רכבת ההרים של שוק המטבעות הווירטואליים ממשיכה במהירות שיא. רק בסוף השבוע האחרון התבשרנו על עוד גזרה קשה של השלטונות הסינים כנגד כרייה ומסחר במטבעות וירטואליים, ששוב הובילה את השוק לירידות חדות, בפעם המי-יודע-כמה השנה.
ואולם, אין ספק כי על אף הירידות החדות, מדובר באחד מהתחומים החמים בשנים האחרונות. בחודשים הראשונים של 2021 זינקו המטבעות המובילים בשוק, בראשם הביטקוין, בעשרות ובמאות אחוזים. הביטקוין עצמו הגיע עד לשיא חסר תקדים של 64 אלף דולר למטבע, לפני שנפל בכ-50%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מגמה אחת ברורה היא שיותר ויותר אנשים ברחבי העולם, ביניהם גם בישראל, החלו לסחור במטבעות וירטואליים. באמצעות ניתוח נתונים של שתיים מחברות המסחר המובילות בארץ בתחום, ynet מציג נתונים דמוגרפיים חדשים על אודות סוחרי הקריפטו בישראל בשנה האחרונה. מי סחר יותר - גברים או נשים, מה היה גיל הסוחר הממוצע ובאילו סכומים משקיעים הישראלים?
5 צפייה בגלריה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מנתונים בלעדיים שנמסרו מחברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold), אשר בשירותיה משתמשים למעלה מ-135 אלף סוחרים בשנה והיא אחת מהגדולות בארץ בכל הנוגע למסחר בקריפטו, עולה כי התחום בישראל הוא נחלתם הכמעט מוחלטת של גברים צעירים מהמרכז.
לאחר ששנת תש"פ (ספטמבר 2019 עד ספטמבר 2020) התאפיינה בזינוק בשיעור הסוחרות לכ-42% (לעומת 36% בלבד בשנה שלפניה), המגמה השתנתה בשנת תשפ"א (ספטמבר 2020 עד ספטמבר 2021), אז 73% מהסוחרים היו גברים, בעוד שיעור הנשים עמד על 27% בלבד. מדובר בצניחה של למעלה מ-35% בשיעור הנשים בתחום.
מהנתונים עוד עולה כי בשנה האחרונה חל זינוק של כ-50% בשיעור הסוחרים בני 45 ומעלה. יחד עם זאת, הם עדיין מהווים כ-26.5% מכלל הסוחרים. המובילים בתחום הם ללא ספק בני 34-25, המהווים 30% מהסוחרים. 19% מהסוחרים בתשפ"א היו בני 44-35 ו-9% מהסוחרים היו צעירים בני 24-18.
זאת, לעומת שנת תש"פ, אז הצעירים שלטו באופן כמעט מוחלט: 36% היו בני 34-25; 22% בני 44-35; 15.5% בני 24-18; 11% בני 54-45 ורק 7.5% בני 55 ומעלה.

67% מהסוחרים - תושבי תל אביב

מנתוני ביטס אוף גולד עוד עולה כי 67% מהסוחרים בשנה האחרונה היו תושבי תל אביב - זאת לעומת 72% בתש"פ ו-78.5% בשנת תשע"ט. כלומר - התחום זולג לשאר חלקי הארץ, אולם תל אביב עדיין מובילה ביד רמה.
בין הערים הנוספות בהן המסחר גדל מאוד בשנה האחרונה ניתן לציין את פתח תקווה, בה מספר הסוחרים עלה בכ-90%; ירושלים עם זינוק של כ-33% וחיפה עם עלייה של כ-30% במספר הסוחרים. בסך הכל, שלושת הערים מהוות כיום כ-10% מכלל הסוחרים בארץ.
לפי נתונים של חברת המסחר Bit2C, גם היא מהגדולות בארץ, עולה מגמה מעט שונה. לפי חברת המסחר, בשנת 2021 נרשם זינוק של פי שניים בכמות ובהיקף הנשים הסוחרות דרכם, לכ-20%.
בנוסף, נרשמה עלייה של כ-15% בגיל הממוצע של לקוחות, אשר עומד כיום על 37, ועלייה משמעותית של סוחרים בני 50 ומעלה אשר מהווים כיום כ-7.5% מהסוחרים, לעומת כאחוז בודד לפני הקורונה. לדברי החברה, השינוי נובע מכניסה של אנשים מבוגרים ומבוססים כלכלית שמעוניינים לגוון את תיק ההשקעות שלהם.

זינוק במספר הסוחרים ובסכום ההפקדות הממוצע

השינויים עשויים לנבוע ממגמה כללית של התרחבות השוק בארץ לאנשים ממעמדות חברתיים וסוציו-אקונומיים שונים. לפי Bit2C, בשנת 2021 נרשם גידול של פי 5 בכמות הלקוחות שסחרו במטבעות קריפטוגרפיים וגידול של פי 6 בכמות הנרשמים למסחר בבורסות קריפטו. ועדיין, גם לפי נתונים אלו, מרבית הלקוחות הם צעירים בני 40-18 (68%) ותושבי גוש דן (63%).
כמו כן, בחברה מציינים כי בשנה האחרונה נרשם גידול בהיקף המסחר במטבעות שאינם ביטקוין, אולם שתי החברות מאפשרות מסחר במגוון יחסית מצומצם של מטבעות. לפי Bit2C, כ-68% מהמסחר בשנה האחרונה התבצע בביטקוין, 29% באית'ריום ו-3% בלייטקוין.
חברת המסחר במטבעות וירטואליים Bit2C: סכום ההפקדות הממוצע ללקוח - כ-16 אלף שקל
בביטס אוף גולד מאפשרים כיום מסחר בביטקוין ובאית'ריום בלבד, כאשר בשנת תשפ"א 69% מהמסחר היה בביטקוין והשאר באית'ריום. זאת, לעומת שנת תש"פ, אז הביטקוין שלט ביד רמה עם כ-88.1% מהמסחר של לקוחות החברה.
מנתוני Bit2C עולה עוד כי בשנים 2019-2018, ממוצע ההפקדות של לקוחות החברה היה כ-10,000 שקל, לעומת הממוצע בשנת 2021 שעמד על כ-16 אלף שקל - זינוק של כ-60%.

"המגמה תמשיך ביתר שאת" - לא בטוח שסין תסכים

לדברי יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד, "שוק הקריפטו הישראלי עבר השנה תהליכים מואצים של התבגרות. אחרי שנים של עמידה במקום, הרגולציה הישראלית התקדמה וצו איסור הלבנת הון אושר, מה שאיפשר לנו לאמץ את התקנות החדשות ולתת ללקוחות שלנו שקט נפשי מפני חסימות בנקים. ראינו גם כניסה מואצת של מוסדיים, בישראל ובעולם, להשקעות בתחום, מה שמוסיף נפח ויציבות לתחום.
5 צפייה בגלריה
נשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא סין, שי ג'ינפינג
מחריף את המאבק בקריפטו. נשיא סין, שי ג'ינפינג
(צילום: shutterstock)
"בצד הטכנולוגי, ראינו הבשלה של תהליכים משמעותיים. על פי דו"ח אתר Coindesk, כמות הכסף שמוחזקת באפליקציות פיננסים מבוזרים (DeFi) הוכפלה השנה, ויחד עם קדחת ה-NFT שהובילה בחלק מהמקרים את השימוש, ראינו עליה גדולה בשימוש במטבע ובטכנולוגיה הקשורה אליו. כל אלה, יחד עם שדרוג טכנולוגי משמעותי שקיבלה הרשת לאחרונה, מסבירים את העובדה שברבעון השני של 2021, אית'ריום עלה בכ-18% לעומת שאר המטבעות, כולל ביטקוין, שסיימו את הרבעון, רובם המכריע, בירידות".
"את השינוי הזה ניתן גם לראות בנפחי המסחר בישראל, שעלו מאוד בשנה האחרונה. אנחנו סבורים ששוק המטבעות הדיגיטליים ימשיך להיות תנודתי, אבל המגמה השלטת, של יצירת יותר ויותר שימושים למטבעות, שדרוגים טכנולוגיים ואימוץ מאסיבי על ידי גורמים פיננסיים תמשיך ביתר שאת. כל אלה, יחד עם השלמת הרגולציה הישראלית, תאפשר למשקיעים לפעול בתחום ולישראל לתפוס עמדה טובה ומשמעותי בשוק הקריפטו העולמי", מסכם רואש.
מנגד, כאמור, העתיד אינו בהכרח כל כך ורוד עבור משקיעי וסוחרי הביטקוין כפי שטוען רואש. כך לפחות לפי הצעדים הרגולטורים הקשים שמנחיתה סין - אחת מענקיות הקריפטו העולמיות - שוב ושוב על התחום. רק ביום שישי האחרון דווח כי הבנק המרכזי של המדינה הודיע כי הפעילות בתחום לא חוקית והתחייב לבטל פעולות שיתבצעו במטבעות וירטואליים.
"ממשלת סין תגביל בנחישות את המסחר במטבעות הווירטואליים, הפעולות הפיננסיות וההתנהגות הבלתי הולמת העולה מהשימוש בהם - וזאת כדי להגן על נכסי הציבור ולשמור על הסדר הכלכלי, הפיננסי והחברתי", נמסר בהודעת הבנק המרכזי של סין באתר האינטרנט שלו. "עסקאות שמתבצעות במטבעות וירטואליים הן כולן פעילויות פיננסיות בלתי חוקיות - והן אסורות בהחלט", נכתב.
הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמות של סין מסרה כי תערוך "ניקוי יסודי" בכל רחבי הארץ כדי לעצור כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים. לדבריה, הכרייה תורמת מעט לצמיחה של סין, ומצד שני היא מסוכנת וצורכת כמות עצומה של אנרגיה. "זה הכרחי למחוק את כריית הקריפטו בסין", מסרו מהוועדה.
עוד מסרה הוועדה כי תפעל בשיתוף פעולה עם גורמים ממשלתיים נוספים, על מנת לוודא שהתמיכה הכספית ואספקת החשמל למכרות בהם כורים את המטבעות - יבוטלו.