נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, חתם על צו מינהלי גורף שמקדם תחרות בכלכלת ארה"ב - וקרא לסוכנויות הפדרליות לפעול נגד פרקטיקות שפוגעות בתחרות במגזרים שונים, בדגש על חברות טכנולוגיה גדולות. אם ייושם במלואו, הצו יעזור, בין היתר, להוריד את עלויות האינטרנט של האמריקנים ולאפשר החזרים על עיכוב בשילוח מטען בטיסות.
הצו מורה לסוכנויות ההגבלים העסקיים להתמקד בתחומי העבודה, הבריאות, הטכנולוגיה והחקלאות כדי לטפל ברשימה של נושאים שמעלים את חמתם של צרכנים, ובמקרה של מחירי תרופות הביאו חלק מהצרכנים לפשיטת רגל. "לא עוד סובלנות לפעולות ניצול של מונופולים. לא עוד מיזוגים רעים שמובילים לפיטורים מסיביים, עליית מחירים ופחות אפשרויות לעובדים וצרכנים", אמר ביידן בטקס החתימה שנערך בבית הלבן.
1 צפייה בגלריה
 נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן
 נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן
(צילום: AP)
בין יוזמות הממשל לפתיחת הכלכלה לתחרות נמצאים חוקים חדשים, שמטרתם ביטול עמלות יציאה מחוזי אינטרנט; התרת מכירת עזרי שמיעה לכל דורש וללא מרשם; וסתימת פרצות בדרישות הרישוי של מיליוני עובדים ותחומי עיסוק רבים. הצו של ביידן דוחף גם את משרד החקלאות לעצור את מה שהבית הלבן מכנה "ניצול על ידי מספר חברות עיבוד בשר", זאת בתגובה לטענות של חוואים וחקלאים לפיהן הם מתמודדים עם מחסור בקונים.
הממשל רוצה גם להקל על הצרכנים לבצע מעבר בין בנקים ולקחת את המידע שלהם איתם. הנשיא ציין תחומים בהם המחירים גבוהים מדי, השכר נמוך מדי ועסקים חדשים מודרים מהתחרות. "אני אומר זאת בצורה ברורה - קפיטליזם בלי תחרות אינו קפיטליזם אלא ניצול", אמר.

"בדיקה מחמירה של תעשיית הביג טק"

ב-BBC מסבירים שהמהלך מצביע על רצונו של ביידן "לבדיקה מחמירה יותר של תעשיית הביג טק, שהממשל האשים בכך שערער את התחרות", וכן על כך שהתעוררו בעיות בגלל חברות טכנולוגיה גדולות שאוספות מידע אישי רב מדי, קונות מתחרים פוטנציאליים ומתחרות באופן לא הוגן עם עסקים קטנים.
לפי רויטרס, הבית הלבן מסר שקצב יצירת העסקים החדשים ירד בכמעט 50% מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת, בעוד עסקים גדולים מציבים מכשולים בפני אמריקנים בעלי יוזמה להיכנס לשווקים. פעולתו של ביידן מכוונת כלפי מונופולים תאגידיים במגוון תחומים, וכוללת 72 יוזמות שהוא רוצה שייושמו על ידי יותר מתריסר סוכנויות פדרליות.
הפגיעה בשכר, שנגרמת עקב היעדר תחרות, נאמדת למשק הבית האמריקני הממוצע ב-5,000 דולר בשנה, כך לפי דף מידע של הבית הלבן שנערך על בסיס מחקר של "פרויקט החירות הכלכלית האמריקני" – קבוצה אנטי מונופוליסטית משפיעה שבסיסה בוושינגטון. היוזמות של ביידן צפויות לעורר סדרה של מאבקים בתוך התעשיות המושפעות מהתופעה.
לשכת המסחר האמריקנית פרסמה הצהרה בעקבות המהלך, בה היא תוקפת את "גישת 'הממשלה יודעת הכל' לניהול הכלכלה", והבטיחה "להתנגד בתוקף להתערבות הממשלה במחירים, לחקיקה שנויה במחלוקת, לניסיון להתייחס לתעשיות חדשניות כרכוש הציבור ולפוליטיזציה של אכיפת ההגבלים העסקיים".