1 צפייה בגלריה
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בבאר שבע קיבל לאחרונה תביעה שהגישו רוכשי בית בעיר נגד המוכרים, בטענה שהוא נמסר להם עם חריגות בנייה רבות שהצריכו עלויות גבוהות על מנת להכשירן. השופטת אורית ליפשיץ האמינה אמנם למוכרים – ארבעה אחים שירשו את הבית מהוריהם – שטענו שלא ידעו על החריגות, אך קבעה שזה לא תירוץ.
באוקטובר 2012 חתמו התובעים על ההסכם לרכישת הבית ברחוב מבצע חירם תמורת 1.35 מיליון שקל. לטענתם, במעמד החתימה נאמר להם במפורש כי הבית, שאותו בנה אביהם של המוכרים בשנות ה-70, הוקם באופן חוקי וללא חריגות. אלא שימים ספורים בלבד לאחר מכן גילו הרוכשים שבבית נמצא מרתף סמוי שנבנה באופן בלתי חוקי. בהמשך הם גילו על חריגות בנייה נוספות, כגון מרפסת מקורה, עליית גג, תוספת לחדר הורים ועוד – שנבנו כולן ללא היתר.
הם טענו שהוציאו 160 אלף שקל על מנת להסדיר את החריגות מול הרשויות. הם ביקשו לחייב את המוכרים לשלם להם סכום זה, בתוספת 200 אלף שקל כפיצוי מוסכם על הפרת הסכם המכר ועוגמת הנפש שנגרמה להם.
לעומתם טענו המוכרים שהם בכלל לא ידעו על חריגות הבנייה, ולפיכך הם פטורים מאחריות. לשיטתם היה על הרוכשים, כאנשי נדל"ן מנוסים, לבדוק את הנכס היטב עובר לרכישתו. משלא עשו כן – זו בעיה שלהם.
השופטת ליפשיץ מינתה שמאית מטעם בית המשפט על מנת לבחון את היקף החריגות. חוות דעתה של המומחית לא הותירה מקום לספק – בבית נמצאו חריגות בנייה רבות ומגוונות בכל הקומות.
עו"ד יהונתן לויעו"ד יהונתן לויפלורין קאלין
לאחר שאימצה את מסקנות המומחית פנתה השופטת לבחון אם המוכרים הפרו את הסכם המכר, על רקע טענתם כי לא ידעו על החריגות. תשובתה הייתה חיובית: "הנתבעים הם המוכרים של הנכס ולכן היה עליהם, בטרם המכירה, לבדוק את הנכס ולוודא כי ההצהרות שניתנו על ידם תואמות את המצב בשטח".
בפסק הדין צוין ש"קיומן של חריגות הבניה בנכס בעת מכירתו, מהווה הפרת ההצהרה שניתנה ע"י הנתבעים וממילא מהווה הפרת ההתחייבות למסירת הנכס ללא כל חריגות בנייה".
השופטת ציינה שלצורך הכשרת החריגות נאלצו הרוכשים להוציא שני היתרי בנייה ואף ליזום שינוי תב"ע (תוכנית בניין עיר) בעלות כוללת של 148,192 שקל. היא קבעה שעל המוכרים לפצות אותם בגובה הסכום הזה.
מנגד, תביעת הרוכשים לפיצוי מכוח הסכם המכר נדחתה בנימוק שמדובר בכפל פיצוי. בנוסף קבעה השופטת שהרוכשים זכאים לפיצוי בסך 10,000 שקל בגין עוגמת הנפש שנגרמה להם, וב-20 אלף שקל הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד. בסך הכול חויבו המוכרים לשלם לרוכשים 178,192 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הרוכשים: עו"ד שמעון גנון • ב"כ המוכרים: עו"ד צחי רוזנבאום • עו"ד יהונתן לוי עוסק במקרקעין ונדל"ן • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין