1 צפייה בגלריה
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בחיפה קבע לאחרונה שתושב הדרום 42 בעל רקע של סמים והימורים, המתמודד עם סכיזופרניה ומתקיים מקצבת נכות, יצטרך לשלם מזונות של 1,900 שקל בחודש עבור בתו בת ה-3 שנולדה מרומן. השופטת לירון זרבל קדשאי קבעה שעם כל ההבנה למצבו, הוא לא יכול להתנער מחובתו לזון את בתו.
הורי הפעוטה ניהלו מערכת יחסים רומנטית קצרה שבסופה חזרה האישה לבית הוריה שבצפון, אז גילתה שהיא בהיריון. בתחילה התנער הנתבע מהיותו האב, אך בדיקת רקמות הצביעה על התאמה גנטית, והאם הגישה תביעת מזונות לבית המשפט.
לטענתה היא מוכרת כנכה ומתקיימת מקצבה של כ-4,500 שקל בלבד. לדבריה נטל גידול הילדה רובץ במלואו עליה, כאשר לאב מקורות הכנסה מהוריו ומתמורת דירה שמכר בעבר. בנסיבות אלה היא ביקשה לחייבו במזונות של 2,430 שקל בחודש.
מנגד טען האב שאין לו מקורות הכנסה למעט הוריו שנושאים בכל צרכיו, וגמלת נכות שמשולמת לו מהביטוח הלאומי. הוא הוסיף שמצבם הרפואי של הוריו הידרדר – לאימו גילו סרטן ואביו שקע בדיכאון – כך שהם אינם יכולים לסייע לו כבעבר. לדבריו הוא נושא בעלויות של מוסדות גמילה ושיקום על רקע התמכרויותיו, וביקש להתחשב בו בעת פסיקת המזונות על מנת שיישאר לו מספיק כסף למימון שהותו שם.
השופטת זרבל קדשאי כתבה כי "דומה שאין מחלוקת בנוגע לעובדה שהנתבע אינו יכול לעבוד ולכלכל עצמו לאורך זמן, אם בכלל". היא נימקה שאף שחובת המזונות בגיל שבו נמצאת הקטינה מוטלת במלואה על האב, "נחטא לעקרון הצדק אם לא נניח לנגד עיננו את מלוא נסיבות העניין".
עו"ד ירדן שלומיעו"ד ירדן שלומינתי חדד
היא ציינה שהכנסתו הנוכחית של האב דלה ועומדת על כ-2,300 שקל בחודש, והיא לא רואה בעתיד הנראה לעין שיפור ביכולת ההשתכרות שלו. היא התרשמה שהוריו הופכים עולמות כדי לעזור לו, אלא שבגלל מצבם הקשה הם מתקשים לעשות זאת כבעבר והם התחננו שבית המשפט יתחשב בכך.
ואולם לדבריה האב הסתיר נתונים קריטיים בנוגע למצבו הכלכלי, שאינם מאפשרים לבית המשפט לראות את התמונה במלואה. כך למשל, לא ברור מי רכש עבורו את הדירה שמכר ב-2016 תמורת 800 אלף שקל, ואיפה הכסף שהתקבל ממכירתה לאחר סילוק המשכנתה (לגרסת האם מדובר בכ-578 אלף שקל).
עוד ציינה השופטת שהאב הציג פירוט חשבון בנק עבור חודשיים בלבד, וממנו עולה שהועברו לחשבונו סכומים לא מבוטלים – 30 אלף שקל מהוריו ו-8,600 שקל מאחרים. היא כתבה שהיה מצופה ממנו להסביר את פשר התהיות העולות סביב הכנסותיו השונות, ובאין הסבר – פועל הדבר לחובתו.
לפיכך היא קבעה שהאב ישלם 1,200 שקל בחודש עבור מזונות, ו-700 נוספים עבור דמי מדור ואחזקתו. בנוסף חויב האב לשאת בחצי מההוצאות המשתנות, כגון חינוך, חוגים, בריאות וכיוצא בזה. נקבע שאחרי הגעת הילדה לגיל 18, יישא האב בשליש מגובה המזונות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד גבי ברנדס • ב"כ הנתבע: עו"ד אירית ברנדס • עו"ד ירדן שלומי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין