500 האנשים העשירים בעולם הפסידו יחד 1.4 טריליון דולר השנה, כולל 206 מיליארד דולר רק אתמול עם הנפילות הקשות בוול סטריט ובבורסות המובילות, כך על פי בלומברג. הסיבות המרכזיות: העלאות הריבית והאינפלציה שזינקה.
חמשת האנשים העשירים שהפסידו הכי הרבה היו אילון מאסק, ג'ף בזוס, ברנרד ארנו, צ׳נפנג זהאו ומארק צוקרברג, שאיבדו יחד יותר מ-345 מיליארד דולר בששת החודשים הראשונים של השנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
צוקרברג, בזוס ומאסק
צוקרברג, בזוס ומאסק
צוקרברג, בזוס ומאסק
(צילום: איי אף פי, אי פי איי)
מדובר במהפך של 180 מעלות לעומת השנה שעברה, אז הזינוק בשווקים הגדיל את כמות האנשים בעולם שמחזיקים נכסים נזילים בלפחות מיליון דולר ב-8%. בצפון אמריקה לבדה היה גידול של 13%, אבל באסיה, שבעשורים הקודמים הובילה את הדירוג, הגידול היה קטן בהרבה (4.2%). הנתונים הובאו מדוח של Capgemini World Wealth, שפורסם בשבוע שעבר.
אפשר להסביר את הגידול הקטן יחסית שהיה בעשירים האסייתים בנפילת חברות הטכנולוגיה הסיניות ושוק הנדל"ן שהתקרר ביבשת, ומנגד את הזינוק האדיר בשוק המניות בארה"ב, שניפח כל ערך, ממטבעות קריפטו ועד שווי נכסים וחברות. כעת המצב מתהפך במהירות כשהאינפלציה עולה, מה שגורם לחששות בצפון אמריקה, ובכלל בעולם, מהעלאות ריבית נוספות של הבנק הפדרלי, שמובילות להעלות ריבית במדינות אחרות.
אותו דוח של Capgemini מראה עד כמה מגפת הקורונה והתגובות של הממשלות במדינות המובילות בעולם סייעו לאותם עשירים בשנת 2021, כאשר 64% מאותם בעלי הון מתגוררים בארצות הברית, יפן, סין וגרמניה.
4 צפייה בגלריה
צ'פנג זהאו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו בייננס
צ'פנג זהאו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו בייננס
צ'פנג זהאו
(צילום: Getty Images)
4 צפייה בגלריה
ברנרד ארנו
ברנרד ארנו
ברנרד ארנו
(צילום: AP)
כך לדוגמא, אנשים בעלי הון שהשקיעו לפחות 30 מיליון דולר בנכסים, ראו את ההשקעה שלהם גדלה ב-9.6% לעומת שנת 2020. אנשים עם מיליון עד 5 מיליון דולר להשקעה בנכסים נהנו מצמיחה של 7.8%.
הקפיצה המטאורית של חברות סטארט-אפ וטכנולוגיה שונות, והערכות השווי המוגזמות שלהן, הפכו לא מעט אנשים, בעיקר צעירים, לעשירים מאוד, כולל אלה משוק הקריפטו. אבל כעת, עם הנפילה האדירה בשוק המטבעות הווירטואליים, מסתמן שרבים מהם יאבדו הרבה מאוד כסף.