1 צפייה בגלריה
ריב בין בני זוג
ריב בין בני זוג
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית הדין הרבני בחיפה קיבל לאחרונה תביעה של אישה לקבל את כתובתה בסך כ-67 אלף שקל, אחרי שנקבע כי בבסיס הפרידה עמדה התנהגותו של הבעל כלפיה ויחסיו עם נשים אחרות. הדיינים דחו את טענת הבעל שלפיה מכיוון שהאישה גירשה אותו מהבית היא לא זכאית לכתובה.
בני הזוג נישאו באוגוסט 2011 בקנדה והחתן התחייב לסכום כתובה בסך 26 אלף דולר קנדי. במאי 2020 פתחה האישה תיק גירושין ובני הזוג התגרשו לפני כמה חודשים. בתביעה לכתובה היא טענה שגידלה את הילדים, בישלה, כיבסה ניקתה ודאגה לכל דבר הקשור בבית. לדבריה, היא עשתה כל שביכולתה כדי לשמר את חיי המשפחה עד שהגיעו מים עד נפש.
היא הוסיפה כי ספגה מבעלה יחס משפיל שהתבטא בין היתר באלימות מילולית, פיזית וכלכלית קשה, קללות והשפלות. למרות הכול, היא העדיפה להחריש ולשתוק מאהבתה לבעלה ולאור התנצלויותיו החוזרות ונשנות.
עוד לדבריה, כשנה לפני תביעת הגירושין הוא חזר מנסיעת עבודה בחו"ל כשעל בגדיו כתמי מייק אפ, ריח של בושם נשים וכדורי ויאגרה בכיסו. כששאלה אותו לפשר הדבר ענה לה שחיבוקים ונשיקות זה דבר המקובל במסגרת עבודתו. היא ציינה שמאסה בחייה אלה ולכן ביקשה להתגרש.
הבעל טען מנגד שהיא לא זכאית לכתובה מאחר שהיא הגישה את תביעת הגירושין. הוא ציין שהיא גירשה אותו מהבית המשותף עוד בטרם מצא לו קורת גג ויש להכריז עליה "מורדת" המפסידה את כתובתה. לדבריו, הוא היה נאמן אליה, מעולם לא נהג באלימות והתחנן לשלום בית.
הדיינים - הרב הרב דניאל אדרי, הרב אלעד עלי והרב משה זאדה - הבהירו כי במקרה של אישה שיזמה את הגירושין, אם באמצעות עזיבה של הבית או הגשת תביעה, יש לברר לפי ההלכה מי הגורם לגירושין. אם הבעל הוא הגורם, הוא חייב במלוא הכתובה (עיקר ותוספת), ואם האישה היא הגורם - הבעל פטור מתוספת הכתובה.
במקרה זה, צוין בפסק הדין, על הבעל להוכיח שהיא גרמה לפרידה. הדיינים כתבו כי בדיון הבעל ובא כוחו לא העלו שום טענה הפוטרת אותו מחיוב הכתובה. להיפך: בטענות האישה, ובפרט בטענתה כי הבעל התעסק עם אישה אחרת (שגובתה בתמונות) יש עילה לחייבו.
לדבריהם, אף אם במקרה זה קשה לכנות את הבעל "רועה זונות", חזקת החיוב בכתובה חלה עליו עד שיוכח אחרת, מה שלא קרה. בסופו של דבר נקבע שעליו לשלם לאישה את מלוא הכתובה, סך של 26 אלף דולר קנדי שהם נכון למועד מתן פסק הדין 67,340 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד מיכל שוויקה • ב"כ הנתבע: עו"ד שמעון חסון • עו"ד רענן פלץ עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין