1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של אימא ובת
אילוסטרציה של אימא ובת
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בפתח תקווה דחה לאחרונה דרישה של האפוטרופוס הכללי למנות אפוטרופוס שייצג את האינטרסים הכלכליים של שלוש קטינות שאביהן המנוח הוריש את רכושו לאמן, זוגתו לשעבר. השופטת נאוה גדיש הבהירה כי מינוי כזה עלול לפגוע במרקם היחסים העדין בין האם לבנותיה.
ההורים היו בני זוג במשך כ-20 שנה מבלי שנישאו. כשנפרדו הם ערכו ביניהם הסכם שאושר בבית המשפט. האם הגישה בקשה לקיום צוואת האב שעל פיה ציווה את כל רכושו לה, בעת שהיו בני זוג. הצוואה הוכנה ונחתמה כצוואה הדדית.
בתגובה הודיע האפוטרופוס הכללי במחוז תל אביב על כוונתו להתערב בה. לדבריו, לנוכח הליכים שהתנהלו בין האם והאב המנוח, "נראה כי קיים לכאורה ניגוד עניינים". לפיכך התבקש בית המשפט להורות על מינוי אפוטרופוס לדין לקטינות שייצגן בהליך, יבחן את טובתן ואת האינטרסים הרכושיים שלהן, ובין היתר את זכאותן למזונות מהעיזבון.
האם התנגדה למינוי אפוטרופוס וטענה שאין כל צורך במינוי מכיוון שעל פי הצוואה הן לא יורשות את אביהן, שבחר שלא לשנות את הצוואה למרות הפרידה. היא צירפה התכתבות בינה לבין המנוח שממנה עלה כי לאחר הפרידה, הוא שקל את הצורך לבטל את הצוואה ההדדית ובחר במודע שלא לעשות כן, תוך שציין כי הוא סומך עליה שתדאג לבנות.
היא הוסיפה כי אין כל ניגוד עניינים בינה לבין בנותיה וכי מינוי אפוטרופוס לדין לקטינות עלול "ליצור חיץ, איפה שאין מחלוקת".
עו"ד יחזקאל חרלףעו"ד יחזקאל חרלףחגי חרלף
השופטת נאוה גדיש כתבה כי לאור החלטת המנוח לצוות את מלוא רכושו לאם בנותיו, ניתן להניח כי הוא סמך עליה שהיא תדאג למלוא צרכיהן. היא הדגישה שהאב בחר שלא לשנות את צוואתו גם לאחר הפרידה, ובכך הביע דעתו כי הוא ממשיך לסמוך על האם.
בפסק הדין צוין כי מינוי של גורם חיצוני שייפגש עם הקטינות כדי לבחון אם יש צורך "להגן עליהן מפני אמן", או שיש צורך להבטיח את מזונותיהן, עלול אכן ליצור חיץ מיותר בין הקטינות לבין אמן. "מקובלת עליי עמדת האם כי מינוי כזה עלול לפגוע במרקם היחסים העדין שבינה לבין הקטינות", הוסיפה השופטת.
היא ציינה כי לא רק שלא הוצג טעם כלשהו, לא כל שכן טעם מיוחד, שיש בו כדי ללמד על חשש אמיתי שהאינטרסים של הקטינות עלולים להיפגע, אלא שהאם דווקא הציגה ראיות לסתור זאת: "התערבות כזו של המדינה יש בה משום התערבות מיותרת באוטונומיה של כל אדם להחליט למי הוא מבקש לצוות את רכושו".
בסופו של דבר השופטת לא הורתה על מינוי אפוטרופוס לדין לקטינות וקבעה כי יינתן צו קיום לצוואת האב.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד יהונתן קניר • ב"כ האפוטרופוס הכללי: לא צוין • עו"ד יחזקאל חרלף עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין