1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה באופן חלקי תביעה שהגישו זוג גמלאים נגד היזמית "יוסי אברהמי", שממנה רכשו את דירתם בחיפה לפני כעשור, ולטענתם קיבלו מרפסת קטנה וללא קירוי מלא בהתנגדות להתחייבות. השופט אהוד שוורץ קבע שהם יפוצו ב-87,500 שקל, בין השאר עבור עוגמת הנפש שנגרמה להם.
באוגוסט 2013 חתמו בני זוג על הסכם מכר לרכישת דירה ברחוב חמדה בחיפה. בהתאם למפרט שצורף להסכם, הם היו אמורים לקבל מרפסת מקורה בשטח 51 מ"ר. אלא ששנה לאחר מכן, בסמוך לקבלת היתר הבנייה, החתימה אותם היזמית על מפרט מעודכן שלפיו שטח המרפסת הינו 41 מ"ר, מתוכו שטח מקורה של 2.6 מ"ר בלבד.
ביוני 2018 הוגשה התביעה על סך 413.5 אלף שקל, במסגרתה טענו בני הזוג שהם בחרו בדירה על סמך הבטחות היזמית ששטח המרפסת יהיה גדול יותר. הם סיפרו שפנו ליזמית כמה פעמים בעניין, אך זו הוליכה אותם שולל כשחזרה וטענה שמדובר בטעות ושתפעל לתקנה, אולם בפועל דבר לא נעשה.
לדבריהם, אם הם היו יודעים שזו הדירה שיקבלו, היו פועלים לצאת מן ההסכם. לטענתם במצב הנוכחי על היזמית לפצותם על ירידת ערך הדירה, בסך כ-290 אלף שקל. מנגד טענה היזמית שהרוכשים חתמו על המפרט העדכני מרצונם החופשי, כך שאין להם עילת תביעה נגדה.
עו"ד משה ימיןעו"ד משה ימיןצילום: רינטון
בפתח פסק דינו הדגיש השופט שוורץ שהרוכשים חתמו על הסכם המכר מתוך ידיעה שהיזמית טרם קיבלה היתר בנייה. הובהר להם שייתכנו שינויים במפרט, וכי הדבר כפוף לדרישות ההיתר והרשויות. יחד עם זאת, במהלך דין ודברים בין הצדדים בתקופה שלפני הגשת התביעה, הסכימה היזמית לפצות ב-40 אלף שקל עבור המטראז' האבוד במרפסת. "בנכונות זו ניתן לראות הודאה מטעם הנתבעת לפיצוי מסוים, שמגיע בהקשר זה", נכתב.
בפסק הדין צוין שיש מקום לפצות את הרוכשים גם עבור התקנת הפרגולה שבה נאלצו לשאת כתוצאה מהעדר הקירוי במרפסת. סכום הפיצוי בגין הקירוי הועמד על 30 אלף שקל.
לסיום קבע השופט שלרוכשים נגרמה עוגמת נפש כתוצאה מהתנפצות חלומם לקבל דירה בעלת מרפסת רחבת ידיים ומוגנת מהשמש. בהקשר זה הם סיפרו שהיעדר הקירוי גורם להם עוול, כאשר מלבד חשיפתם לשמש הקופחת – אין להם פרטיות מהשכנים והם גם נאלצים להדליק מזגנים לשעות נוספות בגלל שהדירה מתחממת, מה שגורם להוצאות חשמל מרובות.
השופט אמד את הפיצוי עבור עוגמת הנפש על 7,500, כך שהפיצוי הכולל לרוכשים הועמד על 77,500 שקל. בנוסף הוא חייב את היזמית לשלם לבני הזוג הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הרוכשים: עו"ד סלבה פיקוס • ב"כ היזמית: עו"ד אמיר שפיצר • עו"ד משה ימין עוסק במקרקעין ונדל"ן • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין