1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בפתח תקווה הכריע לאחרונה בסכסוך ירושה בין שני אחים למחצה סביב צוואת אימם, שהורישה את דירתה לאחד מהם בלבד. השופטת עידית בן-דב ג'וליאן דחתה את כל הטענות של האח שהתנגד לקיום הצוואה, והפעילה סעיף שעלו התעקשה המנוחה שלפיו מי שיערער על האופן שבו חילקה את הרוכש – ייאלץ להסתפק בשקל אחד בלבד מהעיזבון.
המנוחה, אם לשמונה, הלכה לעולמה ב-2016. המתנגד הוא בנה מנישואיה הראשונים ואילו תובע קיום הצוואה הוא בנה מנישואים שניים. בפברואר 2009 ערכה המנוחה צוואה בעדים שבה הורישה את דירתה לתובע ואת יתר עיזבונה לשבעת ילדיה האחרים, ביניהם המתנגד, בחלקים שווים. היא ציוותה שכל יורש שיתבע חלק מעיזבונה שלא בהתאם לצוואתה ינושל כליל מהירושה, מלבד שקל בודד שאותו יוכל לקבל לאחר דרישה.
כמה חודשים לאחר מותה הגיש התובע את הצוואה לקיום בעוד אחיו למחצה, המתנגד, ביקש לערער עליה. הוא טען שאימו הצהירה במשך שנות חייה שביתה שייך לילדיה מנישואיה הראשונים, כמוהו, כך שלא ייתכן שחתמה על צוואה שמעניקה את הדירה לבנה מנישואיה השניים. בנסיבות אלה הוא טען שחתימתה זויפה. לדבריו, במועד החתימה אימו לא הייתה כשירה והופעלה עליה השפעה בלתי הוגנת מצד בנה באופן שפוסל את צוואתה.
עו"ד נילי סינגרעו"ד נילי סינגר
השופטת בן-דב ג'וליאן מינתה מומחה להשוואת כתבי יד לצורך בחינת הטענה בדבר זיוף החתימה, וכן מומחה רפואי לבחינת כשירות המנוחה במועד עריכת הצוואה. מסקנתם הייתה שהאם הייתה כשירה לחלוטין והחתימה המתנוססת על הצוואה – שלה.
בפסק הדין צוין ציינה שהמתנגד לא טרח לשלוח שאלות הבהרה למומחים, ואף לא זימן לעדות את עורך הדין שערך את הצוואה ואת העדים לה – דבר שפועל מבחינה ראייתית לרעתו. השופטת מצאה שרעיית המתנגד בכבודה ובעצמה אישרה שחמותה הייתה צלולה בתקופת החתימה על הצוואה. כך, במסגרת הערכת תלות שבוצעה למנוחה בביטוח הלאומי במהלך 2010 – כשנה לאחר עריכת הצוואה – הצהירה אשת המתנגד שהמנוחה "צלולה ומתמצאת".
כלתה של המנוחה תרמה גם לכישלון התנגדות בעלה כשסיפרה בעדותה כי הייתה בקשר שוטף עם חמותה, שוחחה עמה בטלפון על בסיס יום-יומי ונפגשה עמה רבות. לאור עדויות דומות של בני משפחה אחרים נדחתה גם הטענה לקיומה של השפעה בלתי הוגנת על האם.
משנדחו מלוא טענות המתנגד קבעה השופטת שבהתאם להוראות הצוואה הוא הפסיד את חלקו בעיזבון למעט שקל אחד, אם יבקש זאת. בנסיבות אלה היא הורתה על חלוקת העיזבון מלבד הדירה, בין ששת האחים הנותרים בחלוקה שווה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד בעז קראוס ועו"ד עמית אלזם • ב"כ המתנגד: עו"ד ט.פ ועו"ד ח.א. • עו"ד נילי סינגר עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין