המפלגות החרדיות חוזרות לשלטון, ומניות החברות שמחזיקות במניות יפאורה תבורי, יצרנית המשקאות הקלים היחידה הנסחרת בבורסת ת"א, מזנקות היום (רביעי) בעד 6.6%. הסיבה ככל הנראה: המשקיעים מהמרים ש"מס הסוכר" על המשקאות הממותקים יבוטל כפי שהובטח. גם מניית חברת מקס סטוק עלתה ביותר מ-2%, ייתכן ובגלל ההערכות שגם המס על כלי פלסטיק יבוטל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
משקאות קלים
משקאות קלים
משקאות קלים. המניות זינקו
(צילום: מירב קריסטל)
המשקיעים מסתמכים כאמור על הצהרותיו של יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי, שהבטיח לבוחריו לבטל את המס שהוטל על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן, במטרה לצמצם את הצריכה של משקאות עתירי סוכר.
המפלגות החרדיות מעוניינות גם בביטול המס על הכלים החד פעמיים שנועד לצמצם את זיהום כדור הארץ בפלסטיק, ונראה שיכללו זאת בהסכם הקואליציוני עם בנימין נתניהו והליכוד. המס על משקאות ממותקים כולל תשלום של שקל לליטר למשקאות שמכילים יותר מ-5 גרם של סוכר בכל 100 מ"ל משקה, ומס של 70 אגורות לליטר למשקאות דיאט שמכילים פחות מ-5 מ"ל סוכר ולמיצים.
המס, שכזכור הוטל לנוכח מגפת ההשמנה והסכרת בעולם המערבי, פגע מאז יישומו במכירות יפאורה תבורי, שפעלה במגזר החרדי עם מותגי משקאות ממותקים יעודים למגזר במחירים מוזלים. מאז הטלת המס ירדו מכירותיה החצי שנתיות של יפאורה בכ-18%, ובהתאם ירדה מניית חברת קרור שבאמצעותה מחזיקים שלמה רודב ורוני גת במניות יפאורה ב-16.45% מתחילת השנה. מניה זאת זינקה היום ב-6.65%. מניית כרמל קורפ המחזיקה ב-30% מיפאורה עלתה ב-6% גם היא
יש לציין כי עליות המניות לא אפיינו את המסחר בבורסה היום. מדדי המניות המובילים עלו בשיעור של עד 1% בלבד, כשעיני המשקיעים נשואות היום להחלטת הבנק המרכזי האמירקני הערב להעלות את הריבית. החלטה שכנראה תשפיע על הבורסה יותר מתוצאות הבחירות.