עידן העלאות הריבית, שבכירי הבנק המרכזי בארה"ב העריכו במהלך הסופ"ש שעשויות להיות חדות בהרבה ממה שהיה צפוי עד לימים האחרונים, משפיע על השווקים. היום (ב') ההשפעה הגיעה גם למסחר במט"ח, כאשר הדולר נסחר במהלך הבוקר סביב 3.28 שקל ושערו היציג נקבע על 3.29 - עלייה של כ-2%. כך, שער הדולר היום הוא הגבוה ביותר מאז 14 במרץ. במקביל, האירו נסחר בעליות קלות ושערו נקבע על 3.529 שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
בסוף השבוע ההערכות יחד עם החרפת המלחמה באוקראינה הובילו לירידות שערים בבורסות ניו יורק והעולם, שהגיעו אתמול גם לבורסה בתל אביב. מדדי ת"א 35 ות"א 125 ירדו בכ-1.65%. ת"א פיננסים ירד ב-0.94% ות"א-קלינטק ירד ב-2.07%.
היום הירידות בבורסה המקומית נרגעו מעט, וכעת נרשמות ירידות קלות של כ-0.5% במדדים המובילים, בעוד שבורסות אירופה יורדות בכ-1.5% אחרי שהבורסות באסיה ננעלו מוקדם יותר בירידות של עד 4%. בתוך כך, מניית שטראוס נופלת ב-3.2% בבורסה בתל אביב, לאחר שהחברה הודיעה על ריקול ענק לכל מוצרי השוקולד שלה שיוצרו במפעל בנוף הגליל בחודשיים האחרונים, מחשש לסלמונלה.
יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב ג'רום פאוול אמר ביום חמישי כי העלאות ריבית אגרסיביות אפשריות כבר בחודש הבא וכי "חיוני לחלוטין" לרסן את האינפלציה. "זה מתאים לדעתי להגיב מעט מהר יותר", אמר פאוול בפאנל שנערך בהשתתפות נציגים מקרן המטבע הבינלאומית. "אני גם חושב ש-50 נקודות בסיס (העלאה של 0.5%) יהיו על השולחן בפגישה הבאה במאי", הוסיף.
עליית ריביות בארה"ב, באירופה, כמו גם העלאת הריבית שהייתה ואולי גם תהיה נוספת במאי בישראל גורמים לאי-יציבות בבורסות ולירידות שערים.
בעוד שהריבית שהייתה בשפל של קרוב לאפס אחוזים בכל העולם גרמה לרבים להשקיע בבורסה, אנליסטים מציינים כי מצב שבו ניתן יהיה לקבל ריבית גבוהה בהרבה מבלי להסתכן במסחר במניות, עלולה לגרום להמשך הירידות בעת הקרובה.
פורסם לראשונה: 09:18, 25.04.22