חודש מאי צפוי כנראה לטלטל את השווקים בארץ ובעולם, הן בתחומי הריבית, הן בהקשרי האינפלציה והן בכל הנוגע לשווי המטבעות השונים. לפי תחזיות המומחים, כבר ביום רביעי הקרוב, 4 במאי, צפוי הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב) להודיע על העלאת הריבית בארה"ב בשיעור משמעותי של ככל הנראה חצי אחוז. בכך, תעלה הריבית לשיעור של 0.75% עד 1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העלייה הניכרת תבוצע, לפי התחזיות, לאחר שרק לפני שבועות ספורים הייתה עדיין הריבית בארה"ב ברמה אפסית של 0% עד 0.25%. כיום, לאחר ההעלאה הראשונה שביצע הבנק המרכזי בארה"ב בשיעור של רבע אחוז בחודש מרץ, שיעור הריבית בארה"ב עומד על 0.25% עד 0.5%.
2 צפייה בגלריה
נגיד הפד, ג'רום פאוול, ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד הפד, ג'רום פאוול, ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד הפד, ג'רום פאוול, ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: דוברות בנק ישראל)
ההערכה זו משותפת גם לבנקים ולבתי ההשקעות הישראלים. לדברי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, הריבית בארה"ב לא רק תעלה כעת בחצי אחוז, אלא אף תעלה בארבע פעימות קרובות כבר לרמה של 2%.
לתחזית של העלאת הריבית בחצי אחוז בארה"ב שותפים גם ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי; דודי רזניק, אסטרטג הריביות בלאומי ויונתן כץ וכלכלני לידר ושוק הון.

הריבית תעלה בחדות גם בישראל?

יתרה מכך, בבנקים ובבתי ההשקעות בארץ מעריכים גם שבנק ישראל יצטרך אף הוא להעלות את הריבית וייתכן שיעשה כן כבר ב-23 במאי. זאת, לאחר שב-11 באפריל הבנק העלה את הריבית לראשונה מזה שלוש שנים וחצי, מ-0.1% ל-0.35%. האנליסטים מעריכים בזהירות שהריבית תעלה כעת ל-0.5%.
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
האנליסטים מעריכים שהריבית תעלה ל-0.5% במאי. בנק ישראל בירושלים
(צילום: רויטרס)
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, ציין כי "הפד שינה את המדיניות שלו מאדישות לפאניקה רק ברגע שהחלו סימנים לאינפלציה בצד הביקוש. אינפלציה כזו היא הכל חוץ מזמנית שכן מדובר על תהליך שמזין את עצמו - עליית שכר מובילה להעלאת מחירים שמובילה לדרישות לעליית שכר וחוזר חלילה. הפד יודע שהתהוות תהליך כזה היא מסוכנת לאמינות שלו ולכן הוא עושה כל שביכולתו כדי לעצור אותו בעודו באיבו".
כלכלני בנק לאומי העריכו שבנק ישראל יעלה את הריבית בין ארבע לחמש פעמים במנות של 0.25% כל אחת, כבר במהלך השנה הקרובה. בכך, צפויה להגיע הריבית לסביבות 1.5% ואולי אף למעלה מזה.
יחד עם זאת, צפויים כעת גם מדדי מחירים לצרכן גבוהים. הכלכלן הראשי של מיטב דש, זבז'ינסקי, צופה כי מדד חודש אפריל לבדו יעלה ב-0.9% - שיעור גבוה שלא נמדד בישראל כבר תקופה ארוכה בחודש אחד בלבד. מיטב דש העלו את תחזית האינפלציה בישראל ל-12 החודשים הקרובים ל-3.6%. וצופים גם העלאת ריבית בקרוב באירופה, בשל המשך העלייה באינפלציה ביבשת.

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל

נושא נוסף שבוחנים מקרוב בבנקים ובבתי ההשקעות נקשר לעלייה המשמעותית של שער הדולר מול השקל בימים האחרונים, שהגיעה כבר לכ-3.5%. הבוקר הגיע שער הדולר לקרבת שער שיא מזה חודשים, 3.36 שקל, ושערו היציג נקבע על 3.3520 שקלים, עלייה של אחוז אחד בקירוב. האירו נקבע על 3.5282 שקלים.
התחזקות הדולר בעולם נובעת משתי סיבות עיקריות - העלייה הצפויה בריבית, כנראה במחצית האחוז, מחרתיים (4 במאי) בתשע בערב שעון ישראל בערב יום העצמאות, והאיומים הנשמעים מבכירים ברוסיה על אנגליה ואירופה, שמחלישים את האירו והליש"ט מול הדולר.
גרינפלד ציין כי למרות הפיחות הניכר של השקל מול הדולר בשיעור של 4.8% מתחילת המגמה בשבועות האחרונים, "הרי שמדובר על פיחות מתון לעומת מטבעות אחרים, כאשר האירו, היואן הסיני והיין היפני פוחתו בשיעור של 8.2%, 5.3% ו-14.4% מול הדולר, בהתאמה". להערכת פסגות, האירועים האחרונים בסקטור הטכנולוגיה העולמי צפויים להשפיע גם על ענף ההייטק הישראלי, "וניתן בהחלט להניח שכמות הכסף שזרמה לישראל ממשקיעים זרים בשנתיים האחרונות תיפחת באופן משמעותי".
פורסם לראשונה: 07:13, 02.05.22