הבורסה בת"א נפתחה הבוקר (יום ג') בעליות שערים של כ-1% אחרי הסערה שנרשמה אתמול, אבל בינתיים התמתנו העליות: מדד ת"א 35 עולה ב-0.8%, ת"א 125 עולה ב-6%.0. ירידות שערים קלות נרשמות בשעה זו בבורסות באירופה ובאסיה.
אתמול נרשמו ירידות חדות בכל שווקי העולם שהסתיימו במפולת בנעילה בוול סטריט, וזאת על רקע פרסום נתוני האינפלציה הגבוהה בארה"ב והחשש של המשקיעים מצעדי תגובה אגרסיביים של הבנק האמריקני, הפדרל רזרב, שיודיע מחר בכמה יעלה את הריבית בארה"ב. נאסד"ק צנח אתמול בנעילה ב-4.68%, דאו ג'ונס ב-2.79% ו-S&P 500 ב-3.87%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, שוק המטבעות הווירטואלים ממשיך בצניחה החופשית גם כן - הביטקוין יורד לסביבת 22,313 אלף דולר והאתריום נסחר בכ-1,158 דולר. בשוק המט"ח ההתחזקות של הדולר מול השקל שנרשמה בימים האחרונים נבלמה היום, ושערו היציג נקבע על 3.44 שקלים. האירו נקבע על 3.5942 שקלים.
ביום רביעי בערב, כאמור, צפוי הבנק המרכזי של ארה"ב להודיע על מדיניות הריבית לחודש הקרוב ולפי הערכות להכריז על העלאת ריבית נוספת של 0.5%-0.75%. בינתיים בישראל, שעות בודדות קודם לכן תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את שיעור עליית מדד המחירים לצרכן ואת מחירי הדירות והשינויים בהם.
האינפלציה בישראל צפויה לעבור מחר את ה-4%, וב-4 ביולי צפוי בנק ישראל להגיב בהעלאת ריבית שעשויה להיות בין רבע לחצי אחוז, תלוי מאוד בהחלטת הבנק המרכזי של ארה"ב מחר.
הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד") הודיע לפני כחודש על העלאת ריבית נוספת כחלק מהמאמצים שלו להתמודד עם האינפלציה המשתוללת. הפד הכריז על העלאה של 0.5% לשיעור ריבית של 0.75%-1% - ההעלאה החדה ביותר מאז שנת 2000.
מדובר בהעלאת ריבית ניכרת שנייה שביצע הפד בתוך כחודשיים, בעוד שעד חודש מרץ האחרון הריבית בארה"ב עמדה על שיעור אפסי במשך תקופה ארוכה. טרם העלאת הריבית הנוספת, שיעור הריבית בארה"ב עמד על 0.25%-0.5%.
הבנק המרכזי האמריקני תמך בפומבי בלפחות שתי העלאות ריבית נוספות שצפויות ככל הנראה בחודשיים הקרובים. לפי הערכות בשוק, הפד צפוי להמשיך להעלות את הריבית עד שזו תגיע לטווח של 2.75%-3% בסוף שנת 2022.
בתוך כך, התחזקות השקל מול הדולר בימים האחרונים תייקר את הנסיעות לחו"ל וייתכן שגם חלק ממוצרי היבוא אולם מסייעת מאד לתעשייה הישראלית והיצואנים. יצוין שהדולר ירד לפני 7 חודשים בלבד, ב-17 בנובמבר 2021, עד לשער של 3.04 שקל וגרם לבנק ישראל לרכוש עשרות מיליארדי שקלים בשוק המט"ח, שכעת, לפחות על הנייר, הוא מרוויח עליהם. מאז שער המינימום הזה רשם השקל התחזקות של קרוב ל-13%, אחת ההשקעות הטובות למי שרכש דולרים בשערי השפל.

האינפלציה בארה"ב

רצף הירידות החדות בבורסות ניו יורק שהחלו ביום שישי האחרון הגיעו לאחר נתוני אינפלציה מאכזבים שפורסמו בארה"ב: מדד המחירים לצרכן האמריקני עלה ב-1% בחודש מאי ושיעור האינפלציה השנתי בארה"ב עומד כעת על 8.6% - שיא של למעלה מארבעה עשורים. מדובר בעלייה חדה מהמצופה, כאשר ההערכות סבבו סביב עלייה של 0.7% "בלבד".
הזינוק הנוכחי מגיע לאחר שבחודש אפריל עלה מדד המחירים לצרכן בארה"ב ב-0.3% וקצב האינפלציה השנתי דווקא ירד ל-8.3%. מדובר היה בשיעור גבוה מתחזיות הכלכלנים שעמדו על 8.1%, אך זו הייתה הפעם הראשונה מזה שמונה חודשים שקצב האינפלציה בארה"ב רשם ירידה. לפני כן, בחודש מרץ, נרשם שיא של 41 שנים באינפלציה במדינה, כשזאת טיפסה ל-8.5% בשנה. אז עלה המדד בארה"ב בחודש אחד ב-1.2%, מעט מעל התחזיות של האנליסטים, שאומנם חזו עלייה, אך לא כל כך גבוהה.
עליות המחירים החדות נרשמות ברחבי העולם בצל הקשיים בשרשראות האספקה שממשיכים זה תקופה ארוכה, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והסנקציות הקשות שהטילו במערב על הנפט הרוסי והסגרים שסין הטילה על אזורים נרחבים בניסיון להתמודד עם התפרצויות מחודשות של נגיף הקורונה.
פורסם לראשונה: 08:22, 14.06.22