביחס למוצר, הן באשר למצבו של הרכב והן באשר לשימוש הקודם שנעשה בו וחשוב להבין שלצרכן אין דרך לבדוק את המידע בעצמו. הטלת העיצום הכספי הינו צעד נוסף במלחמה הנחושה של הרשות כנגד מי שמטעה את ציבור הצרכנים".
מהחברה נמסר בתגובה: "דומיקאר דוחה לחלוטין את הטענות הלא מבוססות שהועלו כלפיה. החברה תפעל להוכחת צדקתה, לביטול העיצום ולשמירה על שמה הטוב בבית המשפט וביתר האמצעים החוקיים העומדים לרשותה. החברה מציינת, כי לא עלתה תלונה בנושא זה, מצד אף לקוח וכי הטענות של הרשות להגנת הצרכן מתייחסות, לכאורה, למספר קטן של עסקאות, שנערכו לפני מספר שנים.
"החברה משרתת את לקוחותיה הנאמנים במשך עשרות שנים על פי כללים מחמירים של יושר, כבוד, הגינות ושקיפות מלאה. החברה משוכנעת שבית המשפט ידחה את טענות הרשות ויוכיח את צדקתה ותמשיך לעשות הכל, במטרה לשמר את אמון הלקוחות. שנה טובה".