1 צפייה בגלריה
הובלה של ארגזים במעבר דירה
הובלה של ארגזים במעבר דירה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בקריות דחה לאחרונה תביעה שהגישו אב ובנו לסילוק יד של בן אחר מדירה ששימשה למגורי ההורים בזמן שהאם הייתה בחיים. השופטת מאיה לוי לא אפשרה להעביר את הזכויות בנכס לבן התובע לנוכח קיומה של חזקת שיתוף בין האב לבין אשתו המנוחה, המגבשת זכויות קנייניות לכל היורשים.
ההורים נישאו בתחילת שנות ה-50. זמן קצר לאחר מכן רכש הבעל את הדירה ורשם אותה על שמו. אחרי מות האם ב-2006 ניצל בעלה את העובדה שלא הוצא בעניינה צו ירושה ורקח מזימה עם אחד מבניו: הוא חתם על הסכם מתנה שבמסגרתו העביר לו את הזכויות בדירה במלואן, ובד בבד הגיש לבית המשפט תביעה לסילוק בנו האחר, שבינתיים החל לגור שם.
הבן הנתבע הגיש תביעה נגדית שבה ביקש להצהיר כי הוא זכאי מכוח ירושת אימו לחלק מהדירה. לטענתו, לאור חזקת השיתוף בין הוריו, מחצית מהדירה שייכת לאימו ולאחר מותה חלקה עובר בין היתר אליו.
השופטת מאיה לוי קבעה שלמרות הקושי הטמון בקבלת טענה לכוונת שיתוף מפי יורש ביחס להוריו, שחלקם כבר אינם בחיים, כאן ישנה כוונת שיתוף מובהקת וברורה. זאת לאור מערכת היחסים הפטריארכלית שניהלו ההורים בחייהם, אשר הוכרה בפסיקה ככזו היוצרת כוונת שיתוף ביחס לנכס העיקרי של הצדדים – דירת המגורים. היא הוסיפה כי האב הודה בבית המשפט שניהל חיים משותפים והרמוניים עם אשתו, ללא ריבים ותככים.
בפסק הדין הודגש כי ההורים התחתנו טרם חקיקת חוק יחסי ממון וחלה עליהם חזקת השיתוף. כמו כן, מעולם לא נכרת ביניהם הסכם ממון שיסתור את החזקה. השופטת ציינה כי לו הייתה המנוחה נפרדת מבעלה בחייה ולא עומדת על זכויותיה מכוח חזקת השיתוף, אז ניתן היה להסיק שוויתרה על חלקה בדירה, אך זה לא המצב.
בנוסף, היא שוכנעה כי הסכם המתנה בין האב לבן השני הוא למעשה חוזה למראית עין שנערך רק לצורך ההליך המשפטי, כשמטרתו הסופית של האב היא לקבל את הדירה כולה לעצמו. אמירותיו בבית המשפט שלפיהן הוא "רוצה לחיות לבד" ו"לא רוצה אף אחד ליידי", הסגירו אותו.
לפיכך נקבע כי לבן יש חלק מסוים בדירה באופן המאיין את עסקת המתנה שנערכה בין האב לאחיו, ושנרשמה בטאבו. "אין אדם יכול להעניק לזולתו יותר זכויות משיש לו עצמו", חתמה. האב ובנו חויבו בהוצאות לטובת אוצר המדינה בסך 30 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע ובנו: עו"ד ויקטור מנסור • ב"כ הנתבע: עו"ד יצחק בן חיים • עו"ד חיה לזר נוטקין עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין