פרסום ראשון: עובדים רבים בתחום הסיעוד נכנסו בשבועות האחרונים לישראל, לאחר ששרת הפנים איילת שקד מאפשרת את כניסתם בניגוד לנוהל הרגיל בניסיון לעקוף את העיצומים במשרד החוץ, שיצרו עומסים גדולים באישור אשרות עבודה לעובדים זרים בענפי הסיעוד, החקלאות והמזון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנוהל הרגיל הפועל בימים כתיקונם, מתבצע הליך בקרה מקיף ופרטני לכל עובד זר המבקש להיכנס לישראל הכולל בדיקות רקע של המרשם הפלילי והרקע הרפואי של העובדים, בדגש על ניסיונות לזיוף מסמכים של עובדים המבקשים להיכנס לישראל. ההליך מתבקש על מנת למנוע מצב שבו עובד זר בתחום הסיעוד שהתעלל בקשיש וגורש בחזרה למדינתו, ייכנס לישראל ויסכן את המטופל שבאחריותו או סיטואציה שבה עובדים בתחום החקלאות והמזון נושאים עמם מחלות זיהומיות כאלו ואחרות.
1 צפייה בגלריה
חולה סיעודי
חולה סיעודי
חולה סיעודי
(צילום: Shutterstock)

במכתב זועם ששלח ועד עובדי משרד החוץ לשר החוץ יאיר לפיד נאמר, כי "שרי חוץ ופנים קודמים מעולם לא הסכימו לאפשר הגעתם של עובדים זרים ללא בקרה של נציגי ישראל בחו"ל בוודאי כשמדובר במעסיק סיעודי. ממשלת ישראל לוקחת סיכון בהבאתם של עובדים זרים לארץ לטיפול בקשישים וחסרי ישע".
מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה: "במקום לחזק את הקונסוליות בחו"ל שתפקידן לוודא שהאינטרסים של אזרחי ישראל נשמרים, מחפשת ממשלת ישראל דרכים עוקפות שיגרמו לנזק ארוך טווח. זוהי תעודת עניות למקבלי ההחלטות שלא השכילו להביא לסיומו של משבר שירות החוץ, המאיים על יכולתה של ישראל להתמודד בהצלחה עם האתגרים בזירה הבינלאומית".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "אנו מצרים על העובדות הכוזבות המתפרסמות מטעם ועד העובדים במשרד החוץ. לרשות האוכלוסין וההגירה הסמכות המלאה, על פי דין, להתיר או לאסור כניסת זרים לישראל. לטענות האמורות: במטרה שלא לפגוע במטופלים הסיעודיים בישראל, מתירה הרשות רק לעובדים שהציגו עוד במדינתם תוצאות בדיקות תקינות של בריאות והעדר רישום פלילי להיכנס לישראל ולאחר שכל מקרה נבדק בקפידה לפי נהלי הרשות. למרבה הצער, ועל אף בקשות מטעם רשות האוכלוסין וההגירה להחריג מעיצומי עובדי משרד החוץ את עובדי הסיעוד המוזמנים ארצה על מנת לטפל בנכים וקשישים סיעודיים, וביניהם ניצולי שואה רבים, הרשות נתקלה בהתעלמות חסרת אחריות מדרישתה זו".

העיצומים הוחרפו

ועד עובדי משרד החוץ הורה לפני כחודשיים להחריף באופן דרמטי את העיצומים, לאחר שהמשא ומתן בין עובדי משרד החוץ לאנשי משרד האוצר התפוצץ. אנשי משרד החוץ מוחים בחודשים האחרונים על הפגיעה, לטענתם, בתנאי שכרם.
לטענת עובדי משרד החוץ, נציגי הממונה על השכר באוצר נקטו ב"אסטרטגיה של היתממות" וסירבו לתת מענה לדרישותיהם ולהחזיר את הכספים שנלקחו מהם באופן חד-צדדי. נציגי האוצר טענו מנגד כי אינם מכירים את תנאי ההעסקה של העובדים וכי הנהלת משרד החוץ לא דנה עמם בבעיות הקשורות לעובדים.
בשל כך הודיע ועד עובדי משרד החוץ על שורה של החרפות בעיצומי העובדים, ויכללו הפסקה מוחלטת של תכתובות אלקטרוניות ובהן הודעות דוא"ל, מברקים ותכתובות ווטסאפ בין המטה לנציגויות, הפסקת קשרי העבודה בין עובדי משרד החוץ למשרד ראש הממשלה והמל"ל, הפסקת כלל הטיפול בביקורים יוצאים של נבחרי ציבור, פגיעה נרחבת במערך הדואר הדיפלומטי ועצירה רוחבית של כל טיפול באשרות העבודה, בכל הנציגויות בעולם.
צעדים אלו מתווספים לעיצומים שכבר מתקיימים היום במשרד החוץ ואשר כבר הובילו לפגיעה נרחבת בשירות לציבור. הוועד הודיע כי לפי שעה תוחרג הפעילות באוקראינה מהעיצומים, כדי למנוע סכנה לחיי אזרחים ישראלים.