רשת יוחננוף פרסמה היום (ב') את דוחותיה לרבעון הראשון לשנת 2022 שמשקפים את המגמה בקמעונאות המזון - צניחה חדה אחרי הבוננזה של תקופת הקורונה. הרווח הנקי ירד ל-22 מיליון שקל בהשוואה ל-66 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד - ירידה של 65%, כולל הפסדים בסך 20 מיליון שקל מתיק ני"ע לעומת רווח של 31 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי בנטרול ההפסד מהשקעה בסטארטאפ A2Z הסתכם ב-40 מיליון שקל לעומת 42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
יוחננוף ייחודית בהשוואה לרשתות המזון באחרות בכך שהיא בעלת השליטה ברשת זול סטוק, רשת מוזלת למוצרי צריכה בעיקר מסין, השנייה בגודלה בישראל, שתוצאותיה אוחדו החל מהרבעון השני אשתקד בתוך דוחות יוחננוף, וכעת הן מהוות חלק מההכנסות לרבעון הראשון שהתסכמו ב-955 מיליון שקל - עלייה של 9.7% לעומת הרבעון המקביל. עם זאת, בבחינה של מכירות בחנויות זהות בלבד שפעלו גם בתקופה המקבילה אשתקד, נרשמה ירידה של 9.1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
יוחננוף
יוחננוף
יוחננוף
(צילום: גלעד מורג)
יוחננוף מסבירה את הירידה במכירות בחנויות זהות בעיתוי חג הפסח, שהשנה חל ברבעון השני ובשנה שעברה חל ברבעון הראשון ותרם להגדלת המכירות, ובהגבלות ובסגר שהוטלו על הציבור ברבעון הראשון בשנה שעברה, שהובילו גם הם לגידול משמעותי בקניות המזון לבית. זאת בהשוואה לרבעון הראשון של 2022, בו הציבור כבר חזר לאכול מחוץ לבית, לנסוע לחו"ל וכו'.
הרווח הגולמי עלה ב-14% והסתכם ברבעון הראשון בכ-246 מיליון שקל - כ-27% מההכנסות בהשוואה לשיעור רווח גולמי של כ-26% מההכנסות ברבעון המקביל. הגידול ברווח הגולמי מיוחס לתרומה של זול סטוק, שהרווחיות על המוצרים שלה גבוה יותר מזו של ענף המזון.
2 צפייה בגלריה
סניף 'זול סטוק'
סניף 'זול סטוק'
תרמה לעלייה בהכנסות. רשת זול סטוק
(צילום: חיים הורנשטיין)
בנוסף, החברה מדווחת כי חל שיפור בכוח הקנייה ובתנאי הסחר שלה עם הספקים, בשל פתיחת סניפים חדשים וכן מהגדלת עסקאות בהסדרי קונסיגנציה (שיטת סחר שבה הסחורה בבעלות הספק עד המכירה - כלומר, הרשת משלמת לספק רק בעת מכירת המוצר לצרכן ובכך מקטינה עלויות מימון ומלאי).
בשל עיתוי חג הפסח והגבלות הקורונה ברבעון המקביל אשתקד, גם הרווח התפעולי ברבעון הראשון נפגע והסתכם בכ-66 מיליון שקל - 7.3% מתוך ההכנסות לעומת שיעור רווח תפעולי של כ-8.5% מתוך ההכנסות ברבעון המקביל אשתקד. על אף הירידה, עדיין מדובר בתוצאה גבוהה ביחס לרשתות אחרות, שכן ויקטורי הציגה אתמול שיעור רווח תפעולי של 2.5% בלבד.
בנוסף, הרשת מרחיבה את פעילותה בתחום הנדל"ן: באפריל 2022 זכתה במכרז לרכישת מגרש באור יהודה ששטחו כ-31 דונם לבנייה תמורת כ-300 מיליון שקל, ובמאי זכתה החברה במכרז לרכישת קרקע באשדוד בשטח כ-10 דונם בעלות של כ-40 מיליון שקל. החברה מתכננת פתיחה של 13 חנויות מכר נוספות באשקלון, מעלה אדומים, נתניה, רעננה, גדרה, ראשון לציון, ירושלים, יבנה, אופקים, פתח תקווה, עפולה, יהוד, אור יהודה ואשדוד.
איתן יוחננוף, הבעלים ומנכ"ל יוחננוף: "אנו ממשיכים לשמור על שיעורי רווחיות מהגבוהים בענף. אנו צופים גידול בהכנסות במהלך השנה בחנויות הקיימות ובחנויות הנוספות שצפויות להיפתח במהלכה, תוך שאנו ממשיכים ברכישת נכסים מתוך ראייה אסטרטגית לשם פיתוח הפעילות. בנוסף אנו מתקדמים בחיזוק הסינרגטי של תחום המוצרים מבית 'זול סטוק' בסניפים, ופועלים לשם פתיחת מחלקות חדשות בסניפים נוספים".