בית משפט השלום בחיפה גזר לאחרונה שישה חודשי עבודות שירות על רב-חובל שהעלים הכנסות בסך 824,489, שסכום המס הנובע מהן הוא 140,163 שקל. בין השיקולים לקולה לקביעת העונש התחשב השופט שלמה בנג'ו בעובדה שהנאשם ומשפחתו נאלצו בתוך תקופה קצרה ביותר לעקור פעמיים מביתם לנוכח מלחמת "חרבות ברזל".
בכתב האישום שהוגש ביולי 2022 יוחסו לנאשם, אב לשבעה ורב-חובל במעמד של "עוסק מורשה", 18 עבירות לפי סעיף 117(ב)(1) לחוק מע"מ. הטענה הייתה שבמשך שלוש שנים הוא מסר למנהל מע"מ 18 דוחות תקופתיים אשר אינם כוללים את מלוא עסקאותיו, במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס. הוא הודה והורשע והדיון עבר לבחינת העונש הראוי.
1 צפייה בגלריה
נדל"ן
נדל"ן
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לטענת המדינה, רב-החובל טרם תיקן את מעשיו כאשר חובו העדכני למע"מ האמיר לכדי רבע מיליון שקל. בנסיבות אלה עתרה המאשימה להטיל עליו שבעה חודשי מאסר שניתן לרצותם בעבודות שירות, לצד עונשים נלווים.
לעומתה טען הנאשם כי סכום המס שהועלם קטן יחסית, הוא הודה מיד בעבירות שיוחסו לו תוך שחסך זמן שיפוטי יקר, ואף הביע חרטה כנה על מעשיו. הסנגור ביקש להתחשב בכך שלפני המלחמה עברו רב-החובל ומשפחתו ממקום מושבם בדרום לצפון הארץ, ואז נאלצו לעקור שוב.
השופט בנג'ו עמד על כך שחרף הבטחותיו וההזדמנויות שניתנו לו – הנאשם עד היום טרם שילם את חובו למע"מ. יתרה מזאת, הוא ממשיך להגיש את הדוחות בשיעור אפס, וחובו העדכני עומד על 250 אלף שקל. "אי הסרת המחדל היא נסיבה חשובה לחומרה במסגרת שיקולי הענישה", כתב.
רו"ח נמרוד ירוןרו"ח נמרוד ירוןהארי ארליך
לצד זאת נקבע שיש לקחת בחשבון כמה שיקולים הפועלים לטובת הסקיפר. כך למשל, הוא נעדר עבר פלילי ונקלע לעבירות המס עקב סכסוך עם המעסיק שלטענתו לא שילם לו משכורת, דבר שהוביל אותו למצוקה כלכלית. בנוסף, הוא הודה בעבירה וחסך מזמנו של בית המשפט.
"עוד יש להתחשב", כתב השופט, "בנסיבותיו האישיות של הנאשם, אשר נאלץ לעקור ממקום מושבו בדרום, עבר ליישוב שלומי על גבול הצפון באוגוסט האחרון לפני תחילת המלחמה, ולדאבון הלב עקב המלחמה נאלץ לעקור גם משם".
ואולם צוין כי בפסיקה הנוגעת למיסוי פלילי נקבע לא אחת שיש להעדיף את האינטרס הציבורי על פני זה הפרטני של הנאשם. לכן, בתמונה הכוללת יש לגזור על הנאשם עונש מאסר בפועל, אלא שלאור הנסיבות לקולה – הוא ירוצה במקרה זה בדרך של עבודות שירות.
לפיכך השופט גזר על רב-החובל חצי שנת עבודות שירות בבית החולים "כרמל" בחיפה, שמונה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, קנס בסך 10,000 שקל והתחייבות כספית בסך 20 אלף שקל להימנע מביצוע העבירות בהן הורשע למשך שלוש שנים.
העונשים הנ"ל לא פוטרים את הנאשם מלשלם את חוב המס העומד לחובתו, בצירוף ריבית, הצמדה וקנסות. צריך לזכור שהנסיבות החריגות של המלחמה אשר "הצילו" את הנאשם לא יעמדו לנצח. בתקופה הקרובה רשות המסים מתכוונת לפרסם נוהל גילוי מרצון חדש אשר יעזור להסדיר כספים שלא דווחו ללא הליכים פליליים. בנוסף, גם כעת ניתן להגיע להסדרים מול פקידי השומה ומע"מ על מנת לצמצם קנסות וסיכון פלילי.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הנאשם: עו"ד יאיר נדשי (סנגוריה ציבורית) • ב"כ המדינה לא צוין בגזר הדין • רו"ח (משפטן) נמרוד ירון עוסק במיסים • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין