1 צפייה בגלריה
אישה מבוגרת קשישה אילוסטרציה
אישה מבוגרת קשישה אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בפסק דין שפורסם לאחרונה קיבל בית המשפט למשפחה בתל אביב בקשה של עורך דין ממונה בייפוי כוח מתמשך לקבל שכר עבור פועלו עבור אישה ערירית בת 97, וזאת חרף התנגדות האפוטרופוס הכללי. השופטת תמר סנונית פורר הסכימה שכוונותיו טובות ופסקה לטובתו שכר של 5,000 שקל לחודש מחשבונה של הקשישה.
בבקשה שהוגשה לבית המשפט לפני ארבע שנים סיפר הממונה כי בינו לבין האישה יחסים חמים וארוכי שנים. לדבריו היא הייתה בצעירותה אמנית ופסנתרנית ואשתו שרה עמה במקהלה. הוא הוסיף שהאישה מעולם לא התחתנה ולא הביאה ילדים, ואחיה היחיד הלך לעולמו, לכן הוא ואשתו הם האנשים הקרובים אליה ביותר.
בנסיבות אלה ערכה הקשישה באוקטובר 2017 ייפוי כוח מתמשך שבו מינתה אותו כמיופה כוח. עורך הדין סיפר שהיה זה חצי שנה בלבד אחרי כניסת התיקון לחוק שיצר את מוסד ייפוי הכוח המתמשך, ובשל חוסר ניסיון לא עוגן שכרו במסמך. מאוחר יותר כשהעניינים התבהרו, במרץ 2019, חתמה הקשישה על נספח לייפוי הכוח המתמשך שלפיו אחרי כניסתו לתוקף ישולם לו 5,000 שקל בחודש.
חצי שנה חלפה, מצבה של הקשישה הידרדר, וייפוי הכוח נכנס לתוקף. בנסיבות אלה הגיש עורך הדין את בקשתו לבית המשפט, שבה עתר לקבלת שכרו עבור הטיפול השוטף באישה. הוא הציג לבית המשפט אישור מחשבון הבנק שלה שממנו עולה כי בחשבונה יתרת זכות של יותר מ-9.5 מיליון שקל, והדגיש כי לא יחסר לה דבר.
האפוטרופוס הכללי, לעומת זאת, התנגד לבקשה. לטענתו על מנת לקבוע שכר לממונה יש לערוך ייפוי כוח מתמשך חדש ואי אפשר להסתפק בנספח. עוד נטען שהשכר המבוקש גבוה במיוחד בכל קנה מידה.
כחלק מבירור הבקשה מונה לקשישה אפוטרופוס לדין אשר נפגש עמה ועם עובד סוציאלי בבית האבות שלה. הדברים שאמרו לו השניים חיזקו את גרסת הממונה בבקשתו. הקשישה סיפרה שבינה לבין עורך הדין ורעייתו היכרות קרובה של עשרות שנים, הוא מסייע לה בכל תחום אפשרי והיא סומכת עליו.
עו"ד תומר יפרחעו"ד תומר יפרחאולגה יפרח
גם העובד הסוציאלי פירט על היחסים החמים בין הצדדים לייפוי הכוח. לדבריו, עורך הדין מבקר את הקשישה לעתים קרובות, מסייע לה בתקשורת מול צוות בית האבות ומעורה בכל ענייניה. העו"ס אישר שהקשישה סומכת על עורך הדין, וכי הוא ורעייתו הם הקרובים אליה ביותר.
על רקע זה קבעה השופטת סנונית פורר שנספח השכר שעליו חתמה הקשישה אמיתי ומשקף נאמנה את רצונה. הגם שדרך המלך היא קביעת שכר בגוף ייפוי הכוח, היא קיבלה את טענת עורך הדין כי לא רצה לטרטר את האישה ולחייב אותה בעלויות נוספות הכרוכות בהכנת ייפוי כוח מתמשך חדש.
התנגדות האפוטרופוס הכללי לגובה השכר נדחתה בנימוק שהועלתה בסתמיות ומבלי להתייחס לנסיבות הקשר. יתרה מכך, אין בחוק מגבלה כלשהי על גובה שכר ממונה בייפוי כוח מתמשך. השופטת אף קבעה שעדויותיהן החיוביות של הקשישה והעו"ס מסירות צל צילו של חשש לניצול. "ההתרשמות מהמבקש שהשיב ארוכות לשאלות בית המשפט בדיון לגבי הקשר וטיפולו בממנה הייתה חיובית ביותר והינה כבן הדואג לאימו", הוסיפה.
לפיכך נקבע שהממונה זכאי לקבל מדי חודש 5,000 שקל מחשבונה של הממנה, וזאת החל ממועד כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • אפוטרופוס לדין מטעם הממנה: עו"ד שעשוע-צבי (סיוע משפטי) • ב"כ האפוטרופוס הכללי: עו"ד אירית וייס גליק • עו"ד תומר יפרח עוסק בייפוי כוח מתמשך • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין