1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה באשדוד הכריע לאחרונה בתביעות הדדיות לחלוקת רכוש שהגישו בני זוג שחתומים על הסכם ממון צרפתי שקובע הפרדת רכוש מוחלטת. השופטת עפרה גיא קבעה שעל רקע הפער הכלכלי העצום בין הצדדים, ולנוכח תקופת הנישואים הממושכת, הבעל יפצה את אשתו ב-1.14 מיליון שקל בהתאם לכלל ה"פיצוי המשווה" שבחוק הצרפתי.
הגבר בן 46 ואילו האישה בת 61. הם התחתנו ב-1999 בצרפת, עלו לישראל ב-2003 ונפרדו ב-2016. לפני נישואיהם הם חתמו בצרפת על הסכם ממון שקבע הפרדת רכוש. לאורך השנים הם רכשו דירות וחנויות בארץ ובצרפת – חלק מהנכסים נרשמו על שניהם וחלק על שם כל אחד מהם בנפרד.
במסגרת תביעות רכוש הדדיות שהגישו אחד נגד השנייה נקבע, בהתאם לבקשת הבעל ובניגוד לרצונה של האישה, כי החלוקה תתבצע בהתאם לדין הצרפתי והסכם הממון.
השופטת עפרה גיא הכריעה בתביעה בהתאם לחוות דעת מומחה לדין הצרפתי שהוגשה בתיק. בין היתר נקבע כי הנכסים המשותפים יחולקו שווה בשווה אבל הבעל יהיה זכאי להחזר חלקי עבור השקעות שביצע בהם כמו שיפוץ וכדומה. לעומת זאת, האיש הצליח לסתור את חזקת הבעלות הבלעדית הצרפתית של האישה בדירה שרשומה על שמה, כיוון שהציג ראיות שנרכשה מכספים בחשבונות משותפים, ולפיכך הוא זכאי להירשם כבעלים במשותף.
כמו כן חייבה השופטת את האישה להחזיר לבעלה כספים על חובות ופיצויים ששילם על עיכוב במסירת בית שמכרו. בנוסף, נקבע כי היא לא הצליחה לסתור את חזקת הבעלות בחברות שרשומות על שם הבעל, ולפיכך נקבע שאין לה בהן זכויות.
בסיכומו של דבר נקבע כי בית המגורים של בני הזוג יימכר והתמורה תחולק ביניהם שווה בשווה. לגבי יתר הנכסים המשותפים, שנמצאים בצרפת, הם יצטרכו להגיש תביעות לפירוק שיתוף שם, כיוון שבית המשפט לא יכול להורות כיצד לבצע אותו או לפקח עליו. עוד נקבע כי הם יערכו התחשבנות על הכנסות והוצאות מהנכסים המשותפים מיום שבו עזב הבעל את הבית.
לבסוף קבעה השופטת כי האישה זכאית ל"פיצוי משווה" על פי הדין הצרפתי, שמטרתו לפצות את בן הזוג שנפגע כלכלית מהגירושים. זאת, בין היתר לנוכח העובדה שהאיש הוא זה שפרנס את הבית ושגשג בעסקיו, בזמן שהאישה לא פיתחה מעולם קריירה.
השופטת הדגישה כי אחרי יותר מ-16 שנים, הוא יצא מהנישואים עם אופק כלכלי רחב ורכוש רב ואילו האפשרויות הכלכליות שעומדות בפני האישה, בגילה ובמעמדה המקצועי, מעטות מאוד.
לפיכך נקבע כי הבעל ישלם לה 9,500 שקלים בחודש למשך 10 שנים, ובסך הכל 1.14 מיליון שקל. מסכום זה הוא יוכל לקזז את הפיצויים שבהם חויבה האישה במסגרת פסק הדין.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הבעל: עו"ד יגאל בן-חיים • ב"כ האישה: עו"ד רומי קנבל • עו"ד לירן פרידלנד עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין