יוחמרו הסנקציות על מי שפוגע בצרכנים פגיעים: הרשות להגנת הצרכן, שרת הכלכלה והשרה לשוויון חברתי הגישו תזכיר חוק לתיקון חוק הגנת הצרכן, במטרה להקפיץ את הקנס המנהלי על עושקי אזרחים ותיקים, חסרי ישע, קטינים, עולים חדשים ובעלי מוגבלויות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עד כה הקנס על עושק עמד על 45 אלף שקל להפרה. לפי תזכיר החוק, מי שנקבע לגביו שעשק חסרי ישע, ייקנס באופן חמור יותר משום שהמעשה יסווג כהפרת חוק "בנסיבות מחמירות", בדומה למעשה פלילי, מה שיקפיץ את הקנס ל-67.5 אלף שקל להפרה. עוסק שהפר את החוק מספר פעמים ישלם במכפלות. מדובר בפגיעות כמו הטעייה, אי-גילוי פרטים על העסקה וכל הפרה לפי חוק הגנת הצרכן.
1 צפייה בגלריה
 קנס מוגדל על עוקץ קשישים וחסרי ישע
 קנס מוגדל על עוקץ קשישים וחסרי ישע
קנס מוגדל על עוקץ קשישים וחסרי ישע
(צילום: shutterstock)
כרגע זהו תיקון לחוק בלבד, שדורש מתן 21 יום להגשת תגובות. כעבור התקופה, התזכיר יעבור לוועדת שרים לחקיקה ואז להצבעה במליאת הכנסת. במשרדי הממשלה מקווים שהתיקון יעבור תוך 3 חודשים.

החוק כיום חלש גם בשל אכיפה חלקית

לפי החוק כיום, כשהממונה על הגנת הצרכן נוקט בהליך מנהלי הוא רשאי להטיל עיצום כספי בנסיבות מחמירות רק כשההפרה נוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים. מוצע כי במסגרת ההליך המנהלי תוסף נסיבה מחמירה - כשההפרה בוצעה כלפי צרכן פגיע - כדי להגביר את ההרתעה מפני ביצוע הפרות כלפי אוכלוסייה זו. כיום, "נסיבות מחמירות" קיימות רק בהליך פלילי שהוא ארוך יותר וקשה יותר להוכחה.
הבעיה עם החוק כיום היא לא רק הקנס הזעום לכאורה, אלא באכיפתו. נוכלים פותחים חברות חדשות כדי לעקוץ צרכנים והמדינה צולעת באכיפה. לרוב, הנוכלים נתפסים (אם בכלל) רק אחרי שהצליחו כבר לעשוק צרכנים רבים. הם מוכרים לקשישים ולעולים חדשים מוצרים ושירותים במחירים מופקעים ובדרכי עורמה, משדלים צרכנים לרכוש בין היתר ביטוחים מומצאים, הלוואות בריבית גבוהה, עסקאות נדל"ן מפוקפקות ולשלם על בירור לגבי זכויות פיננסיות שונות.
מהרשות להגנת הצרכן נמסר: "בשנה האחרונה, זיהתה הרשות להגנת הצרכן את צמיחתו של סוג חדש של 'עוקץ קשישים' - עושק פיננסי. מדובר בחברות המנצלות את המצוקה הכלכלית אליה נקלעו אנשים בעקבות משבר הקורונה, ומציעות להן 'סיוע', בין היתר בתחומים: מיצוי זכויות רפואיות, איתור כספים אבודים, לקיחת הלוואות, ביטוחים, פנסיה, החזרי מס ועדכון דירוג האשראי. אותן חברות במסווה של הצעות לסיוע, עושקות את האזרחים הוותיקים בעשרות אלפי שקלים. בשנה האחרונה זיהתה הרשות להגנת הצרכן כ-108 חברות המעורבות בתחום זה".
שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "חובתנו כממשלה לפעול ביד נוקשה אל מול הניצול הציני של תמימות האוכלוסיות הפגיעות, למגר את התופעה ולוודא שהחוק מאפשר לנו לנקוט בכל האמצעים האפקטיביים כדי להגן על הצרכנים".
השרה לשוויון חברתי, מירב כהן: "כיום מדינת ישראל היא בגדר 'גן עדן לנוכלים', שכן רובם מצליחים להתחמק מעונש ומי שלרוב משלמות את המחיר הן אוכלוסיות מוחלשות. עלינו לשנות את כללי המשחק, כך שהצרכנים המוחלשים לא יהיו עוד בבחינת טרף קל לנוכלים".