1 צפייה בגלריה
פטיש בית משפט
פטיש בית משפט
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בנצרת קיבל לאחרונה תביעה שהגישו בני זוג נגד חברה שבנתה את ביתם בית בבנייה קלה בקיבוץ כנרת: השופטת שאדן נאשף-אבו אחמד קבעה שהחברה התרשלה באופן שהוביל לליקויים קשים המחייבים בנייה מחדש, ולכן היא תפצה את בני הזוג בכ-1.2 מיליון שקל.
ביולי 2016 חתמה הנתבעת, חברת "ש.ק.ד בונים אחרת", על הסכם "ייצור והרכבת בית" מול בני הזוג. היא התחייבה לייצר, לבנות ולהרכיב בית מגורים צמוד קרקע בשטח של 150 מ"ר על מגרש שבבעלותם בקיבוץ. זאת בתמורה ל-909 אלף שקל. הבנייה הושלמה והחזקה נמסרה לזוג במרץ 2018.
בתביעה שהגישו נגד החברה, נגד בעל המניות בה ונגד אחיו (שניהל מולם את המשא ומתן והתחייב לפקח את ביצוע הפרויקט), הם טענו שבמבנה קיימים עיוותים וסדקים רבים בשל כשלים בתכנון. לאחר שהוגשה חוות דעת מטעם מומחה בית המשפט, שתמך בטענותיהם, ביקשו התובעים לאמץ אותה במלואה.
עו"ד שחאדה שחאדהעו"ד שחאדה שחאדה
לטענתם, החברה ובעליה הפרו את חוזה הבנייה והוראות הדין וכמו כן פעלו ברשלנות כשמסרו את הבית עם ליקויים חמורים, העלימו מידע ומסמכים מהותיים והדפו כל ניסיון מצידם לבדוק את הכשלים. הם ביקשו להטיל חיוב אישי על הבעלים ואחיו, בין היתר בגין מצגי שווא. לדבריהם, הבעלים הרשום של החברה הסווה את זהותו כבעל המניות האמיתי דרך הצבת אחיו כ"איש קש" לאחר שהורשע בפלילים ונדון למאסר בפועל.
מנגד תקפו הנתבעים את מומחה בית המשפט וחוות דעתו וטענו כי מסקנותיו שגויות ובלתי מבוססות. הם הוסיפו כי אין להטיל חיוב אישי על בעל החברה ואחיו משום שלא היו צד לחוזה.
אבל השופטת שאדן נאשף-אבו אחמד אימצה את חוות דעת המומחה במלואה. היא ציינה כי נמצאו כשלים תכנוניים רבים, בין היתר בעומק ובמספר הכלונסאות (יסודות) ושקיעת המבנה. היא כתבה כי המומחה מצא שאורך הכלונסאות קצר מהדרישה בתקן, אף שמדובר במבנה קל הרגיש לתזוזות הקרקע, והמהלך המתבקש הוא דווקא העמקת הכלונסאות ולא הקטנתם.
לפיכך נקבע שהחברה הפרה את חובותיה על פי ההסכם והוראות הדין, לתכנן כראוי את יסודות המבנה ורצפתו. השופטת פסקה כי הסעד הראוי במקרה זה הוא הריסת המבנה ובנייתו מחדש, ולא ביצוע תיקונים. בנוסף, היא הטילה חיוב אישי על בעלי החברה ואחיו תוך שקבעה שבפרויקט הועסקו אנשי מקצוע נעדרי הכשרה וכי המשא ומתן נוהל בחוסר תום לב ובלי לגלות לתובעים כי הנתבע הורשע בפלילים וצפוי לרצות מאסר בתקופת הבנייה. הנתבעים חויבו בהוצאות וכן בשכר טרחת עו"ד בשיעור 20% מהפיצוי.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד שחאדה שחאדה עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין