לראשונה: אושרה מכסת עובדים פלסטינים מיהודה ושומרון לעבודה במקצועות ההייטק בתוך מדינת ישראל. הממשלה אישרה היום (א') מכסה של 500 עובדים פלסטינים שיוכלו לעבוד בהייטק הישראלי בשלוש השנים הקרובות, וזאת על רקע המחסור החמור בעובדים מיומנים בתעשייה הישראלית, לצד מינוף התועלת הכלכלית והביטחונית שבהעסקת עובדים פלסטינים בשטחי ישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשלב הנוכחי מדובר בסוג של תקופת ניסיון, שבה תותר כניסה של 200 עובדים פלסטינים בשנת 2022, 200 עובדים נוספים בשנת 2023 ועוד 100 עובדים נוספים בשנת 2024.
1 צפייה בגלריה
הייטק, אילוסטרציה
הייטק, אילוסטרציה
הייטק, אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
עד היום אישרה המדינה היתרים לפלסטינים מיהודה ושומרון בעיקר לעבודה בענפי הבנייה, החקלאות, התעשייה והשירותים. כעת ועם אישור המהלך שהובילו המשרד לשיתוף פעולה אזורי ומשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף משרדי הביטחון, האוצר והמדע, וענף ההייטק הישראלי - ניתן יהיה לשלב את הפלסטינים בעלי הידע הטכנולוגי המתקדם גם בענפי ההייטק.
"בכל שנה, 3,000 סטודנטים למקצועות ההייטק מסיימים את לימודיהם באוניברסיטאות הפלסטיניות, וכ-75% מתוכם נשארים ללא תעסוקה"
היוזמה לצמצום הסכסוך, שקמה במטרה לקדם צעדי מדיניות לצמצום הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כתבה בנייר מדיניות בנושא שהחל להניע את המהלך עוד לפני שנה וחצי כי בכל שנה 3,000 סטודנטים פלסטינים למקצועות ההייטק מסיימים את לימודיהם באוניברסיטאות הפלסטיניות, וכ-75% מתוכם נשארים ללא תעסוקה.
במקביל למצוקת העובדים המיומנים בתעשייה הישראלית, נכתב בנייר המדיניות כי "העסקת מהנדסים פלסטינים בענף ההייטק הישראלי הופך חזון לפרקטיקה - ומהווה ראייה לכך שניתן לשבור את משחק סכום האפס בין הישראלים והפלסטינים, ושקיימים מהלכי win-win מדודים ונקודתיים שיכולים לצמצם את הסכסוך צעד אחר צעד".
על פי המתווה הנוכחי, תיקבע מגבלה לפיה שכרו של עובד פלסטיני בענף ההייטק הישראלי לא יפחת מ-150% מהשכר הממוצע בישראל (שעומד על 11,799 שקל בכלל המשק ללא ההייטק, ועל 26,515 שקל במקצועות ההייטק). כלומר, המעסיקים הישראלים יחוייבו לשלם לעובדים הפלסטינים לפחות 17,700 – נמוך מהשכר הממוצע בהייטק הישראלי, אבל עדיין מגבלה משמעותית שלא תאפשר למעסיקים להעסיק עובדים פלסטינים בתנאים לא הוגנים ובשכר נמוך מדי – מה שגם ימנע פגיעה בעובדים הישראלים המועסקים בענף.
במקביל, אושרה בממשלה הצעה להגדלת המכסה בענפי השירותים והתעשייה לסך מירבי של 8,550 עובדים פלסטינים, וכן הצעה להגדלת המכסה באזה"ת עטרות, זאת לסך מירבי של 3,600 עובדים פלסטינים.
השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג': "הישראלים והפלסטינים חיים במרחב גיאוגרפי משותף, ועלינו לחזק את שיתופי הפעולה ויחסי הגומלין בין האזרחים והכלכלות. קליטת עובדי הייטק מבטאת את הרצון הזה לחיבור בכל התחומים, והיא פותחת שערים לא רק לעובדי שירותים ותעשייה בשכר נמוך, כי אם לעובדי צווארון לבן בענף מוביל, הסובל ממחסור חמור בכוח אדם. אנו מקווים כי המהלך יגדיל את התשואה מהשכלה גבוהה ברשות הפלסטינית, ויחזק את ענף ההיי-טק בה, כמנוע צמיחה משמעותי לחיזוק הכלכלה הפלסטינית. זהו המשך ישיר למדיניות שאנו מובילים בחודשים האחרונים, לצד הגדלת המכסות בתחומים נוספים, וחיזוק הקשר הכלכלי-מסחרי עם הרשות".
מהיוזמה לצמצום הסכסוך נמסר: "מדובר בצעד מדיניות שמוכיח שוב שיש צעדים שיכולים להסכים עליהם גם ימנים וגם שמאלנים, שטובים גם לישראלים וגם לפלסטינים, ושיכולים לצמצם את הסכסוך כבר מחר בבוקר. אחרי שנה וחצי של עשייה בתחום, אנחנו מברכים על החלטת הממשלה לאמץ את ההמלצות שלנו לקידום הצעד ונהיה במעקב כדי לדאוג שב-1.1 אכן יונפקו 200 אשרות ראשונות".