כשכבר היה נראה שהכלכלה בבריטניה מראה סימנים ראשונים של התאוששות מהמצב הקשה בו היא נמצאת, הבוקר (רביעי) פורסם כי שיעור האינפלציה בממלכה זינק לראשונה מזה שלושה חודשים לקצב של 10.4%, אחרי שעמד על 10.1% בינואר. מדובר באכזבה נוכח תחזיות האנליסטים, שדיברו על המשך האטה לקצב של 9.9%. מדד המחירים לצרכן בחודש פברואר עלה ב-1.1%, כמעט כפול מהתחזיות (0.6%).
"הסיבה המרכזית ביותר לכך שמדד המחירים זינק הייתה התייקרות מחירי המזון, המסעדות, בתי הקפה והביגוד, כאשר מנגד הייתה ירידה מסוימת בשירותי פנאי ותרבות וגם בדלק", כך ציינו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בבריטניה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ירקות בסופרמרקט בבריטניה
ירקות בסופרמרקט בבריטניה
ירקות בסופרמרקט בבריטניה
(צילום: AP)
גרנט פייצר, הכלכלן הראשי בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הבריטית, אמר כי "מחירי המזון והמשקאות הלא אלכוהוליים עלו לשיעור הגבוה ביותר מזה למעלה מ-45 שנים, עם התייקרות משמעותית בעיקר בירקות לאור נזקי מזג האוויר בחלקים באירופה ואפריקה שהובילו למחסור והקצבה של ירקות.
כזכור, בתקופה האחרונה חלק מהסופרמרקטים בבריטניה מגבילים את כמות הירקות שהצרכנים יכולים לקנות לאור המחסור. כך למשך, רשת הסופרים Morrisons, מהגדולות בממלכה, מגבילה את כמות האריזות לצרכן לשתיים על עגבניות, מלפפונים, חסה ופלפלים. Asda, רשת גדול נוספת, מגבילה את הצרכנים לשלושה פריטים, בין השאר על תוצרת טרייה כמו ברוקולי, כרובית, פטל וחסה. המטרה של שני הסופרים היא להבטיח שכל הלקוחות יוכלו לקנות את הירקות, ושלא יהיה מחסור.
לא רק בעיות מזג האוויר גרמו לבעיה הנוכחית. חקלאים בבריטניה אמרו שהאספקה מהשדות שלהם תיפגע מכיוון שרבים נאלצו לצמצם את הנטיעות שלהם על רקע העלייה בעלות חימום החממות. "הייצור המקומי של מלפפונים ועגבניות ירד לרמה הנמוכה ביותר שלו מאז 1985", אמרה מינט באטרס, נשיאת איגוד החקלאים הבריטי.
כדי להתמודד עם קצב האינפלציה המהיר בממלכה עד לשלושת החודשים האחרונים, שנבע בעיקר בעקבות עליית מחירי האנרגיה בתגובה לפלישה הרוסית לאוקראינה, שהשפיעה על אספקת הנפט והגז לעולם, הבנק המרכזי של בריטניה נאלץ, כמו רובם המוחלט של הבנקים המרכזיים במדינות העולם, להעלות את שיעור הריבית בצורה משמעותית.
מסתמן שלבנק המרכזי בבריטניה לא תהיה ברירה, ולמרות הכאוס במערכת הבנקאות בשבועות האחרונים, הוא צפוי להעלות ביום חמישי בפעם ה-11 ברציפות את הריבית, ששיעורה כרגע עומד על 4%, הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2008.