1 צפייה בגלריה
זוג חותם על חוזה
זוג חותם על חוזה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית הדין הרבני בחיפה קבע לאחרונה כי התמורה ממכירת דירה של בני זוג שנפרדו תחולק שווה בשווה, חרף הסכם הממון שעליו חתמו לפני נישואיהם.
עוד טרם החתונה הייתה לבעל דירה, ובני הזוג התגוררו בה. לפני שהתחתנו הם חתמו אצל נוטריון על הסכם ממון שקבע שהדירה שייכת רק לבעל, וגם אם תימכר והם ירכשו דירה אחרת - הבעלות תהיה בהתאם להשקעה היחסית של כל אחד מבני הזוג.
ב-2012 חתמו בני הזוג על הסכם (שלא אושר בבית משפט) לביטול הסכם הממון, ולאחר מכן הבעל העביר חצי מהזכויות בדירתו על שם אשתו. כעבור ארבע שנים הם מכרו אותה ורכשו דירה חדשה. הדירה מומנה ברובה מכספי התמורה של המכירה ונרשמה על שם שניהם.
לימים הם נפרדו ובמסגרת הליכי הגירושים נמכרה הדירה. נשאלה השאלה כיצד תחולק התמורה בין בני הזוג? האישה, שיוצגה באמצעות עו"ד וטו"ר חיים שכטר, טענה שהתמורה צריכה להתחלק שווה בשווה משום שהסכם הממון בוטל. אלא שהבעל, שיוצג באמצעות עו"ד אבי אמר, טען שההסכם תקף משום שההסכם שביטל אותו לא אושר בבית המשפט ומאחר שרוב המימון של הדירה הגיע ממכירת הדירה שלו – הרי שהוא זכאי לחלק גדול יותר מהתמורה.
האישה טענה בתגובה כי חריגים לעקרון שלפיו הסכם ממון שנערך אחרי הנישואים מחויב באישור בית משפט. במקרה הזה, ציינה, יש להסכם תוקף משום שהם פעלו על פיו והבעל העביר לה חצי מהדירה הראשונה שנים לפני שנמכרה.
הבעל טען מנגד כי חתם על ההסכם השני כי אשתו איימה עליו שתתגרש ממנו אם לא יבטל את הסכם הממון. בכל מקרה, הוא היה בטוח שלהסכם לא יהיה שום תוקף כל עוד לא יאושר בבית משפט.
אלא שהדיינים הרב יוסף יגודה, הרב סיני לוי והרב יעקב שרעבי קבעו כי אין שום צורך להכריע בשאלת התוקף של ההסכם השני. זאת, כיוון שגם בהנחה שההסכם המקורי תקף - האישה עדיין זכאית לחצי מהתמורה. הם ציינו שהסכם הממון נחתם כדי להגן על הדירה של הבעל ולשמור על הזכויות שלו גם במקרה שתירכש דירה חלופית. אלא שלא נקבע בהסכם דבר לגבי מצב שבמסגרתו הבעל רושם את הדירה הראשונה כדירה משותפת.
הדיינים הבהירו כי למעשה הבעל העניק לאשתו חצי מהזכויות בדירה הראשונה במתנה. מכאן, כשהדירה נמכרה ארבע שנים לאחר מכן, הייתה זו דירה משותפת שהתמורה שהתקבלה עבורה הייתה משותפת. מאחר שהדירה החדשה נרכשה בכספים אלה ובכספים משותפים נוספים, הרי שגם לפי הסכם ההמון היא שייכת לשניהם שווה בשווה שכן ההשקעות היו שוות. לפיכך נקבע כי בני הזוג יחלקו בתמורה עבור מכירת הדירה בחלקים שווים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: עו"ד וטו"ר חיים שכטר • ב"כ הבעל: עו"ד אבי אמר • ynet הוא שותף באתר פסקדין