1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
(צילום: shutterstock)
המדינה חזרה בה לאחרונה מעתירה מנהלית לביטול אזרחותו שהוענקה ב-1990 לעולה מברה"מ לשעבר בהתבסס על מסמכים מזויפים. הוא טען שהעתירה הוגשה בשיהוי ניכר, כשהוא ישראלי לכל דבר כבר עשרות שנים, והמדינה קיבלה את המלצת בית המשפט המחוזי בבאר שבע לחזור בה.
בעתירה שהגישה באמצעות עוה"ד דימיטרי קגן ואורית קרץ ביקשה המדינה לבטל את האזרחות שהוענקה למשיב ב-1990 מכוח חוק השבות, ולהעניק לו במקום זאת מעמד של תושב קבע. לטענתה, הוא הגיש מסמכים שלפיהם אימו יהודייה, אלא כבר לאחר כשנה וחצי, כשביקש לקבל תעודת זהות, התברר למדינה כי הם מזויפים. למרות זאת, רשות האוכלוסין לא ביטלה את אזרחותו. להיפך: היא העניקה לו באותה שנה תעודת זהות והוא חי בישראל מאז כאזרח.
ב-2010 נישא המשיב בנישואים אזרחיים בקפריסין לאמריקנית ושנה לאחר מכן הגישו השניים בקשה לאיחוד משפחות, שבמסגרתה דרשו להעניק לאישה מעמד בישראל מכוח אזרחותו. בקשתם סורבה בנימוק שבכוונת הרשות לשקול את ביטול האזרחות שלו. לטענת המדינה, המשיב הודה בכמה מקרים כי רכש את האזרחות על סמך פרטים כוזבים ומסמכים מזויפים.
מאז שנודע למשיב על הכוונה לשלול את אזרחותו הוא פעל בכמה מישורים. בין היתר הוא הגיש ערר ותלונה לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, אך במאי 2019 אימץ שר הפנים את המלצת הוועדה המייעצת לבטל את האזרחות והעתירה הוגשה.
בתגובה לעתירה, שאותה הגיש באמצעות עו"ד אירינה רוזנברג, הוא לא הכחיש שהציג מסמכים מזויפים. עם זאת, הוא טען כי הוא חי ועבד בישראל שנים רבות, כיום הוא גמלאי, כל חבריו נמצאים כאן ואין לו שום זיקה למדינת מוצאו.
לדבריו, אף שרשות האוכלוסין ידעה כבר משנת 1992 שאזרחותו נרכשה על בסיס פרטים כוזבים, היא "התעוררה" רק ב-2011 ולא טרחה לנקוט כל צעד לביטול מעמדו עד הגשת העתירה ב-2021. הוא הוסיף כי היום הוא אדם מבוגר ואין באפשרותו לפתוח בחיים חדשים במדינה אחרת שאין לו זיקה אליה.
בדיון שנערך במעמד הצדדים ציין השופט אליהו ביתן כי מדובר במקרה חריג שבו המדינה לא פעלה במשך 30 שנה לביטול מעמדו של המשיב, כאשר במשך תקופה זו הוא חי בישראל כאזרח לכל דבר ועניין וקיים אורח חיים נורמטיבי ויצרני, ומה גם שאין לו כל אזרחות אחרת. נסיבות חריגות אלו ואחריות המדינה, ציין השופט, מצדיקות התחשבות במשיב.
בהמשך קיבלה המדינה את המלצת בית המשפט, חזרה בה מבקשתה והעתירה נמחקה ללא הוצאות.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד דמיטרי קוגן ואורית קרץ • ב"כ המשיב: עו"ד אירינה רוזנברג ממשרד דקר, פקס, אופיר ושות' • ynet הוא שותף באתר פסקדין