1 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
ארכיון
(צילום: משה גלנץ)
בית הדין הרבני האזורי בתל אביב דחה לאחרונה בקשה של אישה להמשיך להתגורר בדירה שבה חיה עם בעלה עד שהחלו הליכי הפרידה ביניהם – ושייכת לאמו. הדיינים קבעו שבמקרה שבו אין לאישה זכויות בבית, צו המתיר לה להתגורר בו יינתן רק אם בית הדין ישתכנע שהדבר ישרת את המטרה של שלום בית ולא את הרצון למדור בחינם. הם העמידו בפניה שתי אפשרויות: הסכם ממון או מעבר לדירה שכורה.
בני הזוג, שנישאו לפני כארבע שנים, מתגוררים בדירה בבעלות אימו של הבעל, שהעניקה לו זכות לגור בה תחת התחייבותו שכל עסקה בנכס תיעשה רק באישורה.
במהלך 2021 הגיש הבעל לבית המשפט למשפחה תביעה לסילוק האישה מהדירה ולפירוק השיתוף. האישה, מנגד, הגישה בבית הדין הרבני בקשה לשלום בית, מזונות ובקשה להארכת צו זמני שניתן למדור ספציפי בדירה – שלפיו היא תוכל להמשיך להתגורר בה.
היא טענה שהיא מעוניינת לשקם את היחסים, בעוד הבעל טען שכל מטרתה היא לעשוק אותו, להוציא אותו מהדירה ולקבל מזונות כשלמעשה היא רוצה בגירושין.
הדיינים הסבירו שבמקרה שבו דירת בני הזוג היא בבעלות משותפת והשניים מתגוררים בה במשך שנים ארוכות, וככל שהסיכוי לשלום בית גבוה, הנטייה תהיה לקבל את הבקשה למדור. בנוסף, צו למדור בשל הרצון לשלום בית יינתן רק לאחר שבית הדין ישתכנע שהצו נועד למטרה זו ולא למטרה של השתלטות על הנכס.
בנסיבות מקרה זה הגיעו הדיינים למסקנה כי דווקא מתן הזכות לאישה להמשיך להתגורר בדירה עלול לסכל את האפשרות שלום בית. הם הסבירו שבמקרה זה לא רק שתקופת המגורים היא קצרה יחסית (ארבע שנים), אלא גם שלאישה אין זכויות בדירה. בנסיבות אלה צו למדור ספציפי יינתן רק כאשר בית הדין ישתכנע שהסיכוי לשלום בית גבוה.
עו"ד אביטל רבינוביץעו"ד אביטל רבינוביץצילום: רונן עמרני
אלא שבמקרה זה התרשמו הדיינים כי אין הרבה סיכוי לשלום בית. בני הזוג אינם מקיימים יחסי אישות, אינם מדברים זה עם זו במשך שנה וחצי אף שהם גרים יחד, וסביר להניח שהם בדרך לפרידה.
בית הדין התרשם כי הבעל משוכנע שתביעת האישה למדור היא ניסיון השתלטות על הדירה, לכן אין סיכוי שהוא יסכים לשלום בית ולא ניתן לכפות זאת עליו. "אם יש איזה סיכוי לשלום בית, הוא רק אם נבטל את הצו למדור ספציפי", קבעו הדיינים.
הם הציעו שבני הזוג יעזבו את הדירה וישכרו יחד דירה אחרת או שיישארו בדירה הנוכחית והאישה תחתום על הסכם ממון שבו תצהיר שאין לה זכויות בדירה. רק כך תוכל האישה לשכנע את הבעל שאכן היא רוצה בשלום בית ולא ברכוש.
אם האישה תסכים לאחת מהדרכים הללו, יהיה זה סימן מובהק שהיא רוצה בשלום בית, סיכמו הדיינים. אולם אם היא נאחזת בתביעתה ורצונה בצו למדור ספציפי, מבלי להסכים להסכם ממון המסדיר את זכויות הבעל בדירה שניתנה לו במתנה - הרי שדרכם של הצדדים סלולה לכיוון גירושין. לפיכך הצו הזמני למדור בוטל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: עו"ד בתיה שפיצר • ב"כ הבעל: עו"ד אמנון בן-דרור • עו"ד אביטל רבינוביץ עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין