תושבי פתח תקווה יקבלו החזר ארנונה בסך כולל של כ-15.8 מיליון שקל בחודשים הקרובים על דרך קיזוז מחיובי הארנונה השוטפים. זאת, בהתאם להסכמות שהושגו בין העירייה לתובע ייצוגי במסגרת תביעה ייצוגית. ההסכמות אושרו כפסק דין השבוע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החלטת בית המשפט המחוזי מרכז ניתנה במסגרת תיק בו הוגשה בשנת 2017 בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד עיריית פתח תקווה בטענה כי גבתה כביכול כספי ארנונה ביתר. זאת עקב אי הצמדת חיובי הארנונה המשולמים בהסדר תשלומים למדדים שליליים. התובע טען באמצעות עוה"ד מיכאל רוזן ויולה דומנסקי כי הצמדת חיובי הארנונה המשולמים בהסדר תשלומים הייתה מובילה להפחתת סכום החיוב כשהמדד יורד. יש לציין כי בסוף 2020 בית המשפט העליון קבע בתיק אחר (בהקשר לעירייה אחרת) כי ארנונה המשולמת בפריסה תוצמד למדד המחירים לצרכן גם כאשר הוא יורד. העליון קבע כי אין לקבל את העמדה לפיה הצמדת ארנונה למדד תהיה רק לצורך העלאת החוב ולא לצורך הורדתו.
1 צפייה בגלריה
בניין עיריית פתח תקוה
בניין עיריית פתח תקוה
תחזיר כסף לתושבים. בניין עיריית פתח תקווה
(צילום: ריאן פרויס)
בתיק הנוכחי השופטת מיכל נד"ב, בהתאם להסכמת הצדדים, אישרה בשנת 2020 את הבקשה לאישור התובענה כייצוגית ומינתה את מארק פיסחוב כמומחה כלכלי מטעם בית משפט לצורך קביעת סכום ההשבה לזכאים. המומחה קבע כי סכום ההשבה הכולל יעמוד על כ-15.8 מיליון שקל. ההשבה תתבצע בגין תאריכים שבין סוף ספטמבר 2015 ועד אמצע מאי 2018.
בפסק הדין שנתנה השופטת השבוע נקבע בהסכמת העירייה שיוצגה בהליך על ידי עו"ד אשר אילוביץ', כי סכום ההשבה יעמוד על כ-15.8 מיליון שקל. לגבי כלל הנישומים המשלמים את חיובי הארנונה לעירייה באופן שוטף, מועד ההשבה על דרך הקיזוז תבוצע בחשבון הארנונה לחודשים נובמבר-דצמבר 2022. מי ששילמו מראש את כל חיוב הארנונה השנתי לשנת 2022 ההשבה על דרך הקיזוז תבוצע בחשבון הארנונה לחודשים ינואר-פברואר 2023. לעומת זאת, משלמים היסטוריים (אלו שאינם מחזיקים כבר בנכס בעיר) יזוכו גם הם וישלחו להם מכתבים בדבר יתרת זכות בסמוך לזיכוי.
העירייה מסרה בתגובה: "בהמשך לסיכום שהושג בנושא, העירייה תחזיר את פערי החישוב בארנונה שנוצרו בקדנציות קודמות. דבר ההחזר פורסם ע"י העירייה לפני מספר חודשים. עוד יצוין כי בנוסף להחזר המדובר, ראש העירייה החליט על הפחתת תשלום הארנונה למגורים לשנת 2023 ולבקש את אישור משרד הפנים והאוצר להפחתת תעריף הארנונה האוטומטי - 1.37%".