אזרחי ישראל לא יורשו עוד להחזיק בבית סכומי כסף גבוהים במזומן, ועל החזקת סכומים גבוהים פחות יהיה על בעליהם להצהיר בפני רשות המסים ולתת הסברים מהיכן הגיעו אליהם. אלה עיקריו של פרק בחוק ההסדרים שגיבשו ברשות המסים במסגרת המאבק המתגבר לגילוי הון שחור.
על פי התוכנית, ייאסר לחלוטין להחזיק בבית במזומן סכום כסף בשקלים או במטבע זר כלשהו בשווי שיעלה על 200 אלף שקל. כספים שייתפסו מעבר לסכום זה יוחרמו או שיוטל על בעליהם קנס כספי גבוה, ונגד הבעלים יינקטו מהלכים של העמדה לדין ואישום בהשתמטות מתשלום מיסים כחוק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
שטרות
שטרות
שטרות
(צילום: רויטרס)
התוכנית כוללת סעיף נוסף, בעניין סכומים קטנים בהרבה. למעשה, יותר להחזיק בעתיד בבית רק סכום של 50 אלף שקל ללא כל דיווח. מעבר לסכום זה ועד ל-200 אלף שקל אמנם יהיה היתר להחזיק את הכסף במזומן, אולם תהיה חובה על בעליו להודיע לרשות המסים כי יש מזומנים בבית או במשרד, או בכל מקום אחר שאינו בנק, בסכום העולה על 50 אלף שקל, ולציין את מקור הגעת הכסף אליו. אי דיווח יהווה עבירה פלילית.
בעניין האכיפה תוכל רשות המסים, במקרה של חשד להחזקת סכומי כסף גבוהים מהמותר וללא דיווח, לבקש מבית המשפט צו חיפוש בבית או במשרד או במקום אחר השייך לבעל הכסף. בעבר ניתנו צווים כאלה במקרים מיוחדים, ולמשל נתפסו כך מיליון שקל במזומן בכספת בביתו של זמר ידוע ומיליוני שקלים נתפסו אצל חשודים בפלילים, והכסף הוחרם.
במשרד המשפטים היו הסתייגויות בעבר לאחדים מסעיפי החוק, כאשר בין השאר ייאסר כנראה על רשות המסים להחרים את הכסף, אלא רק להטיל קנסות גבוהים במקרים שבהם יוחזקו סכומים מעברה למותר. ההסתייגות הקודמת של משרד המשפטים היוותה את הסיבה שהתוכנית, שכבר הוצגה בשנה שעברה, לא נכנסה לחוק ההסדרים בממשלה הקודמת. יש לציין כי כיום מוטלים קנסות כאלה, לרוב בשיעורים של כ-25%, על אזרחים מקומיים וזרים שנתפסים בעת כניסתם לארץ או יציאתם, עם סכומי כסף גבוהים במזומן.
כיום מותר להכניס או להוציא מהארץ סכום של עד 50 אלף שקל (כ-15 אלף דולר) ללא דיווח. במעברי היבשה לירדן ולמצרים הסכום המרבי המותר הוא עד 12 אלף שקל, או במעבר אלנבי עד 2,000 דינר. מעבר לסכום זה יש לדווח למוכסים במעברי הגבול.
מטרתה העיקרית של התוכנית היא לגלות הון שחור בעשרות מיליארדי שקלים שמוחזק, על פי חשד רשות המסים, בידי אזרחים בישראל, בעיקר בידי עבריינים, שעוסקים בעסקי סמים, סחר בנשים, קניית ומכירת כלי נשק, עבירות של פרוטקשן וכמובן מכירת נכסים וציוד ללא דיווח לרשות המסים כדי להשתמט מתשלומי המסים.
צעד נוסף שסייע במאבק בהון השחור נכנס לתוקף בחודש אוגוסט האחרון, לאחר שהכנסת אישרה צו שעליו חתם שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, בעניין הפחתת תקרת הסכומים בחוק לצמצום השימוש במזומן.
כיום הסכום המירבי שיותר לתשלום במזומן על ידי אדם לבעל עסק עומד על 6,000 שקל בלבד במקום 11,000 שקל עד הקיץ האחרון. בין אנשים פרטיים עומד הסכום על 15,000 שקל במקום 50,000 שקל. זאת, למעט בעת רכישת רכב על ידי אדם פרטי מאדם פרטי (לא מסוכנות רכב או מיבואן), שם התקרה היא 50,000 שקל.
בבחינה שנערכה במשרד האוצר לקראת הכנת הצו לעדכון הסכומים נמצאה מגמת ירידה בדפוסי גידול המזומן בתקופה של כניסת החוק לתוקף, שנבלמה עם זאת לאחר שפרץ משבר הקורונה. כמו כן, נמצא המשך גידול בשימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים כתחליף למזומן שנמשך בשנים האחרונות.
שיעורי הקנסות המנהליים שמוטלים החל מה-1 באוגוסט:
  • אם התשלום במזומן, התשלום בצ'ק או צ'ק מוסב הוא עד 25,000 שקל, שיעור הקנס המנהלי עומד על 10%.
  • אם התשלום במזומן, התשלום בצ'ק או הצ'ק המוסב הוא מ-25,000 שקל עד 50,000 שקל, שיעור הקנס המנהלי הוא 15%.
  • אם התשלום במזומן, התשלום בצ'ק או הצ'ק המוסב גבוה מ-50,000 שקל, שיעור הקנס המנהלי עומד על 25%.
  • לעניין מקבל תשלום במזומן עבור שכר עבודה בסכום של מ-6,000 שקל ועד 8,500 שקל, שיעור הקנס המנהלי עומד על 5%.
עוד נקבע כי בעבירה מנהלית חוזרת מתווסף על הקנס המנהלי הקבוע לאותה עבירה סכום השווה לקנס המינהלי הראשון. נקבע שעבירה מנהלית חוזרת היא עבירה שנעברה בתוך שנתיים מהעבירה הקודמת של אותה הוראה בחוק, שבגינה הוטל הקנס המנהלי.
כמו כן, נקבע כי מה-1 באוגוסט 2022, ולמשך שנתיים, לא יוטל קנס מנהלי על עובר עבירה של קבלת תשלום שכר עבודה במזומן בסכום של עד 8,500 שקל, אלא אם נשלחה לו התראה.
כעת התוכנית במסגרת חוק ההסדרים היא להגביל לראשונה החזקת כסף מזומן בכל מטבע שהוא, כולל בשקלים, בסכומים גבוהים.