החל מהשעות הראשונות בשבת 7 באוקטובר ובמשך ימים ארוכים מצאו עצמם תושבי ישראל מול מסכי הטלוויזיה והטלפון, צופים בחדשות הקשות שזורמות ללא הרף. שגרת החיים כפי שכולנו הכרנו קפאה באותה השבת, ורבים מצאו עצמם מסוגרים בבית עם הילדים, לא יודעים מה עושים עכשיו ואיך מתחילים להירגע וחוזרים איכשהו לתפקד.
באופן טבעי האירועים מעוררים לחץ וחרדה. תחילה היו אלה ההלם, הפחד מהמצב הביטחוני והעצב שהשתלטו, ובהדרגה הניסיון לחזור לשגרה בתנאים מורכבים ולא מוכרים. רובנו עדיין חשים פחד, אי ודאות וכעס, ואלה עלולים להוביל לתפקוד לקוי, למצב נפשי ירוד ואף לפגיעה משמעותית בבריאות, דוגמת הפרעות בשינה, עצבנות, כאבים בחזה, סחרחורות ועוד.
קשה ומאתגר להתמודד עם האירועים, אבל חשוב לנסות להשקיט את הנפש, להיות מודעים להשפעות הלחץ ולטפל בו באמצעים השונים: החל בתרגילים להרפיה, דרך מתן לגיטימציה לרגשות וכמובן חיבוק ותמיכה מצד הסביבה הקרובה, ועד טיפול באמצעות תרופות הנמכרות ללא מרשם או תרופות נוגדות חרדה הניתנות במרשם רופא.
"לחץ הוא תגובה פיזיולוגית של הגוף למצב משתנה או מסוכן, והוא נחלק לשני סוגים: לחץ חריף, שמאופיין בתגובה חזקה וקצרת טווח, שלאחריה הגוף חוזר לפעילות רגילה, ולחץ כרוני עם חזרה תדירה לטווח ארוך", מסבירה ד"ר ורד סימוביץ, מומחית ברפואת המשפחה, מייסדת ויו"ר לשעבר של החוג לטיפול בכאב באיגוד רופאי המשפחה.
1 צפייה בגלריה
התמודדות עם לחץ
התמודדות עם לחץ
התמודדות עם לחץ
(Shutterstock)
איך מזהים לחץ שיכול לייצר השפעה שלילית?
"הסימנים יכולים להיות במספר תחומים: קוגניטיביים – למשל הפרעות זיכרון, פסימיות או שיפוט לקוי; רגשיים - עצבנות, מצבי רוח משתנים, תחושת בדידות או חוסר יכולת להירגע; פיזיים – כאב, שלשול או עצירות, בחילה, דפיקות לב או כאבים בחזה ואף אובדן חשק מיני; והתנהגותיים - אכילה מרובה או היעדר תיאבון, שינה רבה או מעטה וכן צריכת אלכוהול או עישון לשם הירגעות".
איך מטפלים בלחץ וחרדה?
"ניתן בהחלט לתפקד באמצעות טכניקות שונות להרגעה. רבים נעזרים בפעילות גופנית, מדיטציה, עיסוי או טיפול פסיכולוגי, אך לא לכולם זה מתאים. קיימים גם תכשירים הומאופתיים או תוספי תזונה, אך יעילותם אינה מוכחת מחקרית.
"כמו כן ניתן בהחלט להיעזר בתרופות, בהתאם להמלצת רופא המשפחה או הרוקח. היום ישנן גם תרופות המבוססות על צמחי מרפא, שיעילותן מוכחת מחקרית והן בטוחות לשימוש ונמכרות בבתי המרקחת ללא מרשם".

יתרונות בשילוב כמה צמחי מרפא

לדברי ד"ר סימוביץ, ניתן לחלק את תרופות ההרגעה לשלוש קטגוריות:
תרופות מרשם מקבוצת הבנזודיאזפינים – בין הקבוצות הנפוצות ביותר של תרופות לטיפול במצבי סטרס והפרעות חרדה, בהן "קלונקס" ואחרות. לתרופות מקבוצה זו עלולות להיות תופעות לוואי והן יכולות לגרום להתמכרות, ולכן מחייבות פיקוח רפואי ושימוש קצוב לפרקי זמן מוגבלים.
תרופות מבוססות צמחי מרפא - נמכרות ללא מרשם, בטוחות לשימוש ובעלות פרופיל תופעות לוואי נוח יותר לעומת תרופות המרשם. ניתן להיוועץ ברוקח או פשוט לבחור תרופה מהמדף על־פי רכיביה. לתרופות המבוססות על צמחי מרפא יעילות מחקרית מוכחת, והן מאושרות על ידי משרד הבריאות. "אפשר להיות גמישים יחסית עם המינון היומי, ניתן לשלבן עם תרופות המרשם הקבועות או תרופות מרשם לטיפול בחרדה, וגם אין תופעות גמילה", מסבירה ד"ר סימוביץ.
לדבריה, ישנם צמחי מרפא בעלי השפעה מרגיעה ומפחיתת חרדה, ושילובם של כמה צמחים כאלה מאפשר השפעה מיטבית. דוגמה לתרופה כזו היא "נרבן", המוכחת מחקרית. בהשוואה לתרופות אחרות המבוססות על צמחי מרפא וכוללות צמח אחד או שניים, התרופה משלבת באופן ייחודי ארבעה רכיבים צמחיים: ולריאן - שנודע לאורך ההיסטוריה כמסייע בבעיות לחץ וחרדה, הפרעות שינה, אי שקט, הרגעת מערכת העצבים ועוד; כשות – כן, זה שנמצא בבירה. משמש לרוב כתרופת הרגעה ועידוד שינה. החלק המרגיע בצמח הוא שמן נדיף, שמגיע כתמציות צמחים ובצורה של ארומתרפיה (בכריות כשות); פסיפלורה, שנמצאה כבעלת השפעה מרגיעה; ו־הות'ורן או קרטגוס – צמח שתמציתו נמצאה יעילה בהפחתה או במניעה של השפעות המתח על מערכת הלב וכלי הדם (כמו דפיקות לב מואצות).
תכשירים הומאופתיים - ישנם מספר מוצרים בשוק, שהמוביל בהם מתבסס על תמצית פרחי באך. על־פי עקרונות ההומאופתיה, חלקה של תמצית הצמחים בתכשירים כמעט אפסי, והם מורכבים בעיקר ממים וכהל. אפקט ההרגעה של תכשירים מסוג זה אינו מוכח מחקרית.
האם המינון משתנה במצב אקוטי?
"תמיד מומלץ לדבוק במינון שמתווה החברה המייצרת, ודאי כאשר האדם סובל ממחלות רקע נוספות, ונוטל תרופות נוספות. יתרונן של התרופות הצמחיות הוא שיש להן פחות אינטראקציות אם בכלל עם תרופות אחרות. במצבים מסוימים אנחנו נוטים לשלב בין סוגים שונים מתוך אותה קבוצה או מקבוצות אחרות, ובמקרים קשים מוסיפים גם תרופות מרשם.
"בניגוד להתקפי חרדה חוזרים בזמני שגרה, כאן מדובר במצב אקוטי, תחום בזמן עם גורם ברור מאוד. במקרה זה תרופות נקודתיות קצרות טווח נותנות מענה לסימפטומים הספציפיים, כשלתרופות המבוססות על צמחים יש יתרון בכך שהן מתאימות לכולם, ניתן לשלבן עם תרופות מרשם, אפשר ליטול אותן לפי הצורך, והן אינן ממכרות, ובכל מקרה יש ליטול אותן בנוסף לשיטות התמיכה הנוספות הרלוונטיות.
"חשוב לציין, שכל קופות החולים והמטפלים נרתמו ביעילות ובזמינות גבוהה לספק את כל התמיכה הנדרשת, כאשר הפסיכולוגים, הפסיכיאטרים, הרופאים, העו"סים ואחרים עוברים הכשרה רציפה באופני הטיפול הרצויים", מסכמת ד"ר סימוביץ.
ובכל מקרה אל תתעלמו מסימני הלחץ. היו קשובים לתחושותיכם והתמודדו בדרך המתאימה לכם. אם אתם מעדיפים להימנע או לדחות את השימוש בתרופות מרשם, אפשר להתחיל בתרופות על בסיס צמחים. ולפעמים גם שיחה טובה או חיבוק חם עשויים להספיק.