1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט לתעבורה בצפת זיכה לאחרונה מחמת הספק נאשם שיוחסה לו עבירה של נהיגה תחת השפעת סמים משום שסירב למסור דגימת שתן. השופטת ג'ידא עספור שאהין קבעה שבניגוד לגרסת השוטרים, סרטוני מצלמות הגוף שלהם הוכיחו שלא הייתה הצדקה לדרוש מהנהג את הבדיקה, וממילא הוא גם לא סירב לה באופן מפורש.
בכתב האישום שהוגש ב-2019 נטען שבנובמבר אותה השנה נעצר הנהג בהיותו שיכור סמוך להיכל התרבות בקרית שמונה וסירב לתת דגימת שתן לאיתור סמים בגופו. בכך, טענה המדינה, קמה חזקת השכרות.
הנהג כפר בעבירה. הוא הסביר כי השוטרים בכלל לא עצרו אותו במהלך נהיגה, אלא פגשו בו לאחר שחנה את הרכב לצורך בדיקה שגרתית בעניין עמותה שהוא מנהל. בנסיבות אלה, לדבריו, אין סיכוי שעורר חשד לנהיגה תחת השפעת סמים וגם התנהגותו במפגש עם השוטרים לא הצדיקה חשד כלשהו.
עו"ד אלון קיפרעו"ד אלון קיפר
השופטת עספור שאהין זיכתה אותו והסבירה ששוטר רשאי לדרוש מאדם לתת דגימת שתן או דגימת דם לשם בדיקה אם מצוי בגופו אלכוהול או סם מסוכן ובאיזה ריכוז, רק אם קיים חשד סביר שהנהג שבפניו שיכור. היא ציינה כי אין ספק שעד למפגש הפיזי עם השוטרים לראשונה, לאחר שהנאשם עצר כבר את הרכב, לא התעורר אצלם חשד כלשהו לביצוע עבירה כזו או אחרת.
בהכרעת הדין צוין כי בדוחות השוטרים נכתב שנדף מהנאשם ריח של סמים, עיניו היו אדומות, הוא היה מאוד תזזיתי והתנהגותו הייתה פרובוקטיבית, ולכן לדברי השוטרים היה להם יסוד סביר לחשוד כי נהג תחת השפעה. אלא שהשופטת התרשמה מסרטוני מצלמות הגוף של השוטרים שהוצגו בפניה, כי מהלך הדברים היה שונה מהתמונה שביקשו לצייר.
מהסרטונים עלה כי המפגש בין השוטרים לנאשם נעשה בקשר לבדיקה שגרתית של כשירות העמותה שהוא מנהל. הבדיקה העלתה חשד כלשהו לגבי העמותה והנאשם נדרש לתת פרטים לגביה, ורק לאחר שהחל דין ודברים הם הטיחו בו האשמות הנוגעות לנהיגה תחת השפעה. לכן, נקבע, לא באמת היה לשוטרים חשד סביר שבגינו הם היו רשאים היו לדרוש ממנו למסור דגימת שתן.
מעבר לכך נקבע שגם לא הוכח שהנהג סירב לבדיקה. בניגוד לגרסת השוטרים, לפיה הוא נשכב מיוזמתו על הקרקע וסירב לעבור את הבדיקה אף שהבין את משמעות הסירוב, בסרטונים ניתן לראות כי שכב על הקרקע עוד בשלב החיפוש ברכב במצב של טרום עילפון, ואי אפשר היה לתקשר איתו. באחד מהסרטונים נראה הנאשם מבקש שיזמינו לו אמבולנס תוך שהוא מציין כי אינו מתנגד לבדיקה.
• לקריאת הכרעת הדין המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא אוזכרו בפסק הדין • עו"ד אלון קיפר עוסק בתעבורה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין