1 צפייה בגלריה
אמא וילדה
אמא וילדה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב קיבל לאחרונה בקשה שהגיש אב לפעוטה בנושא ניכור הורי מצד האם, שלדבריו מרבה לבטל את זמני השהות שלו עם הבת, לא פעם בטענה שהילדה חולה. השופט ארז שני קבע כי מעתה, על כל מפגש שיבוטל תחויב האם בקנס של 3,000 שקל.
את התביעה הגיש האב באמצעות עו"ד טלי בן יקיר. האם, שיוצגה על ידי עוה"ד עינת טירר וקרין פפרקוכן, טענה שאין בסיס לטענת הניכור ההורי שכן יש קשר בין האב לבין הבת. לדבריה, היו רק שני מקרים שבהם בוטלו זמני השהות בשל מחלות, ותו לא.
אבל השופט קבע כי "שימוש בתחלואה חוזרת ובלתי מוסברת של הקטינה כצידוק לקטיעה עצמית של זמני השהות ואי ציות להחלטות שיפוטיות אינם בבחינת צידוק". הוא הדגיש שכשקטין חולה יכול כל אחד מהוריו לטפל בו. לדבריו, כל שהייה של הילדה בבית האם בזמני השהות שנועדו לאב ובלא היתר מבית המשפט מהווה החזקה שלא כדין בקטינה.
בפסק הדין צוין כי בעידן של שוויוניות הורית, ילד אינו רכושו של אביו או של אימו, והדברים נכונים גם לילדים בגיל הרך: "נשים אינן מכונות האכלה או מכונות כביסה. הן אינן כלי שרת ולא ניתן לכפות עליהן להיות בייביסיטרים. לנשים הזכות לנהל קשרים חברתיים ולצאת לבילויים, כשמהצד השני מוטלת על האבות החובה לטפל בילדיהם, בדיוק כמו האימהות, ולאמהות אין אפשרות לגזול מהאבות זכות זו".
השופט ציין כי האם ייחסה לאב בעיות פסיכיאטריות ומסוכנות, ללא בסיס של ממש, ומדובר במאפיין למצבים של ניכור הורי. הוא הבהיר לאם שכאשר היא משמשת בית עיקרי לקטינה, והאב זוכה בזמני שהות רחבים, יש לה אחריות לוודא שמתקיים בין בתה לבין האב קשר טוב, גם אם היא אינה מחבבת אותו, או חרדה מטיפולו בקטינה.
"נראה שהאם ניערה מעליה כל חבות, ומדובר במאפיין נוסף של ניכור הורי", הוסיף. "אין אני יודע, בראי התנהלותה של האם ולמרות חזקת הגיל הרך, אם בסופו של יום תימצא היא משמורנית".
השופט הוציא צו שלפיו משמורת הקטינה תהיה בידי שני ההורים בבחינת משמורת משותפת, שתאפשר לאב גישה במישרין לגורמי רפואה, חינוך וכדומה ללא צורך ב"טובות" מצד האם, כלשונו. בנוסף, הוא הזהיר כי אם לא יתקיימו זמני השהות תהיה האם חשופה לסנקציות כספיות ואחרות: היא תישא בקנס בגובה 3,000 שקל לכל ביקור שלא יתקיים במועדו. אם יצטברו שלושה ביקורים שלא יתקיימו במועד, יופקד רישיון הנהיגה שלה למשך 30 יום.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד טלי בן יקיר • ב"כ האם: עו"ד עינת טירר ועו"ד קרין פפרקוכן • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין